מקצוע. זהו אחד מיסודות עולם העבודה, אלא שמשהו קורה למקצועות בעידן הזה. הם הופכים יותר היברידיים ודורשים יכולות החוצות מקצועות שהיו פעם נפרדים. המקצועות ההיברידיים מגדירים מחדש את שוק העבודה, ובאופן מפתיע הם דווקא מבוססים על יכולות אנושיות. אם נבין את השילובים האלה, נוכל לטפס במעלה הערך וטבלאות הביקוש והשכר בכל תחום.
חברת Burning Glass, שפרסמה דוח המנתח מיליארד מודעות דרושים משנים עברו ועד היום, טוענת שרבע מהמקצועות בארה"ב מראות סימנים להיברידיות כזאת. לפי הנתונים, שסקרו 250 מקצועות שונים, אחת מכל שמונה משרות דורשת שילוב גבוה של יכולות היברידיות. קחו לדוגמה מפתח אפליקציות, מקצוע שנולד עם הטלפון החכם ולא היה קיים לפני קצת יותר מעשור: על פניו, אפשר לחשוב שמדובר במקצוע תכנות, אבל מניתוח הדרישות למפתחי אפליקציות אפשר לראות שנדרשות כאן יכולת לעצב ממשקים, תוכן ושיווק. אלה יכולות שבעבר לא חברו יחד במקצוע יחיד, ויותר מזה, לא מלמדים אותן יחד בתוכניות הלימוד המסורתיות. בעולם העבודה החדש אלה יכולות שמופיעות יחד לא רק בתפקידי נישה, אלא גם בתפקידי ליבה.
יש היום ארבעה סוגי יכולות הפועלים להפיכת המקצועות להיברידיים:
1. יכולות להשתמש בכלים דיגיטליים וטכנולוגיים. כולנו "מתוגברים" היום בטכנולוגיה, ולכן היכולת ללמוד מערכות חדשות היא הכרחית למקצועיות שלנו בכל תחום. הערך שלנו כבני אדם הוא ביכולתנו להתאים את הטכנולוגיות הללו לצרכים שלנו, אבל בשביל זה אנחנו צריכים להבין אותן, את הפוטנציאל שלהן, ואז לדעת כיצד לממש אותו. לפי הנתונים, מנהל שיווק שיודע תכנות מרוויח 40% יותר מזה שלא יודע תכנות.
2. איסוף וניתוח מידע ושימוש בו. בעולם שבו 90% מהמידע נוצר בשנתיים האחרונות, יש כאן משאב חדש שיכול לשמש עולמות ישנים וחדשים. כבר לא מדובר באנשי אלגוריתמים וסטטיסטיקה שעוסקים בעולמות פיננסיים מורכבים. הדרישה לנתונים כבסיס לעיצוב תהליכים והחלטות היא חוצה תעשיות. לכן היכולת לנתח, לפרש, לספר סיפור ממידע הופכת להיות אחת היכולות המבוקשות ביותר. בשנת 2012 רק 16 מקצועות כללו דרישות ל"ניתוח מידע". ב-2018 המספר עלה ל-35 מקצועות, ובהם אנשי משאבי אנוש, מנהלי מוצר ואפילו מנהלי חנויות.
3. הבנה בסיסית בעסקים ובניהול. צורות עבודה חדשות דורשות מאיתנו להתנהל גם באופן עסקי. עסקי. חצי מתפקידי ההנדסה היום דורשים יכולות ניהול והובלה, ומשלמים 20% יותר. עובדים שיש להם ניסיון בניהול פרויקטים מרוויחים 20% יותר מאלה שאין להם ניסיון כזה.
4. לחשוב עיצוב ויצירתיות. זה לא באמת מפתיע. בעוד שטכנולוגיה יכולה לנתח נתונים ולהמליץ על החלטות, אנחנו צריכים אנשים שיעצבו חוויית משתמש, מערכות וכלים לשימוש יומיומי. יותר מחצי מתפקידי ה-IT ורבע מתפקידי הטכנולוגיה דורשים היום סוג מסוים של יכולות עיצוב. דרישה כזאת מוצאים היום גם במודעות למקצועות פיננסיים וייצור. גם כאן עלה מספר המקצועות שדורשים "יצירתיות" מ-14 ל-35 בין השנים 2012 ל-2018, ובהם גם מקצועות הנדסיים.
