"הסטורי של אווה היימן" טרם עלה לאוויר, רבים לא יודעים עדיין במה מדובר, והפרויקט כבר מצליח לעורר שיח ער ברשתות. אחרי הכול, לא כל יום מיוצר מהלך תוכן שמתיימר לספר באינסטגרם את סיפורה של ילדה בת 13 שנרצחה בשואה. רוב אלה שמתייחסים לפרויקט נחשפו בעיקר לטיזרים שעלו ברשתות החברתיות ולשילוט החוצות הבולט בו נכתב "אם היה אינסטגרם לילדה בשואה".
ל"גלובס" נודע כי השילוט הוא טיזר לסדרה שלמה המורכבת מלמעלה מ-50 פרקים שצפויה לעלות בכניסת יום השואה ובה יסופר סיפורה של היימן. כרגע נמצאת הסדרה בשלבי עריכה אחרונים, והתכנון הוא להעלות בכל שעה פרק חדש שמבוסס על היומן האמיתי שכתבה היימן. מדובר בהשקעה של מיליוני שקלים שהופנו בין היתר לצילומים של 3 שבועות בעיר קייב שכללו סצנות מורכבות, כמו למשל כניסתם של 42 טנקים לעיירה בה חיה היימן.
אווה היימן / צילום: ארכיון יד ושם
סמוך להשקת הפרויקט צפוי לעלות פרויקט משפיענים, שבו ישתתפו סלבריטאים בעלי מיליוני עוקבים כמו גל גדות, שיתייגו "גם אני אחרי אווה היימן".
מאחורי המהלך הלא שגרתי, שמטרתו להנגיש לבני הנוער בשפתם ובמדיה הקרובה להם את סיפורה של אווה היימן שנרצחה בשואה, עומד יזם ההייטק מערכות האבטחה מתי כוכבי ובתו מיה. בלי שום שיקולים מסחריים נראים לעין הגו ויצרו השניים סדרת אינסטגרם שתספר את הדרך שעברה היימן תוך 3 חודשים, מילדה שחיה חיים רגילים ונורמליים עד לסוף הבלתי נתפס במחנה ההשמדה.
היומן עצמו כבר התפרסם כספר, אך מתי ומיה כוכבי לקחו אותו לפיסת תוכן מושקעת ועטופה בכל מה שנדרש כדי לקבל תשומת-לב ציבורית, לרבות התקשרות עם משרד הפרסום ליאו ברנט, חברת ההפקה פי.או.וי והצלם לאל אוטניק שאחראי לצילום כל הפרויקט.
כאמור, מדובר בפרויקט שהצליח לעורר פולמוס ברשתות החברתיות עוד לפני שעלה לאוויר. התגובות נעו בין כאלה שסברו כי מדובר בזילות השואה - ובין כאלה, כמו למשל מנכ"לית יד ושם, שסברו כי שימוש במדיום נכון הוא הכרחי אם רוצים להגיע לדור הצעיר.
הסדרה עצמה תעלה כערב יום השואה, ועל-פי ההערכות היא צפויה להביא למיליוני עוקבים שייחשפו לסיפור חייה הקצרים של אווה היימן. כבר היום עוקבים אחרי דף האינסטגרם שלה כ-30 אלף עוקבים, כמות נאה יחסית לדף "מסחרי". כך למשל, לדף האינסטגרם של מילקי יש כ-17 אלף עוקבים, ולקוקה-קולה יש כ-20 אלף עוקבים.
מתי כוכבי אמנם מזוהה כיזם הייטק, אך החיבור שלו לעולם התוכן איננו חדש: לא מזמן חשף "גלובס" כי כוכבי וקבוצת תיא תקשורת הקימו קרן חדשה שתשקיע בתוכן ישראלי. בראש הקרן עומדים יונה ויזנטל, לשעבר סמנכ"ל התוכן של yes; ויואב פרץ, מנכ"ל אולפני הרצליה, חברת-בת של תיא תקשורת. פעילות האינסטגרם של אווה נעשתה באמצעות הקרן.
המניע להתנעת הפרויקט היה ההבנה שהשואה אינה מקבלת את המקום הראוי בקרב הדור הצעיר. כך, למשל, בדיקה של השיח ברשתות החברתיות העלתה כי כאשר יש דיונים על השואה, רק 3% מהצעירים באירופה משתתפים בהם ועוסקים בזה בעיקר בהיבט הפוליטי.
לכוכבי ולבתו היה ברור שצריך להנגיש את השואה לדור הצעיר, אך במשך תקופה ארוכה הם התחבטו כיצד. בין הרעיונות שעלו נבחנה האפשרות לספר את סיפור השואה ברשת המסרים המיידים וואטסאפ באמצעות דמות שתענה על שאלות ילדים. בהמשך הוחלט לפנות לאינסטגרם.
העבודה על "הסטורי של אווה" נמשכה כ-8 חודשים. עד שהתקבעו על היומן של אווה היימן, השניים עברו על כ-30 יומנים שנכתבו במהלך השואה. ההחלטה על היומן של היימן נפלה דווקא בזכות הזמן הקצר יחסית עליו מתפרס היומן - 3 חודשים.
בנוסף, היומן אינו כולל מעשי זוועה. יהדות הונגריה אומנם חיה תקופה ארוכה תחת אנטישמיות קשה, אך מאחר שהייתה בעלת ברית של גרמניה לאורך מרבית מלחמת העולם, לקח זמן עד שיושם בה "הפתרון הסופי". מרגע שהוחלט על ביצוע תוכנית "הפתרון הסופי", התהליך התרחש מהר.
70 הפרקים של סדרת האיסטגרם שנוצרה בעקבות היומן לא יכללו "פורנוגרפיה של השואה". מה שניתן יהיה לראות בהם הוא השיטתיות המחרידה שבה התנהלו הגרמנים מול היהודים, הסדר המצמרר שבו נלקחו מהם במהירות זכויותיהם וכל הדרך מסגירת בית הספר של אווה היימן, ההכרח לענוד טלאי הצהוב, היעדר הרכוש, האריזה לקראת מחנה הריכוז, המתח שנבנה בבית וכך הלאה.
לאחר שנבחר היומן, התקשר כוכבי עם חברת ליהוק באנגליה שליהקה שחקנים. הסדרה עצמה צולמה בלבוב שבאוקראינה, על הגבול עם פולין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.