מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, הציג היום (ג') את תוכנית העבודה של החברה לשנה הקרובה בתדרוך העיתונאים שהתקיים במשרדי החברה באור-יהודה. פרץ חשף כי בשבוע שעבר שר התחבורה ושר האוצר נתנו אור ירוק לנתיבי ישראל לצאת לדרך בקידום המסילות החמישית והשישית באיילון - אחד ממיזמי התחבורה הגדולים בישראל שעד היום היו לא קודם באופן רשמי. על פי הערכת של מנכ"ל נת"י, תקציב שתי המסילות יעמוד על כ-35 מיליארד שקל. מדובר באחד הפרויקטים המורכבים לביצוע נוכח העובדה שמרביתו המוחלט יבוצע באמצעות מינהור - משפיים בצפון ועד תחנת תל-אביב ההגנה בדרום. מועד סיום של פרויקט שאפתני זה שאמור לפתור את "פקק הרכבות" באזור המרכז טרם נקבע, אך על פי הערכות מדובר על שנת 2030.
בנוסף, פרץ דיבר באופן נרחב על כביש 90 אשר עלה לאחרונה לכותרות והוגדר כ"כביש הדמים" נוכח שתי תאונות קטלניות תוך שבוע אחד אשר גבו את חייהם של 17 אנשים. פרץ הציג היום את המסקנות של הוועדה המקצועית שהוקמה בהנחיית שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ לאחר התאונות הקשות.
על פי פרץ, סל הפתרונות המיידי יכלול "שינון" קו ההפרדה בין הנתיבים שיסב את תשומת ליבם של הנהגים שיסטו מהנתיבים - דבר שמסתיים בהרבה מקרים באובדן חיי אדם בכביש זה. בנוסף בטווח המיידי יורחבו השוליים במקומות שניתן מבחינה סטטוטורית.
בטווח הבינוני בכוונת החברה להקים מפרדה קשיחה בין הנתיבים בשיטת פריסה של "5-3" , כלומר, במקטע הדרומי של הכביש יוקמו מפרדות קשיחות לאורך 5 קילומטר ואחרי זה 3 ק"מ יהיו ללא מעקות על מנת לאפשר עקיפות נוכח התנועה המאסיבית של המשאיות בכביש. הפתרון המלא אשר כולל שידרוג של כל הכביש והפיכתו לכביש בעל שני נתיבים לכל כיוון והפרדה קשיחה לכל אורכו, על פי פרץ, מוערך בתקציב של כ-15 מיליארד שקל.
פרץ הדגיש כי מיום כניסתו לתפקיד החברה שמה דגש על הטיפול ב"כבישים אדומים", בהתאם לכך נפתח אגף חדש שתפקידו איתור מוקדי סיכון בדגש על פניות שמאלה הנחשבות למסוכנות. לדברי פרץ, עד היום החברה טיפלה ביותר מ-80 פרויקטים אותם הגדירה כמוקדי סיכון, וישנם עוד כ-40 פרויקטים פתוחים. "מבחינתנו כל כביש שיש בו תאונה עם הרוגים הופך למוקד סיכון", אמר.
33 פרויקטים של נתיבי תחבורה ציבורית וחיבור של מסילת השרון
לדברי פרץ על מנת לייצר מענה לגודש בכבישי ישראל החברה מקדמת בימים אלה 33 פרויקטי נתיבי תחבורה ציבורית לאורך 260 ק"מ - רובם במרכז הארץ. פרץ הציג נתון לפיו נכון להיום בשעות העמוס ברכב פרטי ממוצע ישנם 1.2 נוסעים ובעיית הפקקים תיפתר כאשר מספר זה יעלה ל-1.5. לתפיסת פרץ, על מנת לפתור את בעיית הגודש בכבישים וכן להילחם בתאונות הדרכים, החברה צריכה לעבור מהגישה של "בקרת התנועה" לגישת "ניהול התנועה".
