בפוסט בפייסבוק סיכם שר החוץ הטרי ישראל כ"ץ עשר שנות הישגים בתפקידו הקודם כשר התחבורה. בין השאר הוא תלה ביוזמות שיזם את הירידה החדה בקטל בכבישים: "שיפרנו את מצב הבטיחות בדרכים עם ירידה של כ-30% במספר ההרוגים, על-ידי שיפור התשתיות ותשתיות בטיחות והטמעת מערכות התרעה ובטיחות מתקדמות לכלי הרכב".
כדי לבדוק על מה מבוססת הקביעה של כ"ץ, פנינו לנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד). כ"ץ נכנס לתפקידו במרץ 2009, וקשה להניח שמעשיו כבר השפיעו על מספר ההרוגים בשנה זו. ב-2009 נהרגו בדרכים 346 איש, וב-2018, השנה האחרונה שהתפרסמו לגביה נתונים מלאים, נהרגו 316 איש ואישה - כלומר 9% פחות. שיפור ניכר, אבל נמוך מזה שציין.
השיפור בבטיחות התחיל מזמן
חוץ מזה, עקומת השיפור ידעה עליות ומורדות. היא חזרה והעפילה ל-382 בשנת 2011; צנחה בחדות ל-290 ב-2012; טיפסה במתינות ל-337 בשנת 2016; ומאז שוב יורדת. הנתונים העדכניים מלמדים שעד 15 ביוני השנה כבר נהרגו בדרכים 131 איש.
ייתכן שכ"ץ זוקף לזכות מדיניותו ירידה של 30% במספר ההרוגים, כי הוא מתחיל לספור ב-2008 - השנה שקדמה למינויו. מספר ההרוגות וההרוגים אז היה 443 איש, 28% יותר מאשר בשנת מינויו. בין 2008 ל-2018 אכן נרשמה ירידה של 27% במספר ההרוגים, אבל רובה, כאמור, נרשמה בשנה שבה רק נכנס לתפקיד.
לרלב"ד יש מדד נוסף לבדיקת השיפור בבטיחות: מספר ההרוגים למיליארד ק"מ נסועה, המשקף את הסיכוי להיהרג בנסיעה באורך נתון. הסיכוי הזה פוחת בעקביות כבר כמה עשורים, ודווקא בעשור החולף קצב השיפור ירד. גם בנתון הזה נרשמה ירידה חדה בין 2008 ל-2017, של 34%, אבל אם מתחילים את הספירה שנה אחר כך, כשכ"ץ נכנס למשרד, מגיעים לשיפור מתון יותר של 14%.
■ בשורה התחתונה: דבריו של ישראל כ"ץ חצי נכונים. מספר ההרוגים בתאונות ירד כמעט ב-30% בין השנה שקדמה למינויו לשנת 2018, אבל רק ב-9% כשמתחילים את החישוב בשנתו הראשונה בתפקיד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.