הממשלה אישרה היום פה אחד את התוכנית להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים שגיבש לאחרונה משרד התחבורה. התוכנית, שמתרכזת בעיקר בהסדרת הפיקוח והאכיפה של השימוש באופניים חשמליים, אינה כוללת טיפול בתשתית הנדרשת לרכיבה בטוחה - שבילי אופניים.
רישום אופניים חשמליים וניהול מאגרים, קורס הכשרה למי שטרם הוציא רישיון נהיגה, חובת חבישת קסדה ואפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה, הגדלה משמעותית של הקנסות וענישה עד להחרמת האופניים החשמליים, ודחיית מתן רישיון נהיגה בשנה - אלה הם עיקרי התוכנית של משרד התחבורה שגובשה והוצגה בתקשורת בשבוע שעבר.
השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים נעשה כיום ללא רגולציה והסברה מתאימה, ומאות בני נוער נפגעים מדי שנה כתוצאה מכך. על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), מתחילת 2018 נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים, לעומת 7 בשנת 2017 כולה. מותו של הנער ארי נשר לפני כשבועיים הצית מחדש את הדיון בנוגע לשימוש באופניים חשמליים ולגבי צורך בהסדרת הרגולציה של כלי תחבורה זה. לפני שבועיים ביקש נתניהו לגבש תוכנית רלוונטית בנושא הגברת הבטיחות של הרוכבים על כלי רכב דו-גלגליים חשמליים.
נלחמים בתאונות
על פי התוכנית של משרד התחבורה שאושרה, החל מ-1 בינואר 2019 תיאסר רכיבה על אופניים או קורקינט חשמליים על מי שאין ברשותו רישיון נהיגה או שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות. הקנס שנקבע בגין רכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע ללא קסדה יועלה מ-250 שקלים ל-1,000 שקלים.
בנוסף, משרד התחבורה יקדם תיקוני חקיקה בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, לפיו יוסמכו פקחי המשרד לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים להטיל קנסות בגובה של 10 אלפים שקלים לכל כלי דו גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר.
מ-1 בינואר 2019 גם יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובעת ששוררת ראות לקויה. קבלת רישיון הנהיגה תידחה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).
"אני מברך על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה במשרדי הממשלה, במשרד ראש הממשלה ומשרד התחבורה, בתיאום עם המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים ומשרד הפנים. אני קורא לכל הרוכבים - רכבו בזהירות ורכבו באחריות", אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה.
"החלטות שנדרשו לפני שנים"
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר היום ל"גלובס": "לאחר חמש שנים בהם התעלמו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מחיי הרוכבים והולכי הרגל אישרה היום הממשלה החלטות שאת מרביתן היו צריכים לאשר לפני שנים, טרם כניסת האופניים החשמליים לכבישים ולרחובות. החידוש המרכזי הוא קבלת האחריות על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, אולם ניסיון העבר מלמד אותנו שאין הלימה בין ההצהרות לבין המעשים בפועל. אחרי עשרות הרוגים ואלפי פצועים הגיע הזמן ששר התחבורה והבטיחות בדרכים יציג בפני הציבור תוכנית אסטרטגית אמיתית וכוללת להסדרת התחום ולצמצום מספר הנפגעים ועידוד רכיבה בטוחה".
"ב'ישראל בשביל אופניים' מברכים על קידום תוכנית לאומית להגברת בטיחות הרוכבים וקוראים לקדם באמצעותה את התשתית הבטוחה לרכיבה, שכמעט אינה קיימת בערים בישראל. לצערנו, מסקרים עולה שבורות וחוסר הכרות עם החוק המחייב רוכבי אופניים לרכוב על הכביש כשאין שבילי אופניים (בדרך כלל אין) היא נחלת נהגים רבים. יש לפעול להגברת מודעות הנהגים לנוכחותם של הרוכבים על הכבישים ולאכוף את החוק גם מול נהגים המסכנים רוכבים", אומר ל"גלובס" יותם אביזוהר, מנכ"ל תנועת "ישראל בשביל אופניים.
"יזמנו הצעות חוק המחייבות רשויות לקדם תשתית בטוחה לרכיבה ונהגים בשמירת מרחק מינימלי של 1 מטר בעיר מרוכבי אופניים. אנחנו מאמינים שהעברתם תצמצם את תאונות הדרכים בין רוכבים לרכבים ובין רוכבים להולכי רגל", הוא מוסיף.
יו״ר Future Mobility IL ויו״ר רשות החברות הממשלתית לשעבר אורי יוגב מסר: ״ההסדרה שמציעה הממשלה לפעילות הכלים הדו-גלגליים החשמליים היא חיונית ובכיוון הנכון, אך ללא סלילה מידית ומאסיבית של נתיבים דו גלגליים ויצירת הפרדה בין הרוכבים, המכוניות והולכי הרגל, לא תבוא הבעיה על פתרונה. הממשלה החליטה אמנם להקים צוות לדיון בהרחבת הנד״גים, אולם אין לנו את הזמן לעוד צוותים ודיונים בהקשר זה. הזמן לפעול הוא כעת, וכל שיהוי הוא מסוכן״.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.