בשעות הבוקר המוקדמות התקבצו היום (ג') בכירי הנהלת רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בקומה ה-49 במגדלי מידטאון בתל-אביב להשקה המחודשת של רשת הפארם שרכשה שופרסל. לאירוע הגיעו כל בכירי הנהלת החברה ובראשם המנכ"ל איציק אברכהן, כמו גם יו"ר הדירקטוריון, מאוריסיו ביאור, שהגיע במיוחד מארגנטינה לכבוד האירוע והדוחות שפרסמה הקבוצה בימים האחרונים. אלא שרגעים ספורים לפני שהיה נדמה שיו"ר הקבוצה עומד לעלות ולנאום על התכניות העסקיות של הקבוצה, הגיח לפתע לתוך הרחבה אורח מפתיע: שר הכלכלה, אלי כהן.
באופן מפתיע, הנואם הראשון שפתח את האירוע לא היה היו"ר או המנכ"ל של שופרסל, כי אם דווקא שר הכלכלה אלי כהן, שנתן נאום על שורת הצעדים "להוזלת יוקר המחיה" שביצע משרד הכלכלה, ודיבר על חוק שקיפות המחירים. "עד היו היו מותגים פרטיים שלא יצרו אלטרנטיבה מבחינת מחיר", אמר השר בניסיון לעקוץ את סופר-פארם והמותג הפרטי שלה, אשר רק לאחרונה התפאר השר בהורדת המחירים שלו. "היום יש צעד מרכזי לטובת התחרות והקטנת הריכוזיות במדינת ישראל. אני אהיה בכל מקום שתיפתח רשת חדשה שתתן בשורה צרכנית" הוסיף השר.
השר ודאי התכוון לכך שיש שחקן חזק שיתחרה במי ששולטת בשוק הפארם, סופר-פארם, בכך הוא צודק. אבל הרשו לנו לספר לשר שלא מדובר בשחקן חדש בשוק הפארם, שכן הרשת החדשה שהושקה היא למעשה רשת שכבר פעלה בישראל בפריסה ארצית שנים רבות, הלוא היא ניו-פארם.
כמו כן, הגורם שהשר מברך ומכנה אותו כמבשר התחרות בשוק הפארם, הוא למעשה רשת הקמעונאות הגדולה ביותר בישראל, גדולה יותר גם מסופר-פארם. אז נכון, העוצמות של שופרסל בשוק הפארם בהחלט יכולות להביא לשינוי בתחרות ובכך לשפר את המצב עבור הצרכנים, ובהיבט זה תקוותו של השר מבוססת ועשויה להתגשם, אבל בהקשר זה כדאי להבין ששופרסל היא לא שחקן של מחיר (ובטח לא "מחולל" או יוזם תחרות באמצעות הורדת מחירים ניכרת).
המהלך התמוה בעיני רבים שנקט השר כשהגיע להשקת רשת עסקית שאין לה נגיעה לממשלה, לא נעשה בוואקום, בטח כשברקע נמשכות ההערכות שהממשלה הנוכחית עשויה לכלות את ימיה במהרה בדרך לבחירות, אגב הערכות שזה מה שרוצה שר האוצר משה כחלון, מנהיג מפלגת כולנו, אליה משתייך השר כהן.
היועץ המשפטי לכנסת התייחס בעבר לסוגיה הזו ואסר דברים מעין אלה על חברי כנסת. אבל שר זה לא חבר כנסת, וההוראות של היועץ המשפטי לממשלה בהקשר זה מותירות הרבה יותר חופש פעולה. גם בעיני היועץ המשפטי לממשלה, נאום של שר בכנס עסקי עם לוגו של חברה עסקית מאחוריו, יוצר קושי.
למעשה, על-פי הנחיית היועמ"ש, "מתן חסות על-ידי עובדי ציבור", בהם גם שרים, "התנאי הבסיסי לצורך מתן חסות לגוף חיצוני הוא כי קיימת חשיבות ציבורית בפעילות מושא החסות ובהשתתפות עובד הציבור בה; כי מתן החסות עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית הנוגעת בדבר, ככל שקיימת מדיניות כאמור; וכי לא מתקיימות נסיבות אחרות השוללות את מתן החסות", תוך שמיד מפורט בהנחיית היועמ"ש כי בין הנסיבות השוללות את מתן החסות (כך שככלל לא יהיה מקום לתת חסות במקרים אלה) נכללת גם "חסות שהינה לגוף מסחרי".
עם זאת, ההוראה של היועמ"ש ממשיכה וקובעת כי "במקרים חריגים שבהם אושר מתן חסות לגוף מסחרי, או שגוף מסחרי מעורב בפעילות מושא החסות, יש לשאוף להימנע, במידת האפשר, מהופעתו של עובד ציבור על רקע סמלילים או תכנים שיווקיים מסחריים".
עוד נכתב באותה הנחיה כי "במסגרת מתן החסות, יש לתת ביטוי מרכזי לערך הציבורי בפעילות ולא לגוף החיצוני מקבל החסות, תוך הימנעות מהכללת מסרים הנוגעים לגוף החיצוני שאינם קשורים במישרין לפעילות מושא החסות, ו"יש להימנע ממסרים המפרטים, משבחים או נותנים גושפנקה למוצר".
באפריל 2017 אף התייחסה לנושא המשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד דינה זילבר, כשכתבה במכתב ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, בין היתר, כי "השתתפות עובדי ציבור באירועים של גופים מסחריים, בעיקר באירועים שמטרתם לקדם ולשווק עסקים פרטיים היא ככלל אסורה ותתאפשר רק במקרים החריגים ובכפוף לחוות-דעת מנומקת. על חוות-הדעת לבחון, בין היתר, האם בנסיבות העניין התועלת המסחרית מהפעילות היא אגבית ופחותה באופן ניכר ביחס לחשיבות הציבורית המיוחדת הקיימת במתן החסות על-ידי עובד הציבור, והכול, כמובן, בכפוף לבחינת מכלול נסיבות העניין".
על רקע זה, נשאלת השאלה האם היה ראוי שבהשקת מיתוג חדש לרשת קמעונאית קיימת על-ידי בעלים עסקי חדש, שבעצמו הוא אחד מהגופים העסקיים החזקים במשק, ושככזה יש לו ממשקים רבים עם שר כלכלי מרכזי, משתתף השר אלי כהן. לנו נראה שהיה טעם נפגם, לכל הפחות, בטח כשהשר צולם כשברקע בולט הלוגו החדש של הרשת המתחדשת.
כך או כך, בקיץ האחרון דיווחנו על נאום של השר כחלון עצמו באירוע לעובדים (ועל כן מתוקשר פחות) של רשת קמעונאות גדולה אחרת - קבוצת יינות ביתן - לצידו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.
משר הכלכלה אלי כהן נמסר בתגובה: "אחד מיעדיו המרכזיים של שר הכלכלה מאז כניסתו לתפקיד הוא פתיחת שווקים ריכוזיים לתחרות ומלחמה ביוקר המחיה. השר מברך על כניסת שחקן נוסף לשוק הטואלטיקה הריכוזי ומצפה לתחרות משמעותית לטובת הצרכן. השר או המשרד אינם נותנים חסות כלשהי אולם יברכו בכל אירוע או צעד שיטיב עם המשק והצרכנים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.