Sidewalk Labs, חברת אחות של גוגל, חשפה אמש (ב') את פרטי התוכנית שלה להקמת עיר חכמה, עתידנית, ומבוססת דאטה בתוך טורונטו, במחוזות מערב וילרס וקווייסייד. החברה זכתה במכרז ב-2017 לבניית שכונה באיזור שתשים דגש על קיימות סביבתית, בהחלטה שעוררה מחלוקת רבה.
בתוכנית שנחשפה אמש, החברה תיארה כיצד תהפוך את חיי היום יום של התושבים ליעילים יותר באמצעות שילוב מצלמות וסנסורים שיאספו דאטה רב על פעולותיהם ויגיבו לצרכיהם. בין השאר ייאסף מידע על הטמפרטורות בדירות, יוצבו סנסורים על פחי אשפה, ובעיר יהיו רמזורים חכמים, שימדדו באיזו מהירות הולכי רגל חוצים את הכביש.
בנוסף, סיידווק פירטה מספר רעיונות חדשניים לעיר, כמו שילוב מדרכות דינמיות שיתרחבו ויתכווצו בהתאם לשעות ביום, הקמת רשת משלוחים תת קרקעיים כדי להפחית את העומס בכבישים, וחימום המדרכות בחורף כדי להקל על התושבים את ההתמודדות עם מזג האוויר הקנדי הקר. בסיידווק מתכננים לוודא שכל הבניינים שייבנו יהיו נגישים לשבילי אופניים, וישתמשו אך ורק בעץ בבניית הבניינים, כך שיהיו מהירים יותר לבנייה וייצרו פחות זיהום. העץ יגיע ממפעל מקומי כדי לייצר עבודות ולסייע לכלכלה המקומית. עוד צוין כי המטה הקנדי של גוגל יעבור לעיר העתידנית.
סיידווק אמרה כי תשקיע מעל מיליארד דולר בבניית השכונה, בהקמת קרן הון סיכון חדשה שתשקיע בסטארט-אפים קנדיים הממוקדים בהתחדשות עירונית, במימון מפעל העץ המקומי שמתוצריו ייבנו בתי השכונה, ובמימון הרחבת הרכבת הקלה של טורונטו. היא אמרה כי תבנה 35 אלף יחידות דיור, 40% מתוכן מתחת למחירי השוק, ותייצר 44 אלף עבודות באמצעות הפרויקט. עוד מאמינים בחברה כי עד השלמת הפרויקט ב-2040, הוא ייצור 93 אלף מקומות עבודה ויתרום 14.2 מיליארד דולר לתמ"ג השנתי. החברה מצפה להתחיל להרוויח מהפרויקט רק ב-2028, מתגמול שתקבל מהממשלה לפי הצלחתה בחמישה גורמים כמו יצירת עבודות ושיפור ההיצע של דיור בר השגה, ולהרוויח בנוסף גם ממכירת והשכרת הבניינים בעיר. סיידווק הצהירה כי היא מקווה שהפרויקט יהפוך למודל להתחדשות עירונית ולעתיד הערים.
יחד עם זאת, גורמי הממשל המקומי היו פחות נלהבים לנוכח חשיפת התוכנית. סטיב דיאמונד, יו"ר המשרד הממשלתי Waterfront Toronto שבחר בסיידווק להקמת הפרויקט ב-2017, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי התוכניות שנחשפו רחבות יותר מהפרויקט שהוצע לחברה. בין היתר, הוא טען כי העיר שסיידווק הציעה לבנות מתפרשת על שטח גדול פי 15 מזה שהוקצה לה, ויצא נגד הדרישה של סיידווק שטורונטו תרחיב את רשת הרכבת הקלה שלה עבור הפרויקט. "מחלק מההצעות שלהם ברור שיש להם ולנו פרספקטיבות שונות לגבי מה שנחוץ להצלחת הפרויקט", אמר דיאמונד.
כעת, ווטרפרונט טורונטו צפויה לקיים התייעצויות עם הציבור ועם רשויות ממשלתיות נוספות ולקיים משא ומתן על פרטי התוכנית מול סיידווק. התוכנית תצטרך לקבל אישור סופי של הדירקטוריונים בווטרפרונט ובאלפבית, חברת האם של סיידווק, על מנת שתצא לפועל. ההצבעה על התוכנית צפויה ב-2020, ואם תאושר, השלב הראשון של הבנייה עשוי להתחיל ב-2022.
בחברה הכירו בכך שייתכן שיהיה צורך בשינויים רגולטוריים, כדי ליישם את התכניות, בין היתר בשל השימוש בטכנולוגיות חדשות שעדיין לא נקבעה עבורן מסגרת רגולטורית מתאימה. דן דוקטורוף, מנכ"ל סיידווק, אמר במסיבת עיתונאים כי "החברה מתכוונת לשתף פעולה עם הממשלה כדי ליצור את התנאים עבור יזמי נדל"ן, ארגוני חברה אזרחית, חברות הייטק, תושבים, עובדי הסביבה ומבקרים לבניית קהילה נפלאה בעשורים הבאים". עוד אמר כי הוא צופה שהתוכנית תביא לשינוי היסטורי. סיידווק הוקמה ב-2015 ע"י דוקטורוף, בנקאי השקעות לשעבר שכיהן כסגן ראש עיריית ניו יורק, וכמנכ"ל בלומברג.
מאז שהפרויקט הוכרז ב-2017, הוא היה שנוי במחלוקת והועלו חששות לגבי השימוש בדאטה וההגנה על פרטיות במסגרתו, כמו איך המידע על התושבים שגרים ועובדים באיזור ייאסף, יאוחסן, ואיזה שימוש ייעשה בו. שאלות נוספות עלו על אופן התקצוב שלו, ורמת השליטה שעשויה להיות לענקית הטכנולוגיה על שטחים ציבוריים.
בסיידווק הבטיחו שלא ימכרו מידע אישי, לא ישתמשו בו עבור פרסום, ולא ישתפו אותו עם החברות האחרות של אלפבית, כולל גוגל, או עם חברות צד שלישי ללא קבלת הסכמה מפורשת. בשנה שעברה החברה הציעה להקים גוף עצמאי שיפקח על הדאטה שייאסף במסגרת הפרויקט. החברה גם הציעה להפוך דאטה שלא מכיל פרטים אישיים מזהים לפתוח ונגיש לציבור, כדי להגדיל את השקיפות, ולסייע לחדשנות בקרב חוקרים וחברות סטארט-אפ.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.