בשנים האחרונות יש התפכחות מסוימת בעמק הסיליקון, בוול סטריט ובעולם כולו לגבי תעשיית הפינטק. אם בעבר התחזיות כלפי עתידם של הבנקים היו עגומות, בשנה-שנתיים האחרונות יש הבנה גוברת כי הסטארט-אפים בתחום הפינטק מסוגלים אמנם לפגוע בהכנסות הבנקים, אך לא להחליפם. הם כן יכולים לסייע להם להתייעל, להיות מדויקים יותר ולהשיג הכנסות נוספות.
הבנקים הבינו שהם לא יכולים להישאר מאחור, והם משקיעים רבות בטכנולוגיה, בפיתוח עצמי, ברכישות ובשיתופי פעולה. בשנים האחרונות הם החלו להשתמש בטכנולוגיות ענן ובינה מלאכותית, להשקיע בעיצוב ממשק המשתמש ולהפוך את עסקי הליבה לדיגיטליים. כדי להתגבר על התרבות הארגונית ולקרוץ לסטארט-אפים, הם הקימו יחידות חדשנות והחלו להתערות בתעשיית ההייטק.
לפי חברת הייעוץ Accenture (אקסנצ'ר) - מהגדולות בעולם - בנקים מסורתיים ברחבי העולם השקיעו בשלוש השנים האחרונות טריליון דולר בטרנספורמציה דיגיטלית. הנתון מופיע בדוח חדש שהוציאה החברה החודש, שכולל הצבת דגל אדום מעל ההשקעה הזאת, ועל פי חברת הייעוץ ההשקעה עדיין לא הניבה את הצמיחה המצופה בהכנסות. עם זאת, הם כן מציינים כי בנקים שממוקדים בדיגיטל שיפרו את היעילות הכלכלית שלהם.
לפי נתונים שפרסמה אקסנצ'ר בשנה שעברה, עד 33% מהצמיחה בהכנסות בתעשייה הבנקאית עוברים מחוץ לבנקים מסורתיים, לשחקנים חדשים שנכנסים לזירה - כמו חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות. באירופה, שליש מהצמיחה בהכנסות מגיע לחברות שנכנסו לתחום הבנקאות והתשלומים אחרי 2005, ובבריטניה למשל, מעל 60% מהצמיחה בהכנסות מקורה בשחקנים חדשים.
חדשנות באה לידי ביטוי בשווי גבוה
הדוח כולל ניתוח של מעל 160 בנקים מסורתיים, שמהווים את הבנקים המסחריים והקמעונאיים הגדולים ביותר ב-21 מדינות. החוקרים העריכו את רמת ה"בגרות הדיגיטלית" (Digital Maturity) שלהם, וכן את ההשפעה שלה על נתונים פיננסיים כמו שווי שוק, רווחיות, צמיחה בהכנסות ויעילות.
החוקרים ניתחו את הבגרות הדיגיטלית של הבנקים באמצעות מידע משלושה מקורות: הראשון, ניתוח של הצהרות החברה במסגרת שיחות משקיעים והודעות לעיתונות וכן ניתוח של תקציבי השקעות שפורסמו ונוגעים להשקעות פנימיות, רכישות ושיתופי פעולה; השני, הכרה של התעשייה בתהליכים של הבנקים בנושא, כמו חוות דעת של אנליסטים ובדיקות שביעות רצון של לקוחות; והשלישי, ניתוח של אקסנצ'ר המתבסס על מידע פנימי של החברה, שמקורו בשירותים הפיננסיים שהיא מעניקה.
לפי החוקרים של אקסנצ'ר, כמחצית מהבנקים לא הראו התקדמות משמעותית בטרנספורמציה דיגיטלית, וייתכן שהם עדיין לא בטוחים שהם מעוניינים בה. הם נמצאים בעמדת חסרון, ולפי החוקרים, המשקיעים מביעים חוסר ביטחון לגבי עתידם. המחצית השנייה של הבנקים כוללת ארגונים שמבינים את הצורך בהתאמה לעולם הדיגיטלי - במידה כזאת או אחרת. באקסנצ'ר מצאו כי בנקים אלה השיגו רווחיות גבוהה יותר ותשואה גבוהה יותר על ההון, דבר שבא לידי ביטוי בעלייה בשווי שלהם.
