עיתוי חג הפסח השנה לא שיחק לטובתה של חברת האופנה פוקס ברבעון הראשון של 2019. החברה בניהולו של הראל ויזל רשמה ירידה במכירות חנויות זהות ברבעון הראשון בשל השפעת עיתוי חג הפסח שחל השנה במועד מאוחר יותר לעומת אשתקד, כך שהמכירות לחג יקבלו ביטוי רק ברבעון השני של 2019, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד מכירות חג הפסח נכללו ברבעון הראשון של 2018. אם לא די בכך, פוקס רשמה עלייה בהוצאות השכר, עלייה בהוצאות המכירה והשיווק וכן הוצאות מימון של 18 מיליון שקל ברבעון הראשון.
סך המכירות של קבוצת פוקס מחנויות זהות במגזר האופנה ואופנת הבית ירד ברבעון ב-16% ל-279.5 מיליון שקל, לעומת מכירות של 332.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. גם בגזרת מוצרי אווירה וטיפוח נרשמה ירידה במכירות, מ-41.19 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018 ל-38.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019. מנתוני חברת ריס, המודדת פדיונות של רשתות, עולה כי ברבעון הראשון של 2019 נרשמה ירידה של 13.4% במכירות רשתות האופנה בחנויות הזהות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כך שמדובר בירידה גם ביחס לשוק.
בתוך כך, המכירות למ"ר של קבוצת פוקס ירדו גם הן, בעוד סך השטחים ששימשו לחישוב עלה. כך שבגזרת מוצרי אופנה ואופנת הבית המכירות למ"ר ירדו מ-1.1 מיליארד שקל ברבעון הראשון אשתקד ל-925 מיליון שקל; מוצרי האווירה ומוצרי טיפוח רשמו מכירות של 2.47 מיליון שקל, לעומת 2.7 מיליון שקל אשתקד; והשטח ששימוש לחישוב בגזרת האופנה ואופנת הבית עלה מ-116.7 אלף מ"ר ל-125.7 אלף מ"ר.
תוצאות פוקס, במיליוני שקלים
תחום אופנת הבית בישראל
סך המכירות ברבעון הראשון של 2019 בתחום אופנת הבית בישראל ירד ב-10.8% ל-366.3 מיליון שקל, לעומת מכירות של 410.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018. הרווח הגולמי ירד ל-203.5 מיליון שקל (55.6% שיעור מהמחזור), לעומת רווח גולמי של 239.5 מיליון שקל (58.3% שיעור מהמחזור). מדובר בירידה של 15%. הירידה מוסברת מגידול בהנחות בשל שינוי התמהיל בין מכירות סוף עונת החורף שהתארכה לבין מכירות קולקציית הקיץ שהושקה מאוחר יותר השנה בשל עיתוי חג הפסח.
תחום אופנת הבית בישראל של פוקס עבר להפסד תפעולי של 5.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019, לעומת רווח תפעולי של 12 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018. הירידה מוסברת בשל הירידה ברווח הגולמי.
דווקא בחו"ל נרשמה עלייה במכירות ל-12.7 מיליון שקל, לעומת 11 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, בעיקר בשל העלייה במכירות המותג אמריקן איגל וכן בשל התחזקות השקל לעומת הדולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתחום הפעילות בחו"ל נרשמה בנוסף עלייה ברווח הגולמי וברווח התפעולי.
מוצרי אווירה וטיפוח
בתחום זה נרשמה עלייה במכירות ברבעון הראשון ל-51.1 מיליון שקל, לעומת מכירות של 48.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל העלייה במכירות לזכיינים מחו"ל ובשל פתיחת חנויות בהפעלה ישירה בקנדה ובקיזוז השפעת עיתוי חג הפסח. גם הרווח הגולמי עלה (32.8 מיליון שקל לעומת 31.8 מיליון שקל), והרווח התפעולי במגזר מוצרי האווירה והטיפוח ירד ל-6 מיליון שקל, לעומת 6.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה מוסברת בשל הירידה במכירות מחנויות זהות.
בסך-הכול מכירותיה של פוקס ברבעון הראשון עלו ל-508.1 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת מכירות של 424.77 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018. הרווח הגולמי עלה ל-275 מיליון שקל מ-239 מיליון שקל; הרווח התפעולי ירד ל-5.9 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת רווח תפעולי של 19 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
פוקס רשמה עלייה בהוצאות ההנהלה וכלליות ל-6.9 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת 6.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וזאת בשל עלייה בהוצאות שכר עבודה ושירותים מקצועיים. כמו כן נרשמה עלייה בהוצאות המכירה והשיווק מ-217 מיליון שקל ל-261 מיליון שקל, בעיקר בשל עלייה בהוצאות בשל שטח המסחר, מרכישת חברת שילב החל מהרבעון השלישי של שנת 2018 ומפתיחת חנויות מותגי אורבן החל מסוף מרץ 2018. פוקס רשמה ירידה בשיעור הרווח הגולמי מ-56.3% ברבעון הראשון של 2018 ל-54.1% ברבעון הראשון של 2019.
פוקס סבלה מיישומו לראשונה של תקן חשבונאי חדש (IFRS 16), העוסק בחכירות נכסים (ליסינג), אשר הכביד על הוצאות המימון שלה, שהושפעו גם משיערוך יתרות מט"ח, עסקאות הגנה וריביות. הוצאות המימון של החברה הגיעו ברבעון ל-18 מיליון שקל, בעוד שברבעון המקביל של 2018 נרשמו הכנסות מימון של 548 מיליון שקל.
בשורה התחתונה, פוקס עברה להפסד של 7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019, לעומת רווח של 15.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018.
מניית פוקס ירדה 3.3% בתגובה לדוחות ובכך השלימה נפילה של יותר מ-20% מאז שלהי מרץ האחרון. עם זאת, המניה עדיין נסחרת ב-50% מעל הרמה שנרשמה לפני 12 חודשים.
לדברי גיל דטנר מלאומי שוקי הון, "נראה לנו כי תגובת השוק לתוצאות חריפה מדי, שכן הסקת מסקנות מרבעון עם גורם עונתי כה משמעותי היא בעייתית. כרגע מחיר המניה נמוך בכ-29% ממחיר היעד האחרון שלנו. האם מדובר בהזדמנות מובהקת? לא בהכרח, מאחר שמאז העדכון האחרון שלנו גברו ההערכות כי אמזון תיכנס לשוק הישראלי. עם כל הדיסקליימרים והקושי להעריך את הפגיעה הפוטנציאלית בשלב זה, נראה כי השוק ימשיך לגלם 'Amazon Discount' בתמחור המניה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.