הקטל באתרי הבנייה ממשיך והיום (ב') נוספו לרשימת הדמים שלושה פועלים נוספים בשתי תאונות קטלניות. בשעות הבוקר נהרג נעמאן ח'ליל עבאס דעדוש, בן 56 מאום אל פאחם, באתר לסלילת כביש בישוב אבן יהודה. הוא נהרג כתוצאה מפגיעת טרקטור. ממשטרת ישראל נמסר כי המקרה נחקר כתאונת דרכים ולא כתאונת עבודה. גם מינהל הבטיחות בעבודה נוקט עמדה שלפיה תאונה שמעורב בה כלי רכב נחשבת תאונת דרכים, עניין שהארגונים האזרחיים שפעילים בתחום מתנגדים לו בחריפות.
בשעה 11:30 נרשמה תאונה קטלנית נוספת כשעובד בן 30 נפצע באורח אנוש באתר לבניית בניין מגורים ברחוב הושע הנביא בבית שמש. זמן קצר לאחר מכן הוא נפטר מפצעיו.
דוד לף, ראש סניף איחוד הצלה בבית שמש שהיה נוכח במקום סיפר כי "יחד עם חובשים נוספים הענקנו טיפול רפואי ראשוני וביצענו החייאה על פועל כבן 30. למרבה הצער, בתום מאמצי החייאה נאלצו את מותו בזירת האירוע עקב אופי הפציעות הקשות מהן סבל".
מהמשטרה נמסר כי משטרת ישראל פתחה בחקירת האירוע, וכי דיווח הועבר לנציגי משרד העבודה.
בשעה 21:08 עובד נהרג בבניין שעובר שיפוץ תמ"א 38, ברחוב הפרטיזנים 30 בהרצליה. העובד, תושב ג'לג'וליה כבן 25 שבא לתקן דוד, התחשמל וחילוצו עוכב עד שהבניין נותק מהחשמל. המשטרה חוקרת את האירוע, ובין השאר ייבדק האם הבניין עצמו, שדיירים מתגוררים בו בעת עבודות השיפוץ, עמד בתקני הבטיחות.
זהו העובד השלישי שנהרג מהבוקר בתאונות בנייה.
מתחילת השנה נהרגו 36 פועלים ושני עוברי אורח.
שמו של הפועל שנהרג היום בבית שמש הוא מוחמד נדאל ברגות, בן 22 מהכפר אלולג'ה, מזרחית לבית לחם.
מישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה נמסר: "היום הקשה הזה הסתיים עם שלושה פועלים שנהרגו באתרי בנייה ברחבי הארץ. הערב נהרג עובד נוסף בפרוייקט תמא 38 ברח הפרטיזנים בהרצליה לכאורה התחשמל ונפל מפיגום. הפורום למניעת תאונות עבודה קורא הן למנהל הבטיחות בעבודה והן לרשויות המקומיות להגביר את האכיפה של פקודת הבטיחות בעבודה בפרויקטים של תמ"א 38. בפרוייקטים הללו מתגוררים בדירות במקביל לביצוע עבודות חיזוק הבניין ילדים נשים וטף לכן חובה להקפיד על הבטיחות בשבע עיניים".
"כישלון מוחלט במבחן התוצאה"
שלושה ההרוגים מהיום מעלים את מספר ההרוגים בשבוע החולף לשישה. אתמול (א') נהרג אנטון מרצנקו, בן 26 מחולון, שעבד באתר של חברת אלקטרה בנייה בבניית בניין מגורים כשנפל מקומה 14 לתור פיר של שרוול פסולת. בשבוע שעבר מת מפצעיו פאדי אבו נאב שנפצע בעבודות שיפוצים בגבעת ברנר. בתאונה אחרת נהרג מוחמד כמאל אגבאריה, בנפילה מגובה בשוהם. מתחילת השנה נהרגו 37 בני אדם בתאונות בנייה, בהם שני עוברי אורח. בשבוע שעבר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה והודיעה כי תשבית את המשק לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, אם לא תיענה הממשלה לשורה של דרישות שהעמידה ההסתדרות לשיפור מצב הבטיחות בענף הבנייה.
ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר היום: "לכל מי שעוסק בנושא הזה, במבחן התוצאה הציון הוא נכשל. צריך לעשות אחרת. צריך לעשות יותר, ויותר מהר".
מה אתה מציע?
"אני מציע לטפל קודם כל בנושא הנפילות מגובה - יודעים בדיוק מה צריך לעשות. להכניס את נושא תקן הפיגומים הבינלאומי שיהיה מחויב ובמיידי. זה נמשך בערך חצי שנה וזה לא מגיע לכלל מימוש בתקנה. הפעולות האלה של פיגומים ועטיפת בניינים גדולים ברשתות, אלה דברים שאפשר לעשות כבר מחר בבוקר בקצב מהיר ולהוריד בחצי את מספר ההרוגים. השר מודע לזה, רק התהליכים לא זזים. כדי לעצור את השיטפון השטח צריך להגיב הרבה יותר מהר".
מה עוצר את זה?
"עוצרת את זה הביורוקרטיה: מכון התקנים, משרד העבודה. אבל אנחנו במצב חירום, ובמצב חירום צריך לפעול כמו בחירום. אני גדלתי בצבא ושם כשאומרים מצב חירום עוברים לדילוג על ביורוקרטיות בלתי נסבלות. זה מותנה ברצון של שר ושל מנכ"ל. בשביל זה יש מנהלים".
ומה אפשר לעשות עוד?
"בשבוע הבא אני מקווה להעביר את חוק עוזר הבטיחות, שיהיה עוזר בטיחות בכל אתר. גם ההסתדרות דורשת את זה. דרישה נוספת שלי היא שמנופאים יעבדו בחברות ייעודיות. יש הרבה עשייה מצד הקבלנים. יש חברות שמשקיעות היום הרבה יותר מאשר לפני שלוש שנים. אבל עד שזה לא מביא את התוצאה, זה לא מספיק. התוצאה כרגע היא כישלון מוחלט".
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס למקרי המוות הנוספים שאירעו היום בענף הבנייה, ואמר כי: "כל יום שעובר אנו מתבשרים על עוד ועוד נפגעים ועל עוד הרוגים בתאונות בעבודה. הפקרת הבטיחות בענף הבנייה והאדישות הנמשכת מצד הממשלה והמעסיקים, ממשיכות לגבות קורבנות ולעלות בחיי אדם. במידה ולא יינקטו צעדים משמעותיים על מנת לעצור את הקטל, וליישם סטנדרטים מקדמי בטיחות בענף, ההסתדרות תשבית את כל המשק מיד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות. אסור להשלים יותר עם המציאות הזו. חשוב לזכור כי דרישות ההסתדרות, ביניהן: הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב, אכיפת החובה על לבישת רתמה, הסדרת תחום המנופים והכנסת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה, הן מצילות חיים וכל עיכוב של מקבלי ההחלטות באימוץ הדרישות, ממשיך להעמיד בסכנת חיים הן את העובדים והן את עוברי האורח".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.