ניו-יורק עשויה להפוך לאחרונה בשורה של ערים שאסרו מכירת פרווה בתחומן, אבל יש בעיה אחת: הלקוחות כל כך להוטים לקנות פרוות, שאף כמות של עורות שעירים אינה מספיקה להם.
ייצור הפרוות המשמשות לבגדים ולאקססוריז בארה"ב נמצא במגמת עלייה זה 10 שנים, וב-2018 הגיע לרמה הגבוהה ביותר ב-17 שנים, על-פי נתוני יורומוניטור אינטרנשיונל. בהשוואה לשפל שנרשם ב-2009, זינקו מכירות הפרווה בארה"ב ביותר מפי שניים והגיעו אשתקד ל-531 מיליון דולר.
בעבר שימשה הפרווה בעיקר למעילים, אך כיום היא משמשת כקישוט בכל מיני פריטים - מנעלי ספורט וכריות ועד ארנקים.
"אם הם יכולים להרשות לעצמם, הם קונים את זה", אמר ניק פולוג'רגיס, דור שני למשפחת פרוונים במנהטן. לדבריו, הלקוחות שלו כוללים גם בני דור מילניום בעלי מודעות חברתית.
"ממה שראיתי אצל החברים שלי, הפרווה אינה מגמה דועכת", אמרה ניקול פארס בת ה-23, תושבת ננואט, ניו-יורק, שמחזיקה בצעיפי פרווה, כפפות מעוטרות בפרווה ונעליים מרופדות בפרווה, מכיוון שפרווה מלאכותית עשויה מכימיקלים ואינה מתכלה. "פרווה אמיתית טובה יותר לאיכות הסביבה", אמרה פארס.
זה לא מנע ערים שונות, כולל לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, מלאסור מכירות פרווה בתחומן. מדינת קליפורניה, מדינת ניו-יורק והעיר ניו-יורק שוקלות צעד דומה.
עליות וירידות
לאורך השנים רשמו מכירות העורות עליות וירידות, בהתאם למגמות האופנה ולמחזורי הכלכלה. כעת הן נמוכות ב-25% מהשיא של 707.3 מיליון שנרשם ב-1999, על-פי נתוני יורומוניטור, שלא ביצע התאמה לאינפלציה לסכום הזה.
פעילי זכויות בעלי החיים אומרים כי נקודת המפנה הייתה ב-2013, כשוועדת הסחר הפדרלית גיבשה הסדר שביטל את כתב האישום נגד רשת בתי הכלבו ניימן מרקוס וכמה קמעונאיות אחרות שהואשמו במכירת פרווה אמיתית כפרווה מלאכותית.
"זה המריץ את המחוקקים לבחון את הסוגיה הזאת", אמר דן מתיוס, סגן נשיא בכיר בארגון "אנשים למען יחס מוסרי לבעלי חיים" (PETA). "אנחנו מחכים ליום שבו אנשים לא יהרגו יותר לעולם בעלי חיים מטעמי אופנה".
קומץ מותגים - כולל מייקל קורס, ראלף לורן וגוצ'י - חדל להשתמש בפרווה. ב-2017 עברה גוצ'י משימוש בפרוות קנגורו לשימוש בצמר טלאים בנעלי פרינסטאון שלה. ג'וש שולמן, נשיא קואוץ', אמר כי החברה מתכננת להפסיק בהדרגה להשתמש בפרווה עד הסתיו, בתגובה לחששות הצרכנים והעובדים, אך ציין כי הפרווה מהווה כ-1% בלבד מהמכירות.
החוקים מבלבלים
החוקים המקומיים עלולים ליצור בלבול. למשל, העיר ווסט הוליווד בקליפורניה אישרה חוק שנכנס לתוקף ב-2013 ושאוסר על מכירת כל פרווה שהיא, כולל פרוות כבשים, שממנה מייצרים מגפי Ugg, אך חוקי איסור מכירות הפרווה בסן פרנסיסקו ובלוס אנג'לס כוללים החרגה של פרוות כבשים.
החוק בסן פרנסיסקו נכנס לתוקף בינואר, אך מעניק לחנויות ארכה עד 2020 למכור את המלאי שלהן. החוק בלוס אנג'לס, שאושר בפברואר, ייכנס לתוקף ב-2021.
אנשים שאינם יכולים לחיות בלי פרוות מינק, שועל ובעלי חיים אחרים, אך מתגוררים בערים ובמדינות שבהן אסורה מכירות פרווה, יכולים לעקוף את החוקים, למשל באמצעות הזמנה מקמעונאיות או מחברות של קניות מקוונות שנמצאות במקומות אחרים.
"יש המון פרצות", אמר מתיוס מ-PETA. "אם אנשים באמת רוצים פרווה, הם יכולים להשיג אותה. אבל החוקים מתחילים להתהדק עוד יותר".
לנוכח המהלכים החקיקתיים המחמירים נגד מכירות פרווה אמיתית, צמצמו הקמעונאיות את פרסומות מוצרי הפרווה. בנובמבר הופיעה המילה "פרווה" ב-6 פרסומות בלבד, לעומת הביטוי "פרווה מלאכותית" שהופיע ב-111 פרסומות, לדברי יורומוניטור, שעוקבת אחר פרסומות של יותר מ-20 קמעונאיות.
בנובמבר 2017 הפער היה קטן בהרבה, והמילה "פרווה" הופיעה ב-87 פרסומות, לעומת 114 פרסומות עם הביטוי "פרווה מלאכותית".
ארגוני עסקים אומרים כי לפרווה מלאכותית יש בעיות משלה.
"פרווה מלאכותית עשויה מחומרים פטרוכימיים ופלסטיק, שמזיקים מאוד לסביבה", אמרה ננסי דיינולט, סגנית נשיא הארגון העסקי פדרציית הפרוות הבינלאומית. "בסופו של דבר היא מגיעה למטמנת אשפה אך אינה מתכלה. פרווה אמיתית מתכלה באופן טבעי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.