תנועת הנוסעים האווירית הבינלאומית בישראל עמדה על 22,357,736 איש בשנת 2018. מדובר בנוסעים הלוך ושוב שעברו דרך נתב"ג. זהו גידול של כ-11% לעומת 2017. החודש שבו תנועת הנוסעים הייתה הגדולה ביותר במהלך השנה הוא אוגוסט, במהלכו טסו כ-2.75 מיליון נוסעים (הלוך ושוב) - כך עולה מנתוני רשות שדות התעופה שפורסמו היום (ה').
נזכיר כי לפי נתוני הלמ"ס, מספר התיירים שהגיעו לישראל בשנת 2018 עמד על 4.1 מיליון איש, בשעה שמספר הישראלים שטסו לחול עמד על 8.5 מיליון, כמעט 2 מיליון מתוכם טסו פעמיים ויותר. תנועת המטוסים בשמי ישראל בטיסות בינלאומיות בשנת 2018 עמדה על 151 אלף מטוסים, גידול של 10.5% לעומת 2017.
חברות התעופה המובילות
ומיהן חברות התעופה שנהנו מהגידול בתנועת הנוסעים? מרבית החברות הזרות גדלו על חשבון החברות הישראליות. כך, מספר הנוסעים דרך אל על עמד ב-2018 על כ-5.65 מיליון, בדומה לשנה שעברה, כך שמספר הנוסעים דרך החברה הישראלית הגדולה לא שיקף את הגידול. טורקיש איירליינס, חברה תעופה הזרה החזקה בישראל גם בשנת 2018, הטיסה 1.08 מיליון נוסעים, עלייה של 6.6% לעומת שנה קודמת. טורקיש מפעילה 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול, כשמרבית הנוסעים מישראל ממשיכים עם החברה הטורקית ליעדים שונים בעולם.
החברה הזרה השנייה בהיקפה היא חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר, שרשמה גידול מרשים של 51% השנה: החברה הטיסה 1.05 מיליון נוסעים - מספר מרשים ביחס לפרק הזמן הקצר יחסית שבו היא פועלת בישראל, מאז 2012. וויז אייר גם מפעילה טיסות לעובדה.
איזי ג'ט, חברת הלואו קוסט הבריטית והוותיקה בישראל מבין חברות הלואו קוסט, הטיסה השנה 1.01 מיליון נוסעים, עלייה של כ-30%.
החברה החמישית בהיקף פעילותה בנתב"ג היא אירופלוט הרוסית, שהטיסה 761 אלף נוסעים, והיא דווקא חוותה ירידה של 5.4% (שמשקפת את הירידה במספר המבקרים מרוסיה בישראל השנה). בדומה לטורקיש, רבים מהטסים דרך אירופלוט ממשיכים ליעדים אחרים, למשל במדינות המזרח הרחוק.
גם חברת יוקריין אייר מתברגת במקום גבוה, כשהיא הטיסה 706 אלף נוסעים, עלייה של 16%; ואחריה ממוקמות שתי החברות הישראליות הנוספות - ארקיע, שהטיסה 686 אלף נוסעים ורשמה לעצמה גידול של 4% לעומת 2017; ואחריה ישראייר, שהטיסה 657 אלף נוסעים - מספר שמשקף ירידה של כ-10% לעומת שנה קודמת שהייתה שנת שיא עבור ישראייר. נזכיר כי ישראייר עשויה להימכר במהלך 2019, מהלך שעליו הכריזה אי.די.בי, בעלת השליטה בחברה, בעסקה בהיקף של 60-70 מיליון דולר.
חברה נוספת שנהנתה מהגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג היא ריאנאייר, שהגדילה משמעותית את פעילותה בקווים לאורך השנה - החברה צמחה ב-200% לעומת 2017, כשהטיסה 518 אלף נוסעים.
גם רוסיה הייתה יעד בולט ב-2018: החברה הרוסית אורל צמחה ב-136%, כשהטיסה 208 אלף נוסעים (בין היתר למשחקי המונדיאל שנערכו ברוסיה בקיץ).
בין חברות הלגאסי שרשמו גידול השנה: יונייטד (11.5%), שהגדילה את תדירות הטיסות ואת מספר המושבים בקוויה; לופטהנזה (7.2%); אליטליה (15.5%); בריטיש איירוויז (14%); לוט הפולנית שגדלה ב-50%; אוסטריאן איירליינס שגדלה ב-10.3%; אייר קנדה (16.3%); היינאן הסינית, שהגדילה את תדירות הטיסות שלה, גדלה ב-44% בהיקף נוסעיה; וקתאי פסיפיק, שגדלה ב-57% בקווים שהיא מפעילה בין תל-אביב להונג-קונג.
חברת התעופה גרמניה, שדיווחה אתמול על קושי כלכלי, גדלה השנה בפעילותה בקווים לישראל ב-107%. החברה הטיסה באמצעות 14 הקווים שהיא מפעילה בין גרמניה לישראל 152 אלף נוסעים.
היעדים המובילים
בחינת מפת היעדים שאליהם טסנו ממשיכה להציב את טורקיה בראש - נזכיר כי בעיקר כיעד ביניים בדרך ליעדים אחרים. ארצות-הברית היא היעד השני בתנועת הנוסעים השנה, ואחריה גרמניה. איטליה מוקמה רביעית עם גידול של 22% בתנועת הנוסעים בקווים מתל-אביב אליה, ואחריה צפרת, ויוון, רוסיה, בריטניה וספרד.
תנועת הנוסעים לסין גדלה השנה ב-28%; לגיאורגיה - ב-38%; להודו, לאור פעילותה של אייר אינדיה, גדלה תנועת הנוסעים בטיסות ישירות ב-98%. תנועת הנוסעים לאייזרבייז'ן גדלה ב-122% - בהתאם לחבילות שנתפרות עבור הנוסע הישראלי, ובדומה לכך גם יעדים כמו מולדובה, ארמניה או מלטה גדלו בעשרות אחוזים במספר המבקרים בהם מישראל.
נמלי התעופה שאליהם הייתה תנועת הנוסעים הגדולה ביותר בשנת 2018 הם אטטורק באיסטנבול (שבמהלך השנה צפוי להתחלף עם נמל התעופה החדש שנפתח בהדרגה באיסטנבול והוא נמל התעופה הגדול בעולם). הנמל השני הוא שארל דה גול בפריז, לאחר מכן פיומיצ'ינו ברומא, מוסקבה, קייב (בריספול), לונדון הית'רו, ניוארק וג'יי אף קיי בניו-יורק.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.