שבירת שביתה על ידי עובדים חיצוניים, פיטורים של חברי ועד העובדים, שליחת מאבטחים לסלק את העובדים השובתים - כל זה לא מתרחש במאבקי העובדים בשנות ה-60, אלא ממש עכשיו בבית החולים הדסה בירושלים ובעיריית ירושלים, בניצוחה של הנהלת חברת הקבלן לשירותי מחשוב נס טכנולוגיות. ההתנהלות העיקשת והבלתי מובנת של שלושת הגופים האלה מול 40 עובדי המחשוב עלולה לדרדר את יחסי העבודה בהדסה לכדי שביתה כללית של כל עובדי הדסה.
אתמול קיבל ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים את עמדת העובדים השובתים וההסתדרות, וקבע שחברת נס והדסה שברו שביתה בניגוד לדין, כשהכניסו עובדים חלופיים לעבודה בהדסה. הוא גם ביטל את ההחלטה להרחיק את חברי הוועד ואת זימונם לשימועים. זו לא הפסיקה הראשונה של בית הדין לעבודה שמאששת את עמדתם של העובדים בסכסוך הזה. פעם אחר פעם הפסידו המעסיקים בניסיון לכופף את העובדים באופן ברוטאלי, ותוך הפגנת אטימות לזכויותיהם על פי חוק.
חברת נס היא אחת החברות הגדולות בישראל בתחום שירותי מחשוב, עם 3,000 עובדים שחלקם מועסקים כעובדי מיקור חוץ, למשל בהדסה ובעיריית ירושלים. החברה מתגאה, שהצלחתה היא "הודות לעובדי החברה, אשר מהווים את הנכס העיקרי שלנו", כך באתר שלה. נס נמצאת בבעלות חברת חילן הבורסאית, שמוצאת את עצמה מדווחת רבעון אחר רבעון למשקיעים על הפסדי חברת הבת בבתי המשפט במאבק מול העובדים. אולי אפשר פשוט להפנות את המשקיעים למילון יחסי העבודה, שמציגה חילן באתר, שבו מוסבר: "שבירת שביתה - צעדים שנוקט המעביד להפסקתה של שביתה בניגוד לעמדת השובתים, שכוללים פיטורים של מנהיגי השביתה, ביצוע העבודה באמצעות עובדים אחרים, כגון עובדי קבלן, והפעלת לחצים ופיתויים על העובדים לחזרה לעבודה סדירה ללא הסכמת ועד העובדים וארגון העובדים". ההנהלה של חברת הבת נס עובדת על פי הספר הזה.
עובדי המחשוב בהדסה ובעיריית ירושלים שובתים על רקע תנאי העבודה הירודים. אבל הבעיה בהדסה מטרידה יותר. בניסיון להבריא את המוסד הרפואי הוחלט על הפחתת עלות העבודה על ידי העסקה קבלנית - נס טכנולוגיות במקרה הזה. 40 העובדים השובתים היו עובדי הדסה בעבר, וכדי שנס תוכל לעמוד בעלויות שהתחייבה להן כשזכתה במכרז, הם מגלים שתנאי העבודה שלהם נפגעו והם מופלים לרעה מול עובדי הדסה האחרים. אז עכשיו הם שובתים ובהנהלת הדסה תולשים שערות - מה הועילו חכמים בתקנתם?
המשבר הזה היה יכול להיות שעתוההיפה של הנהלת הדסה. אבל במקום להודיע על ביטול ההסכם עם נס, ועל החזרת העובדים להיות עובדי הדסה שווי זכויות, הנהלת בית החולים מסייעת לנס להיאבק בעובדים באופן לא חוקי: שולחת מאבטחים של בית החולים לסלק את מנהיגי השביתה, שוללת את כרטיסי העובד שלהם וגם מסייעת בהכנסת עובדים חלופיים לשבירת השביתה.
הדסה, מהמוסדות המפוארים בטיפול בחולים, נכשל בפרוגנוזה הבסיסית ביותר של תחלואת יחסי העבודה בבית.
התאגדות עובדים בהייטק אינה תופעה רווחת, אבל קייימת במקומות כמו אמדוקס, ECI, קומברס, NCR ועוד. הנהלת נס טכנולוגיות נלחמה נגד הניסיון של עובדיה להתאגד, לאחר מכן נגד הכוונה לחתום על הסכם קיבוצי וכעת נגד השביתות שהכריזו העובדים. ארבע שנים של מאבקים, שהגיעו כולם לבתי הדין ובכולם הפסידה ההנהלה. גם מול התקשורת שומרת נס על שתיקה. קשה להבין איך חברה, שמקבלת החלטות עסקיות נבונות בתחומים עסקיים נוקטת גישה כה אמוציונלית ובלתי מכבדת כלפי עובדיה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.