חברת שיתוף הנסיעות ליפט (Lyft) הגישה אמש תשקיף לקראת הנפקה לרשות ני"ע בארה"ב (SEC). מהתשקיף עולה כי הכנסותיה אמנם צומחות, אך גם ההפסדים גדלים. ליפט הפסידה 911.3 מיליון דולר בשנת 2018, לעומת 688.3 מיליון דולר בשנה שלפני, והכנסותיה בשנה שעברה הסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר, לעומת מיליארד דולר ב-2017 ו-343 מיליון דולר ב-2016. החברה אף הצהירה תחת גורמי הסיכון שלה כי ייתכן שלא תהיה מסוגלת "להגיע לרווחיות או לשמור עליה בעתיד".
ליפט מעוניינת לגייס בהנפקה 100 מיליון דולר, ומכוונת לשווי שוק של בין 20 ל-25 מיליארד דולר, לפי דיווחים. אם תצליח, ההנפקה שלה תהיה הגדולה ביותר בתחום ההייטק מאז הנפקת סנאפ לפני שנתיים. בסבב הגיוס האחרון של ליפט ב-2018 שוויה הוערך ב-15.1 מיליארד דולר.
החברה הצהירה כי היא מחזיקה ב-39% מהשוק האמריקאי לשירותי שיתוף נסיעות, לפי מדד של מספר הנסיעות שבוצעו, לעומת שנת 2016 שבה החזיקה ב-22% מהשוק. מהתשקיף גם עולה כי ב-2018 היו לליפט 1.9 מיליון נהגים ו-30.7 מיליון נוסעים. נוסף על כך, 19 מיליון נוסעים פעילים השתמשו באפליקציית ליפט כדי לבצע 178 מיליון נסיעות ברבעון הרביעי של 2018, לעומת 3.5 מיליון נוסעים פעילים, שהזמינו 29 מיליון נסיעות ברבעון הראשון של 2016. ההכנסות לנוסע פעיל עמדו על 36 דולר ברבעון הרביעי של 2018, לעומת 16 דולר ברבעון הראשון של 2016.
נכון להיום, מייסדי החברה, לוגן גרין וג'ון צימר, מחזיקים יחד ב-7% ממנה, ענקית האי-קומרס היפנית Rakuten מחזיקה ב-13% מהמניות ויצרנית הרכב ג'נרל מוטורס מחזיקה ב-8% מהמניות. משקיעים בולטים נוספים הם פירמת ההון סיכון Andreessen Horowitz, שמחזיקה ב-6% מהחברה, והחברה האם של גוגל, אלפבית, שמחזיקה ב-5% מהמניות.
בדומה לפייסבוק ולחברות נוספות, ליפט תשתמש במבנה של שני סוגי מניות. מחזיקי מניות סוג A יקבלו זכות הצבעה אחת עבור כל מניה, ומחזיקי מניות סוג B יקבלו 20 הצבעות לכל מניה. לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, באופן זה מייסדי ליפט יחזיקו בכמחצית מזכויות ההצבעה, למרות החזקותיהם המצומצמות בחברה.
הנהגים בשירות של ליפט אינם עובדי החברה אלא פרילנסרים, אך ליפט הצהירה כי תציע לנהגים הוותיקים שלה בונוס, שבו יוכלו להשתמש כדי לקנות מניות בהנפקה. נהגים שהשלימו 10,000 נסיעות בשירות יקבלו בונוס של 1,000 דולר, ונהגים שהשלימו 20 אלף נסיעות יקבלו בונוס של 10,000 דולר.
נוסף על שירותי שיתוף נסיעות, ליפט מציעה גם שירותי שיתוף אופניים וקורקינטים, ועוסקת בפיתוח טכנולוגיית רכב אוטונומי. בתשקיף, ליפט הדגישה שהיא "ממוקדת בתחבורה", זאת לעומת המתחרה הגדולה שלה אובר, שגיוונה את העסק שלה לתחומים נוספים כמו משלוחי מזון. ההכנסות של אובר ב-2018 היו 11.4 מיליארד דולר, והפסדיה המותאמים עמדו על 1.8 מיליארד דולר, אך בשונה מליפט הפסדיה ירדו ב-15% בהשוואה לשנה הקודמת. לפי דיווחים, שווי השוק של אובר בהנפקה עשוי להגיע ל-120 מיליארד דולר.
ליפט ביקשה להנפיק בבורסת נאסד"ק תחת הסמל LYFT, ואת הנפקתה מובילים הבנקים קרדיט סוויס, ג'יי.פי מורגן וג'פרי'ס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.