הרכבת הקלה מתקרבת לנצרת. חברת חוצה ישראל בחרה חברת תכנון לפרויקט הרכבת בין חיפה לנצרת. במכרז זכתה שותפות חברת Ineco הספרדית וחברת ינון ייעוץ ומחקר הישראלית, שיקבלו כ-320 מיליון שקל על התכנון, מתוך 7 מיליארד שקל לפרויקט כולו.
הקו מנצרת לחיפה הוא סוג חדש של רכבת שיפעל בארץ המכונה Tram-Train, כלומר, שילוב של רכבת קלה וכבדה. בערים נצרת ונצרת עילית תפעל הרכבת כקלה, עם תחנות קרובות לזו, וביציאה מהערים האלה לכיוון חיפה היא תתפקד כרכבת פרברית, ותגיע למהירות 80-100 קמ"ש, עד לתחנה הסופית בלב המפרץ בחיפה. בדרך תעצור הרכבת ב-19 תחנות ובהן ריינה, שפרעם וקריית אתא. אורך המסילה יהיה 41 ק"מ ולצידה ייבנו גם חניוני חנה וסע, מתחם אחזקה לקרונות ומרכז בקרה. לאורך הקו יפעלו 32 קרונות בתדירות מרבית - מדי 4 דקות. מכרזים להקמת הקו יצאו ב-2021 והצפי להפעלת הרכבת הוא 2027. תחזית הנוסעים המתוכננת היא כ-100,000 ליום.
תוואי ותחנות רקל
הפרויקט התעכב בשל מחלוקות
למכרז התכנון ניגשו ארבע קבוצות, ובהתאם לתנאי המכרז, הן הורכבו מחברות מקומיות וחברות בינלאומיות. הקבוצות היו חברת Egis הצרפתית יחד עם חברת אמי מתום, חברת DB הגרמנית יחד עם חברת תדם, וחברת Beijing Urban Ltd הסינית יחד עם חברת גרונר ד.א.ל. וכן אינקו וינון הזוכות.
הפרויקט התעכב שנים ארוכות, בעיקר בשל מחלוקות לסוג הרכבת שיש להקים - קלה או כבדה. הפרויקט נוהל בידי החברה העירונית החיפאית יפה נוף, ועבר ממנה לניהול חברת חוצה ישראל פני כשנתיים.
החברה פרסמה עד שלושה מכרזים בין לאומיים במסגרת פרויקט זה: מכרז ניהול, מכרז תכנון ומכרז לבקרה הנדסית. במכרז הניהול זכתה חברת דנה הנדסה עם החברה הספרדית IDOM והשתלבה בפרויקט לפני כחודש. בקרוב צפויה חברת כביש חוצה ישראל להודיע על החברה הזוכה במכרז הבקרה.
באופן מעורר תמיהה שר התחבורה ישראל כ"ץ בדברי הברכה על הפרויקט בהתייחסות לנצרת עילית בלבד, מבלי להזכיר את העיר נצרת הגדולה יותר (ובה רוב ערבי) לדבריו "בעוד מספר שנים יוכל כל תושב בנצרת עילית והסביבה לעלות על רכבת קלה בשכונת מגוריו ולהגיע בנוחות ומהירות למרכזית המפרץ בחיפה, ומשם ישירות לתל-אביב ולשאר חלקי הארץ. המיזם יאפשר חיבור מהיר וישיר בין מטרופולין חיפה והגליל התחתון ויגדיל משמעותית את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית". במשרד התחבורה אמרו כי נצרת נשמטה מהציטוט בשל טעות, אך ציטוטים דומים ביחס לפרויקט פורסמו בעבר בהודעות של המשרד.
חוסאם בשארה, יו"ר חברת חוצה ישראל, אמר כי "זהו פרויקט מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, אשר עתיד לשנות את פני התחבורה בצפון".
דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל: "בחירת הצוות המקצועי המוביל מהווה אבן דרך משמעותית בקידום הפרויקט. כעת אנו נכנסים מיידית לשלב השלמת התכנון ובעקבותיו נעבור לשלבי הביצוע. לחברת כביש חוצה ישראל ידע וניסיון רב בפרויקטים זכייניים גדולים ומורכבים אשר מאפשרים לנו לנהל את הפרויקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית על לוחות זמנים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.