החוקרים מחלקים את המחצית הזאת לשתי הגדרות: הראשונה, "ממוקדים בדיגיטל", מתייחסת ל-12% מהבנקים, שמחויבים לחלוטין לבצע את המעבר לדיגיטל ומשקיעים בכך; והשנייה, "פעילים בדיגיטל", מתייחסת ל-38% הנותרים - אלה בנקים שנמצאים במהלך הטרנספורמציה ויש להם יוזמות רבות בתחום, אך לא תקשרו לשוק אסטרטגיות דיגיטליות מגובשות מספיק. החוקרים סבורים כי ההבדלים בין בנקים עם רמות בגרות דיגיטלית שונות - במונחי רווחיות - יתרחבו עוד יותר בשנתיים הקרובות.
"משקיעים מאותתים שאין להם ביטחון במודל העסקי של בנקאות מסורתית בעתיד, דבר שבא לידי ביטוי בתמחור המניות, ובמכפיל רווח נמוך (היחס בין מחיר המניה והרווח למניה)", טען ג'וליאן סקאן, שמוביל את תחום הבנקאות ושוק ההון בחטיבת האסטרטגיה של אקסנצ'ר, בפרסום באתר החברה שהתייחס למחקר. "המחקר שלנו מראה שמנהיגות דיגיטלית מניעה ביצועים כלכליים מעולים, ושהפער בין הטוב ביותר לכל השאר מתרחב בקצב שצריך להדאיג בנקים שמתקשים בנוגע לטרנספורמציה דיגיטלית ושמירה על תחרותיות בכלל".
צריכים לקחת יותר סיכונים
בדוח מציינים כי בעוד שהערכות השווי קשורות לבגרות הדיגיטלית, השווי של הבנקים עדיין נמוך משל חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות. זה עשוי להיות קשור לכך שהדבר לא בא לידי ביטוי בקצב צמיחה מהיר יותר, כמו שהמשקיעים אוהבים, אלא בשיפור הרווחיות.
"בנקים שממוקדים בדיגיטל לקחו את הצעד הראשון בבניית בנק שמוכן לעתיד, אבל הם צריכים להעביר את המיקוד שלהם מיעילות לצמיחה אם הם רוצים לסגור את פער הערכת השווי מול חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות המתחרות בהן בתחום הבנקאות", כתב אלן מקלנטיר, ראש תחום הבנקאות הגלובלית באקסנצ'ר באתר החברה. "בנקים שפעילים דיגיטלית הראו התקדמות משמעותית, אבל צריכים להתמקד בשמירה על צמיחה בהכנסות תוך כדי שהם הופכים ליעילים יותר ולדיגיטליים לחלוטין, כדי להמשיך לזכות בביטחון המשקיעים - ולקצור את הפירות של השקעה בדיגיטל".
מסקנה מעניינת נוספת שעולה מהמחקר היא ששינוי המיקוד של הבנקים יפגע כנראה בהצדקה שלהם לגבות עמלות - עבור ייעוץ או עבודה אדמיניסטרטיבית. בהמשך, יהיה לבנקים חשוב יותר לייצר הכנסות מלקיחת סיכונים על ניהול המאזן הכספי, כמו ריביות ואשראי, או באמצעות הגדלת נתח השוק שלהם. דרך נוספת תהיה לספק ללקוחות שירותים חדשים שבגינם יוכלו לגבות עמלות.
לבנקים שעוד לא ביצעו את המעבר לדיגיטל, ממליצים באקסנצ'ר להתחיל "מבפנים החוצה" - כלומר לא להתמקד בהתחלה בבניית הזדמנויות הכנסה חדשות, אלא לקחת את העסק הקיים ולהפוך אותו לדיגיטלי ויעיל יותר. הדבר דורש פיתוח "שריר דיגיטלי", החל משימוש בכלים כמו בינה מלאכותית והענן, ועד למחויבות גדולה לביצוע שינויים ארגוניים ותרבותיים. לבנקים שכבר נמצאים בעיצומו של התהליך ממליצים באקסנצ'ר להתחייב לחלוטין למעבר. לבנקים שכבר עומדים לקראת השלמת המעבר, הם ממליצים כאמור להתמקד בהגדלת קצב צמיחת ההכנסות, לצד המשך שיפור היעילות, ולא להישאב חזרה לדרך הישנה - למרות הקושי והמאמץ שכרוכים בתהליך השינוי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.