לפי נתוני הדוח, ככל שרמת המורכבות של המקצוע עולה, כך עולה גם השכר בתחומים אלה. מדובר בעולם שבו מנהל השיווק הוא גם אנליסט, ומפתח התוכנה הוא גם איש עסקים ומעצב. ראו לדוגמה מקצועות שהתאפיינו בעבר רק ביצירתיות, למשל שיווק ויחסי ציבור - היום יש בהם תפקידים המשלבים ניתוח נתונים, ושימוש ברשתות ובאלגוריתמים. בצד השני של עולם העבודה, במקצועות מדעי המחשב והמידע, קורה הדבר ההפוך. מקצועות שהיו בעבר טכנולוגיים וטכניים בעיקרם דורשים היום יכולות כתיבה, פתרון בעיות, יצירתיות ומחקר, כמו גם יכולת שיתוף פעולה ועבודת צוות.
לא מספיק לצבור ניסיון תוך כדי תנועה
מאז ומעולם שינתה האוטומציה את המקצועות. מי שעסק בקלדנות בשנות ה-70 הפך לעוזר אדמיניסטרטיבי בשנות ה-90 והיום עוסק בניהול משרד ולקוחות. ההבדל בעידן הנוכחי הוא לא רק בקצב השינוי אלא גם בצורך לשלב יכולות מתחומים שונים - יכולות שאי-אפשר פשוט ללמוד תוך כדי עבודה בשטח. אותו מנהל שיווק לא יכול היה ללמוד תכנות תוך כדי עבודה בלי להתכוון לכך. אנחנו צריכים ללמוד דברים חדשים מתוך כוונה מפורשת, כבר לא מספיק רק לצבור ניסיון תוך כדי תנועה.
בתהליך הזה, יש הזדמנויות: למעסיקים יש הזדמנות להעלות את רמת היכולות של העובדים שלהם ולפתח את הדורות הבאים בכל תחום; לעובדים יש הזדמנות להפוך את עצמם לתחרותיים יותר בשוק העבודה; ולמערכות ההשכלה וההכשרה יש הזדמנות ללמד אוכלוסיות עובדים מגוונות יותר יכולות צומחות רבות יותר.
טבעם של תפקידים היברידיים הוא שהם מתוחכמים יותר ודורשים מומחיות רבה יותר, ולכן אין בהם כמעט משרות למתחילים. החדשות הטובות למערכות ההשכלה וההכשרה הן שרבות מהיכולות ומתחומי הלימוד נמצאים בתוכניות הלימוד. הבעיה היא שהן מופרדות בתחומי לימוד שונים. לכן אחד הדברים הראשונים שצריכים לקרות במערכות הללו הוא התאמת התוכן באופן שחוצה תוכניות, באופן שיאפשר לפתח יכולות ופחות להכשיר למקצועות. יש כאן גם קהל לקוחות חדש: עובדים מנוסים שצריכים לרכוש יכולות חדשות באמצע הקריירה שלהם, בלי להיצמד לתארים המסורתיים.
כדי לעשות את כל אלה, זקוקה המערכת למידע מדויק יותר על היכולות הצומחות ועל השילובים המתפתחים, וגם לגמישות בתכנון ובאריזת התוכניות סביב חבילות של יכולות נדרשות ולא סביב מקצועות ישנים. הדבר דורש מהעוסקים במלאכה לרדת ממגדל השן ולהכיר את האופן שבו היכולות משתנות בתחומים השונים ולשנות את הקורסים בהתאם.
מהצד האחר של השותפות הזאת נמצאים המעסיקים. הם אינם יכולים להימנע מהצורך להכשיר עובדים קיימים, וזה יוצר פוטנציאל לשיתופי פעולה בין המעסיקים למוסדות השכלה. בשיח הזה על הפער בין ביקוש להיצע יכולות בשוק העבודה, לשני הצדדים יש אינטרס להכשיר אנשים מהסוג הנכון לעידן החדש.
כל הצדדים במערכת הזאת - העובדים, המעסיקים ומערכות ההשכלה - חייבים קודם כול להפנים את הצורך בשינוי ואת היכולות הנדרשות. וכולם חייבים לאפשר למידה לכל אורך החיים כדי להישאר רלוונטיים. העולמות ההיברידיים הם אלה שצומחים מהר, משלמים היטב ועמידים בפני אוטומציה, ואם השינוי לא יופנם, זו עשויה להיות מגמה שתעמיק פערים בין מי שיתקדמו בכלכלות העתיד לבין מי שימצאו את עצמם נשארים מאחור.
הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי, niritcohen.com
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.