מהמורה מדינית מעיבה על מכרז לבנייה והרחבה של קווי רכבת קלה בירושלים. ארגון העובדים של חברת CAF הספרדית הודיע להנהלת החברה כי הוא מסרב להשתתף במכרז הרכבת הקלה בירושלים, מאחר והוא מתנגד למדיניות ישראל בנוגע ל"הפקעת אדמות פלסטיניות וההתיישבות הבלתי חוקית".
מדובר במכרז בהיקף כספי כולל של 11 מיליארד שקל, להקמת קו רכבת קלה נוסף בירושלים (הירוק), להארכת הקו הקיים (האדום) וכן להפעלת שני הקווים במשותף.
לדברי ארגון העובדים, מדובר ב"הפרת החוק הבינלאומי", כך דיווח לפני כמה ימים האתר הספרדי Noticias de Gipuzkoa. ארגון העובדים דורש מהנהלת החברה להסיר את מועמדותה מהמכרז אליו היא ניגשה לפני כשנה בשותפות עם שפיר הנדסה ועם סופרבוס הישראליות.
עוד פורסם כי לטענת ארגון העובדים כי "הפרויקט חייב לקבל את תמיכת הנציגים הלגיטימיים של העם הפלסטיני, מה שעולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי. אנו לא מבינים כיצד ההשתתפות של CAF במכרז יכולה לתרום לדבר חיובי לחברה, כאשר ביצוע העבודות בפרויקט נוגד את החוק הבינלאומי ואת כללי האתיקה והסולידריות. הדבר יכול להוביל לדחיית החברה בהיבט הבינלאומי".
לפי הפרסום, הנהלת CAF נמנעה להצהיר באופן רשמי על בקשת האיגוד לבטל את הצעתו למכרז הרכבת הקלה בירושלים.CAF מהווה כ-50% מהחזקות הקבוצה שמתמודדת במכרז ומביאה עמה במידה את רוב הניסיון הנדרש להקמת הרכבת הקלה ובהם תכנון, אינטגרציה, קרונות, תחזוקה וכדומה. אם הנהלת CAF תקבל את דרישת עובדיה שלא לעבוד בישראל ולפרוש מהמכרז, שותפותיה לקבוצה, סופרבוס ושפיר הנדסה, ייאלצו לחפש שותפה אחרת או לפרוש לגמרי מהמכרז.
לפי מקורות בענף התחבורה, ארגון העובדים חושש מפני המעבר של תוואי הקו הירוק בשכונת גילה ובהר הצופים. בנוסף, גם החלקים של הקו הקיים, הקו האדום אותו הקבוצה הזוכה תצטרך להרחיב ולהפעיל, עוברים מעבר לגבולות 1967.
המכרז להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים הושק ב-2017, מאז היו שינויים וטלטלות בקבוצות השונות שגרמו לפסילת חלק מהמועמדות, ונכון להיום מדובר בשש קבוצות אשר מתמודדות במכרז: קבוצת CAF שפיר הנדסה וסופרבוס; קבוצת שיכון ובינוי, CRRC הסינית ואגד (שעומדת בפני שימוע); קבוצת סימנס, אשטרום, קונקט, Moscow Mosgortrans ו-Harel & IIF; קבוצת אלסטום, דן, אלקטרה ומובנטיה; קבוצת בומברדייה, אורון לסיקו, Wiener Linien Austrian, מטרופולין ו- Macquarie; וקבוצת סקודה, CREG + GEKTERNA,Greek STASY ופנגאה.
במסגרת המכרזים, שהיקפם הכספי מוערך ב-10 מיליארד שקל, צפויה המדינה להציע זיכיון להפעלת קו הרכבת הקלה הקיים ולארבעה קווי רכבת קלה עתידיים באזור מטרופולין ירושלים. במסגרת פרויקט זה ובשונה מהקו האדום הקיים, תתאפשר הפעלת אוטובוסים במקביל לקווי הרכבת הקלה. רשת הקווים החדשה הכוללת את הקווים הירוק והאדום ומכונה J-NET, צפויה להפעיל 5 קווים תפעוליים שיעניקו שירות למעל 350 אלף נוסעים מדי יום.
מדובר בהרחבה משמעותית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים באמצעות הקמה והפעלה של הקו הירוק מהר הצופים לשכונות גילה ומלחה; וכן, הפעלת רשת קווי הרכבת העתידית הכוללת את הקו האדום הקיים והקו הירוק, בכפוף למימוש זכות המדינה החוזית לרכישת הפרויקט מידי הזכיין (Buy Back). הפרויקט, שיבוצע בשיטת PPP (Public Private Partnership, יכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי הרכבת הקלה בירושלים.
הקו הירוק של הרכבת בבירה מתוכנן להתפרש על פני כ-18 ק"מ ו-33 תחנות מהר הצופים לשכונת גילה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הפרויקט יכלול הקמה של מוסך (דיפו) במתחם קריית הממשלה בעיר בהיקף של כ-50 רכבות. תקופת התפעול של המיזם צפויה לעמוד על כ-20-15 שנה מתום הקמת הקו הירוק, ובסיום התקופה יועבר הפרויקט לידי המדינה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: במכרז הרכבת הקלה בירושלים (JNET) מתמודדות שש קבוצות, לוועדת המכרזים לא ידוע על כל שינוי בעמדת הקבוצות.
משפיר הנדסה נמסר כי "הנהלת החברה הספרדית הודיעה לנו כי מבחינתה אין כל שינוי בעמדתה ביחס למכרז המדובר".
מחברת CAF נמסר: "החברה מכירה את דרישת ארגון העובדים אך אינה פורשת מן המכרז".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.