אם התחבורה הציבורית בכלל במצב קשה, הרי שבמגזר הערבי השירות לנוסעים מחפיר ממש. הדבר אינו רק באשמת הממשלה: במקרים רבים רשויות מקומיות ותושבים מתנגדים להרחבת שירותי התחבורה הציבורית, אבל התוצאה היא אפליה בוטה. אם במגזר היהודי מתקיימות 721 נסיעות לאלף נפש, במגזר הערבי מדובר ב-507 נסיעות לאלף נפש.
עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית:
● מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?
● מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש
● עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב
● הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים
● כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת
● שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו
● חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו
הקילומטרז' של נסיעת אוטובוסים לנפש עומד על 25 במגזר הערבי, לעומת 49 ביהודי. 44% מכלל התושבים שאינם מקבלים שירות תחבורה ציבורית הם מהמגזר הערבי, יותר מפי שניים משיעורם באוכלוסיה. היעדר השירות מביא לתחבורה ציבורית פיראטית - הסעות פרטיות ולא מוסדרות.
המבקר מונה בעיות רבות בניסיונות לסגור את הפער, ובהן היעדר קריטריונים לתחבורה ציבורית נאותה, מיפוי חסר ופערים בהשקעה הכספית. ההשקעה הכספית אף אינה שווה בתוך המגזר הערבי עצמו - ההשקעה הכספית של המדינה בשנים 2005-2017 בתושבי יישובים בדואים בדרום היתה 1,066 שקל לנפש. ביישובים ערביים ההשקעה היתה גדולה מעט יותר, 1,278 שקל לנפש, אך ביישובים הדרוזים ברמת הגולן הושקעו 3,326 שקל לנפש, יותר מפי שלושה מההשקעה בדרום.
משרד התחבורה: "עם כניסתו לתפקיד יזם השר כ"ץ לראשונה בישראל תכנית מקיפה להפעלת תחבורה ציבורית בכל הישובים הלא-יהודיים בארץ, שבהם לא היתה קיימת עד כה תחבורה ציבורית סדירה. היקף השירות של התחבורה הציבורית ביישובים הערביים הוכפל בהדרגה פי 3".
ד"ר ת'אבת אבו-ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים שותפים בעמותת יוזמות אברהם, הפועלת לקידום שוויון וחיים משותפים של יהודים וערבים, אמרו בעקבות ממצאי דו " ח המבקר בנושא קידום תחבורה ציבורית ביישובים הלא-יהודיים: " דו"ח המבקר מוכיח מה שכל אזרח ערבי במדינה יודע - היישובים הערביים לא מקבלים שירות ראוי של תחבורה ציבורית. המצב הזה מונע מהאזרחים הערביים להגיע למרכזי התעסוקה, החינוך, התרבות, ולמעשה מנתק אותם מהשתלבות בכלל תחומי החיים במדינה. אין שום סיבה שבשנת 2019 אין אף תחנת רכבת ביישוב ערבי, וגם תחנות מרכזיות כמעט ואין. חייבים לסגור את הפער ולקדם באופן מיידי פיתוח תשתיות ליישובים הערביים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.