חברת אמזון חוקרת עובדים בחשד שהדליפו לסוחרים באתר מידע פנימי שיסייע להם במכירות תמורת שוחד - כך נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל". בעיתון מציינים כי הם שוחחו עם מוכרים שקנו מידע פנימי כזה או שהוא הוצע להם, עם אנשים שסיפקו אותו ועם גורמים המכירים את החקירה הפנימית בחברה.
הפרקטיקה נובעת מהתחרות העזה בין סוחרים עצמאיים באתר שמעוניינים להיות מדורגים בראש תוצאות החיפוש, מאחר שרוב הלקוחות מבצעים את הקנייה ממוצרים שמופיעים בעמוד הראשון בתוצאות. חלק מהמוכרים מנסים לרמות את המערכת כדי לשפר את דירוגם: לדוגמה, בעבר אמזון נלחמה בפרקטיקות של תשלום לאדם שיקליק פעמים רבות על מוצר או יכתוב ביקורת חיובית מזויפת - פרמטרים שנלקחים בחשבון בסדר שבו מופיעים המוצרים בתוצאות החיפוש.
הפרקטיקות החדשות שנחשפו כוללות תשלום לעובדי אמזון עבור נתונים פנימיים על מכירות, כתובות אימייל של כותבי ביקורות, מחיקת ביקורות שליליות ושחזור חשבונות שנחסמו באתר. התשלום עבור השירותים השונים נע לפי הדיווח בין 80-2,000 דולר.
מחיקת ביקורת שלילית עולה 300 דולר, כשלרוב מדובר במחיקה של חמש ביקורות לפחות. מוכרים שמשלמים פחות יכולים לקבל את כתובות האימייל של לקוחות שכתבו ביקורות שליליות ולבקש מהם ישירות למחוק או לשנות את הביקורות, לעתים בתמורה לתשלום או להנחה על מוצרים. בנוסף, בעזרת אינפורמציה כמו מילות מפתח בהם לקוחות משתמשים כדי לחפש פריטים באתר, וסטטיסטיקות על הרגלים של לקוחות, המוכרים יכולים לשנות את תיאור המוצר והפרסומים כדי להגיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
בכנס לא רשמי שנערך לאחרונה עבור מוכרי אמזון נטען כי ב-80 דולר ניתן לקנות מידע על נתוני מכירות, מספר הפעמים שמשתמשים חיפשו מוצר מסוים או לחצו על עמוד המוצר ועוד.
הפרקטיקות הללו מפרות את מדיניות החברה וקורות בעיקר בסין, מכיוון שיש שם מספר גבוה במיוחד של מוכרים עצמאיים באמזון. ייתכן כי סיבה נוספת לתופעה בסין היא משכורות נמוכות יחסית של עובדי אמזון במדינה, לפי "וול סטריט ג'ורנל". נוסף לעובדים ולמוכרים שלוקחים חלק בפרקטיקה, קיימים גם "מתווכים" שמקשרים ביניהם, באמצעות שליחת הודעות ברשת החברתית הסינית וויצ'ט לעובדי אמזון, בהן הם שואלים אם ירצו לספק שירותים כאלה למוכרים תמורת תשלום. מוכר סיני אחד אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אין לו ברירה אלא להשתמש בטקטיקות כאלה לנוכח התחרות הרבה באתר. "אם לא אעשה דברים רעים, אני אמות" אמר.
אמזון חוקרת כעת מספר תקריות של עובדים שחשודים בקבלת שוחד כזה, חלקן גם בארה"ב. בדיקה פנימית בחברה בנושא החלה במאי אחרי שאריק ברוסרד, סגן נשיא באמזון שאחראי על פעילות המרקטפלייס הגלובלי - בו פועלים מוכרים עצמאיים באתר, קיבל מידע על הפרקטיקה בסין. לפי אחד המקורות של "וול סטריט ג'ורנל", אמזון אף החליפה מאז גילוי המידע בכירים בחטיבה הסינית שלה כדי לנסות לעקור מהשורש את פרקטיקת השוחד. עוד דווח כי אמזון פועלת רבות כדי למנוע ממוכרים לרמות את המערכות שלה, אך מדובר בקרב מתמשך, מאחר שהרמאים הולכים והופכים ליצירתיים יותר.
מאמזון נמסר ל"ג'ורנל" כי לחברה יש מדיניות נוקשה, קוד של התנהלות עסקית ואתית, וכי התקינה מערכות כדי להגביל ולבחון את הגישה של עובדים למידע. החברה אישרה כי היא חוקרת את התלונות ואמרה כי "אנחנו מצפים מהעובדים שלנו לעמוד בסטנדרט אתי חמור, ומי שמפר את הקוד שלנו עשוי לעמוד בפני פיטורים ואף עונשים פליליים".
גם לגבי המוכרים העצמאיים בפלטפורמה, מאמזון נמסר כי "יש לנו אפס סובלנות כלפי ניצול לרעה של המערכות שלנו, ואם נמצא שחקנים שלקחו חלק בהתנהגות כזו, נפעל נגדם".
בשנים האחרונות אמזון גייסה סוחרים עצמאיים שימכרו את מוצריהם במרקטפלייס, כדי להרחיב את מגוון המוצרים שמוצעים באתר ולהוריד מחירים. כיום, לפי הערכות חברת FactSet, יותר מ-2 מיליון סוחרים עצמאיים מוכרים 550 מיליון מוצרים באמזון, מעל מחצית מכל היחידות שנמכרות באתר, ובשנה שעברה הם מכרו בהיקף של 200 מיליארד דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.