יצרניות ויבואניות שמן הזית יידרשו החל מהיום לסמן בצורה בולטת על גבי הבקבוקים את ארץ המקור של שמן הזית. בענף הזית טוענים היום (ג') כי התקנה החדשה תפסיק את מה שהם מגדירים כ"הטעיה צרכנית" ו"הסוואת מקורו" של שמן הזית עבור הצרכנים, בעוד שהציבור חושב שמדובר בשמן של מותגים המיוצרים בישראל או אפילו מיובא ממדינה אחת כמו איטליה או ספרד, כשבפועל זה לא תמיד נכון.
התקנה מחייבת הן את היצרנים והן את רשתות המזון, כשהאחרונות יחויבו להוריד מהמדפים בקבוקי שמן שלא סומנו בהתאם לתקן, והאחריות על אכיפת התקן החדש היא תחת שירות המזון במשרד הבריאות.
על-פי הוראות הסימון של התקן החדש, רק שמן זית שיוצר בישראל ומזיתים שגודלו בישראל, יסומן כשמן זית ישראלי; וכאשר השמן מיוצר מחוץ לישראל, תהיה חובה לציין על גבי הבקבוק את ארץ המקור. במקרה שהשמן מיוצר מתערובות שמקורן במספר מדינות, תהיה חובה לציין על גבי הבקבוק את כל ארצות המקור של השמן.
גם כאשר מדובר בשמן זית ישראלי המהול בשמנים שמקורם במדינות אחרות, תהיה חובה לציין את רשימת כל המדינות מהן מורכב השמן. זאת בניגוד למצב שהיה עד כה, לפיו מספיק היה ש-35% מערך המוצר מקורו בישראל, על-מנת לציין כי מדובר במוצר ישראלי.
מדובר בתקן שנחתם בסוף 2016 על-ידי שר האוצר משה כחלון, לאחר לחץ כבד של היצרנים המקומיים והיבואנים לדחות אותו במשך מספר שנים, ולאחר שנתיים של התארגנות לקראת כניסתו, כאמור החל מהיום.
על-פי נתוני משרד החקלאות, שוק שמן הזית בישראל מוערך בכ-23.5 אלפי טון לשנה. כ-25% מכמות זו נמכרת ברשתות השיווק, 75% הנוספים נרכשים בצורה ישירה מיצרני השמן הישראלי. בישראל יש כ-340 דונם של מטעי זיתים, מהם הפיקו בשנה האחרונה כ-18 אלף טון של שמן זית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.