האיום של אמזון, המשבר בענף האופנה, החורף הממושך ועיתוי חג הפסח יצרו אווירה מאתגרת עבור רשתות הקניונים וקמעונאיות האופנה ברבעון הראשון של 2019. נראה כי שלל הסיבות הללו הביאו את שתי קבוצות הקניונים הגדולות בישראל, שפרסמו השבוע את דוחותיהן הכספיים לרבעון הראשון של השנה, להימנע מלפרסם נתונים שמציגים את הפדיונות במהלך התקופה הזו.
גם קניוני עזריאלי וגם קבוצת מליסרון, הבעלים של קניוני עופר, החליטו שלא לפרסם הפעם את נתוני הפדיון לרבעון הראשון במצגת למשקיעים שמתלווה לדוחות. במקום זאת, הם בחרו לפרסם נתונים שמציגים את הפדיונות לשליש הראשון של השנה. כלומר, במקום להציג פדיונות שתואמים לתקופת הדוח החשבונאי (ינואר-מרץ), קבוצות הקניונים הגדולות פרסמו נתונים שמציגים תמונה שכוללת גם את אפריל. גם אנליסטים וגם גורמים שונים בענף ששוחחנו עמם מאשרים כי מדובר באירוע יוצא דופן.
ומדוע השינוי? פדיונות שכוללים רק את שלושת החודשים הראשונים השנה היו מציגים כנראה ירידות משמעותיות ביחס לאשתקד, משום שחג הפסח חל השנה באפריל ונתוני הרבעון לא כללו את המכירות לקראתו, בניגוד לשנה שעברה, שבה חל החג במרץ, וכך נתוני המכירות לקראתו נכללו בדוח הרבעוני. בשל הפערים נוצר עיוות שמציג פגיעה מדומה בכל מגזר הקמעונאות, החל מהאופנה והמשך במזון.
וזהו ההסבר של קבוצת מליסרון: "נתוני פדיונות ינואר-מרץ אין בהם כדי לשקף השוואה נאותה לתקופה המקבילה אשתקד". גם איתי שמחוני, כלכלן בריס (RIS), מצטרף לדברים בשיחה עם "גלובס". "לדעתי, נתוני הרבעון בעייתיים מאוד השנה, משום שהשנה המעוברת שמאוד השפיעה על מועדי החגים, ולכן עדיף לדעתי להסתכל על שלישון. זו הסיבה שלא פרסמנו נתונים על מרץ".
נראה כי בעזריאלי ובמליסרון בחרו שלא להציג את הירידות החריגות שנגרמו בשל עיתוי החג, בין היתר על רקע המציאות העגומה שבה מדי חודש רשת נוספת אופנה נוספת נקלעת לקשיים, והעובדה שאמזון כבר מתחילה לבסס פעילות מסחר קמעונאית מקומית בישראל. ככל הנראה, הנתונים, שכוללים גם את אפריל, מנסים להפיג את החששות ואת ההשפעות המיידיות על מניות החברות במציאות הנוכחית הסוערת.
כך או כך, התמונה שניבטת מהנתונים שמציגות מליסרון ועזריאלי חיובית גם ביחס לשוק: גם מליסרון וגם עזריאלי מציגות גידול של 3% בפדיונות הקניונים בחודשים ינואר עד אפריל 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד שלפי נתוני ריס, שאמורים לשקף את פדיונות הקניונים בכלל הקניונים, נרשמה באותה תקופה ירידה של 4%.
פדיונות הקניונים
בענף מעריכים כי ייתכן שחלק מהפער נובע מכך שריס בודקת בעיקר רשתות אופנה, ובשנים האחרונות התמהיל של הקניונים השתנה ונכנסו אליהם לא מעט עסקי הסעדה, בתי קולנוע ורשתות נוספות שאינן נדגמות. לתמונה החיובית הזו מצטרף גם יום השבתון של הבחירות לכנסת, שהגדיל באופן משמעותי את הפדיונות בקניונים, שיחד עם החג, הביאו את קבוצות הקניונים להציג תמונה חיובית, וזאת כמובן בניגוד לקמעונאיות האופנה, אשר במקרה שלהן השפעת עיתוי החג ומזג-האוויר באה לידי ביטוי באופן מלא בדוחות שכבר פורסמו, דוגמת פוקס או עדיקה.
"אין ספק, בדוחות הרבעון הראשון היו לקמעונאיות האופנה את כל הסיבות לחוות גם ירידה במכירות וברווחיות. עיתוי חג הפסח, התארכות עונת החורף ושעון החורף נתנו את אותותיהם ברבעון הנוכחי", מאשרת שירה אחיעז, אנליסטית בבית ההשקעות IBI.
ואולם, בענף מסכימים כי הרבעון או השלישון הם חלק מתמונה גדולה יותר. "בראייה ענפית, השינויים בהרגלי הצריכה, הכוללים בין היתר מעבר לרכישה בגזרה המקוונת, הם הכוחות הסוערים המשפיעים על הענף בתקופת הזמן הנוכחית", מציינת אחיעז.
המציאות הזו מצטרפת גם לקשיים שחוות רשתות ותיקות כמו TNT ודן קסידי בימים האחרונים, ומציירת ענן גדול מעל הענף. רוצה לומר, רבעון או שלישון - המגמה היא אותה מגמה, ותזוזה של הפסח לא משנה את העובדה שיש עננים שמתקדרים מעל שוק הקמעונאות המקומי.
סימון של מוצרים לא בריאים לא ישפיע על הצרכנים
בעוד כחצי שנה תיכנס לתוקף הרפורמה של משרד הבריאות שזכתה לכינוי "הסימון האדום", אשר תחייב את יצרניות המזון לסמן בחזית האריזה מוצרים שמכילים כמות מזיקה של שומן, נתרן וסוכר. תנובה, יצרנית המזון הגדולה בישראל, הייתה הראשונה לסמן בחודש מרץ האחרון באופן הדרגתי את מוצרי החלב שלה.
בסוף השבוע הודיעה שטראוס כי בימים הקרובים יגיע למדף גם מוצר ראשון שלה שיסומן בסימון אדום: שמנת להקצפה של המותג יטבתה. ההיערכות המוקדמת מאפשרת ליצרניות להיערך בהדרגה כמו גם לבדוק את ההשפעות על הצרכנים בעצימות נמוכה יותר ובאופן מדורג. אינדיקציות ראשונות של תנובה בנוגע למוצר הראשון שסומן - קוטג' 9%, לא מראות השפעה מיידית על המכירות.
נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מציגים כי כמות הפריטים שנרכשה בחודשים מרץ-אפריל ביחס לתקופה המקביל אשתקד לא ירדה, אלא להפך - הייתה עלייה של 13% במספר הפריטים שנרכשו. בנוגע למוצרים אחרים שסומנו, כמו גבינת פרמז'ן או מוצרלה, עוד מוקדם לבחון את ההשפעה על הצרכן.
כך או כך, נראה כי בקטגוריות מסוימות שבהן לצרכן ברור שהמוצר נחשב ללא בריא, ההשפעה צפויה להיות זניחה יותר, אך מה שברור הוא שחברות המזון הגדולות כבר עם רגל אחת בתוך הרפורמה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.