על רקע הפרסומים כי בכוונת ארקיע לפטר 250 עובדים בעקבות סגירת שדה דב, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה דחוף בארקיע.
ההסבר לסכסוך - שהוכרז לבקשת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (שהיה ממתנגדי הסגירה של שדה דב), בעצה אחת עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי המלווה את עובדי ארקיע - הוא "הכוונה הדרקונית והחד-צדדית של הנהלת ארקיע ובעלי החברה לפטר מאות עובדים בעקבות סגירת שדה דב - בניגוד להסכם שנחתם עם ההסתדרות, ולהוציא את כלל עובדי החברה בשדה דב לחופשה כפויה בת שבוע. לנוסעים כדאי לקחת בחשבון שייתכנו שיבושים בלוח הטיסות".
המסר הזה הועבר בראיון שהעניק אבי נקש, מבעלי ארקיע, בראיון ל"ידיעות אחרונות", במסגרתו אמר כי אין מנוס מפיטורים ומקיצוץ משמעותי של פעילות ארקיע בטיסות לאילת.
"אנו מצרים על כך שבעלי ארקיע והמנכ"ל בוחרים בראש ובראשונה לפגוע בהון האנושי ובעובדי החברה, שהצעידו אותה להישגים חסרי תקדים. נעמוד כחומה בצורה מאחורי עובדי ארקיע המסורים ולא ניתן למי מהנוגעים בדבר להתייחס אליהם כבני-ערובה", כך הודעת ההסתדרות.
מחר (ד') יקיימו העובדים אסיפות הסברה בכל מוקדי החברה בארץ, ובשל כך ייתכנו שיבושים בלוח הטיסות של ארקיע.
"מכניסים את החברה כולה לכאוס"
סגירת שדה דב אמש לא נחתה כהפתעה על ארקיע. למרות המחאה והניסיונות לבלום את ההחלטה האומללה לסגירת השדה, הרי שהייתה זו הפתעה אם ראש הממשלה היה מחליט לסגת מההחלטה שהתקבלה עוד לפני שנה - לסגור את שדה דב ב-1 ביולי. במילים אחרות, ארקיע הייתה צריכה להתכונן לכל תרחיש אפשרי.
בביקור בשדה דב יממה לפני סגירתו הלינו עובדי ארקיע בהם דיילות ודיילי קרקע כי "איש לא דיבר איתנו", וכי "אין לנו מושג מה יהיה איתנו ממחר". יתרה מכך, העובדים אף תכננו ספונטנית לשבש את לוח הטיסות ביום האחרון של שדה דב, כאות מחאה וזעקה לחוסר הוודאות - מה שלא הבשיל בסופו של דבר. בארקיע מועסקים כ-650 עובדים.
בהסתדרות מדגישים כי "על אף שביטחונם התעסוקתי של עובדי ארקיע הוסדר בהסכם הקיבוצי שנחתם בין הצדדים בשנת 2013, תוך התייחסות לאפשרות שתופסק פעילותו של שדה דב, עולה כי בכוונת החברה לבצע פעולות חד-צדדיות, בהן פיטורי מאות עובדים, ללא שיתופה כמתחייב של נציגות העובדים. לצד עילות הסכסוך, עומדת קריאתה של ההסתדרות להנהלת ארקיע למלא את חובתה כחוק, לעצור את הצעדים שמנוגדים להוראות ההסכם הקיבוצי ולפעול בשיתוף-פעולה עם ההסתדרות וועד עובדי ארקיע, על-מנת לבחון את החלופות שמייתרות את פיטורי העובדים ולהגיע להסדרה מוסכמת של הסוגיה".
עוד נטען כי "לתדהמת נציגות העובדים, התברר הבוקר כי אין בכוונת מנכ"ל ארקיע ניר דגן להעביר את עובדי החברה המועסקים בשדה דב לנתב"ג, וכי לא נעשתה על-ידיו כל היערכות לצורך עבודת ארקיע בשטחי נתב"ג".
עוד נמסר מההסתדרות כי "אנו מצרים על כך שבעלי ארקיע ומנכ"ל החברה בוחרים בראש ובראשונה לפגוע בהון האנושי ובעובדי החברה, שהצעידו אותה להישגים חסרי תקדים בענף התעופה, מתוך אהבה ומסירות למקום עבודתם. חבל שבמקום להיערך בצורה נכונה ולראות איך צולחים יחד עם העובדים את המשבר, בוחרים בארקיע להשליכם ולהכניס את החברה כולה לכאוס. ההסתדרות תעמוד כחומה בצורה מאחורי עובדי ארקיע המסורים ולא תיתן למי מהנוגעים בדבר להתייחס לעובדים כבני-ערובה. על הנהלת ארקיע לחזור בה מכוונותיה, לכבד את עובדיה ולחזקם, במקום לעשות את ההפך".
יו"ר ועד העובדים הארצי בארקיע, עליזה בלאיש, מסרה: "הופתענו לגלות באמצעי התקשורת על הכוונה לפטר מספר בלתי מבוטל של עובדים, אך אין בכוונתנו לאפשר ולו לרגע להנהלה שלא לכבד הסכם קיבוצי קיים בדבר העברת העובדים משדה דב לנתב"ג. אין שום סיבה שעובדים מסורים ומקצועיים אלה יסיימו את דרכם בארקיע. נילחם בהחלטה בכל אמצעי שיעמוד לרשותנו על-מנת למנוע גזירה אומללה זו".
מהנהלת ארקיע נמסר כי "בתקופה של שינויים מהותיים בתעופה הפנים-ארצית הכוללים סגירת שדה תעופה משמעותי כשדה דב - יש לבצע ארגון מחדש, זהו מהלך טבעי. ישראל אינה מדינה זולה למחיה ולעסקים, רבים התחומים בהם עלויות חברת תעופה ישראלית יקרות בהרבה מהמתחרים המגיעים מחו"ל. לכן, חובה עלינו להיות יעילים ולתת שירות איכותי במחיר תחרותי.
"ארקיע תעשה כל מה שצריך כדי להצליח במשימה זו, ואנו משוכנעים שעובדי ארקיע, שהם גם שותפים בחברה, יהיו שותפים גם בתהליך ההתייעלות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.