אחרי שנים של סחבת: מכרז ראשון לקראת מסילת הרכבת הרביעית באיילון

המטרה: להקטין עומסים ברכבת באזור ת"א • העבודות יתחילו באיגום בפארק שרון, כדי למנוע הצפות בתוואי המסילה • הפרויקט כולו צפוי לעלות 5 מיליארד שקל ולהסתיים בעוד כתשע שנים

רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פרויקט המסילה הרביעית של הרכבת בתוואי איילון, שהיה תקוע במשך שנים ארוכות במוסדות התכנון, עובר לשלבי הביצוע: חברת נתיבי ישראל, האחראית על הפרויקט, תפרסם בשבועות הקרובים מכרז ראשון לביצוע העבודות בפארק אריאל שרון, כך נודע ל"גלובס". מדובר בשלב מקדים הכרחי לתחילת הנחת המסילה הרביעית בתוואי איילון.

ההיקף הכולל של העבודות בפארק אריאל שרון מוערך בכ-1 מיליארד שקל מתוך כ-5 מיליארד שקל - סך עלויות פרויקט המסילה הרביעית. המכרז הראשון שיתפרסם בתקופה הקרובה הוא לביצוע עבודות העפר בפארק בהיקף של כ-100 מיליון שקל.

המסילה הרביעית תוקם בשטח התעלה של נחל איילון, ויש צורך בהטיית הנחל וניקוזו כדי למנוע הצפות בחורף. הפתרון העיקרי לניקוז הנחל יינתן באמצעות יצירת האיגום וסכר בפארק אריאל שרון. שם יוצר מאגר מים חדש, זאת בנוסף להרחבה והעמקה של המאגר הקיים בשטח הפארק, לפני כניסת הנחל לתל אביב. בעונות בהן מפלס המים של הנחל יעלה, הסכר יגביל את זרימת המים של נחל לתעלה הקיימת לאורך איילון.

נציין כי הפתרון שנבחר לא ימנע לגמרי את סכנת ההצפות בעונות עם הרבה גשמים אך יקטין באופן משמעותי את תדירותן ועוצמתן.

העבודות בפארק אריאל שרון צפויות להמשך שלוש שנים לפחות, ורוב האדמה שתיחפר לצורך יצירת המאגר הענק תשמש ליצירת שוליים מוגבהים בהיקפו, על מנת להגן על שכונות דרום תל אביב. עבודות מוקדמות להקמת המאגר בפארק אריאל שרון כבר החלו, וזאת מתוקף התוכנית המאושרת לפארק.

שבילי אופניים ליד "הר חיריה"

בנוסף, במקביל לביצוע פרויקט הניקוז, שטח הפארק הנמצא בחלק הדרומי של הכניסה למטרופולין גוש דן (בין כביש 1, 461 ו-4) ישודרג לרווחת הציבור, ובו יוקמו שבילי אופניים רבים, גשרים לחציית הנחל ומתקנים אקולוגים. מדובר בשטח נכבד של כ-4,000 דונם, הנמצא בקירבת "הר הפסולת חיריה".

פרויקט המסילה הרביעית באיילון הוא הפרויקט המרכזי של מסילות הברזל בשנים הקרובות. על פי נתיבי ישראל, הוא צפוי להסתיים בתחילת 2027, אולם המועד הרשמי לסיומו טרם נקבע. בציר איילון עוברים 75% מ-40 מיליון הנוסעים ברכבת מדי שנה, ו-85% מהנוסעים בשעות השיא בבוקר. כיום עוברות במקטע איילון שלוש מסילות בלבד, מה שמייצר "פקק" ומגביל את תדירות הרכבות.

I11
 I11

תוכנית המסילה הרביעית נועדה לפתוח את צוואר הבקבוק שנוצר בציר איילון, שדרכו עוברים כל קווי הרכבת העיקריים בארץ - מצפון לדרום, למזרח (מודיעין ובעתיד ירושלים) וגם הרכבות שיעדן הוא תל אביב. הדבר בא לידי ביטוי בפגיעה בשירות לנוסעי הרכבת - איחורים ועומסים חריגים בקווים ותיקים ואי יכולת לספק שירות מלא בקווים חדשים.

עוד 2 מסילות לקראת תכנון

הנחת מסילת רכבת נוספת לאורך נתיבי איילון תאפשר להסיע 40 רכבות בשעת שיא, לעומת 28 היום. על הצורך בהקמת מסילת נוסעים נוספת באיילון מדברים כבר עשרות שנים, אך רק בשנתיים האחרונות חלה התקדמות משמעותית. מכיוון שגם 40 רכבות בשעה לא יצליחו לתת מענה לביקושם הגדלים לנסיעות ברכבת, התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 קובעת כי יש להתחיל להיערך לקראת הנחת המסילות 5 ו-6 בציר איילון, שיונחו במנהרות לאורך 26 ק"מ בין שפיים לנתב"ג. ואולם הרעיון בינתיים לא הפך לתוכנית.

המהנדס גלעד צוובנר, מנהל המיזם בנתיבי ישראל, אמר ל"גלובס": "אנו גאים להוביל את פרויקט התחבורה לו הציבור בישראל משווע כאוויר לנשימה. המסילה הרביעית באיילון'תשחרר את צוואר הבקבוק ברשת המסילות של המדינה ותאפשר הוספת רכבות שיובילו לשיפור השירות עבור השירות מיליוני הנוסעים, מכל קצוות הארץ- הפריפריה והמרכז.

"ערך מוסף אדיר זה, לצד הנגשה והגדלת האטרקטיביות של מעבר מרכב הפרטי לרכבת, מתאפשרים בזכות הפרויקט בו משקיע משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל מעל 5 מיליארד שקלים. תרומה אדירה נוספת של מיזם זה היא הקמת פארק אריאל שרון - יצירת שטח ציבורי מפותח בשטח 4,000 דונם שכולו לרווחת כולם ואשר יישמר כשטח פתוח".