בנוסף, פרץ אמר כי במסגרת פרויקט המסילה המזרחית, שמתוקצב ביותר מ-10 מיליארד שקל, נתיבי ישראל תבצע את החיבור בין המסילה המזרחית למסילת השרון ודרכה לתחנות בתל-אביב. פרויקט מסילת השרון שהושלם בשנה שעברה טרם חובר למסילת החוף ובכך מהווה מעין "פיל לבן" של הרכבות. המשמעות היא שכיום הנוסעים ברכבת מהתחנות ברעננה נאלצים לבזבז יותר מחצי שעה על מנת להגיע לתחנת תל-אביב ואילו לאחר חיבור המסילות שיתבצע השנה באמצעות רכבת ישראל זמן זה יתקצר בחצי.
בהמשך פרץ התייחס לפרויקט החשימול של הרכבת שבחלקו יבוצע על ידי החברה: "אמרתי לשר: הרכבת צריכה לעסוק בהפעלת הרכבת, לעסוק במתן שירות". בהתייחסו לקו המהיר לירושלים שהשקתו לוותה בתקלות רבות פרץ אמר: "מותר שיהיו תקלות. אבל לקחת רק חברה אחת (חברת סמי הספרדית - ס.ג.) לביצוע הפרויקט זה היה שיקול מוטעה. הייתי רוצה לראות כמה חברות בינלאומיות ולעשות תחרות. החברה שהיא לא טובה צריכה ללכת הביתה".
התקציב לחומש הנוכחי - 57.4 מיליארד שקל
תכנית העבודה של החברה מחולקת לחומשים, כאשר התקציב של החומש הנוכחי שיסתיים ב-2021, עומד על 57.4 מיליארד שקל. מתוך סכום זה 11.6 מיליארד שקל - פרויקטים המשכיים מהחומשים הקודמים (כמו, למשל כביש 531), 17.5 מיליארד שקל מוקדש לפרויקטים חדשים ו-5.5 מיליארד שקל לפרויקטי התחבורה הציבורית. במהלך 2019 החברה תפרסם 23 מכרזים בהיקף כולל של 5.5 מיליארד שקל ( 13 מכרזי כבישים, 6 רכבות 4 הרחבות).
על פי דוח הבקרה של מטעם משרד האוצר שהציג מנכ"ל החברה הממשלתית, מתוך 15 פרויקטים שנבדקו, עליהם אמונה נתיבי ישראל, 4 פרויקטים אינם עומדים בלוחות הזמנים, 3 פרויקטים יקדימו את מועדם, ו-8 פרויקטים צפויים להיפתח במועד המתוכנן. מבחינת התקציב על פי אותו הדוח שהוצג "החברה עומדת ביעד התקציב ב-28 פרויקטים מתוך ה-29 פרויקטים שבביצוע ו-8 מתוכם בחיסכון ביחס לדוח המוכנות למכרז".
לדברי עודד שמיר, יושב ראש הדירקטוריון של נתיבי ישראל, "כשהגעתי לחברה הייתה כאן תקופה של מבוכה אחרי הפיטורים של המנכ"ל הקודם. לא ידעתי לאן אני נכנס, ונפלתי ישר לתוך חקירות המשטרה והבנתי שחייב להיות כאן שינוי בחברה. בחרנו את המנכ"ל מתוך עשרות מועמדים והחלטנו לשנות את פני החברה. והחברה הזאת לפי התפיסה שלי השתנתה לגמרי. גם מבחינת יכולת הביצוע וגם חזר האימון של מוסדות המדינה - שר התחבורה, משרד האוצר החשכ"ל. ורק לפני כמה שנים שקלו לסגור את החברה בכלל".
"החברה עומדת היום ב-100% ממשימותיה. קיבלה את כמה משימות שלא היו ברורות מאליהן כמו הקמת שני שדות התעופה, המסילה הרביעית, החמישית והשישית באיילון. ניתן לומר שהחברה היא הטובה ביותר בתחום התשתיות. היא זוכה באימון גם של רה"מ וגם של שרים אחרים", סיכם שמיר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.