היום ייפתח בקליפורניה כנס Vidcon - כנס שנתי של ארבעה ימים שעוסק בפלטפורמות וידאו אונליין ומשפיעני רשת, ומושך אליו בכירים מהחברות הגדולות ביותר בתעשייה כמו יוטיוב, פייסבוק ואמזון. הכנס מתקיים משנת 2010, אז החלו לקיים אותו במטרה ליצור מקום מפגש בין יוטיוברים והאוהדים שלהם, וזכה להיענות צנועה של 1,400 איש. מאז הוא צמח במהירות וצבר פופולריות - השנה כבר צפויים להגיע אליו 75 אלף משתתפים, והוא הפך כאמור לאירוע חשוב גם עבור נציגי התעשייה. אבל השנה, כך נראה, הכנס הופך גם לזירת מלחמה בין יוטיוב, שבבעלות חברת גוגל, למתחרות שלה - בראשן פייסבוק והחברות הסיניות - על היוצרים המובילים בפלטפורמה ששולטת באופן מוחלט בתחום הווידאו אונליין.
החברות מבינות שכדי לייצר באזז סביב פלטפורמות הווידאו שלהן, וכמובן כדי למשוך עוד יוצרים ועוד צופים נאמנים, עליהן למשוך את היוצרים המובילים. הן גם מקוות לנצל את הביקורת הרבה שיוטיוב סופגת בשנים האחרונות מצד יוצרים על המדיניות המשתנה לגביהם ולגבי התכנים שזוכים לקידום ומוניטיזציה, סוג התכנים שהחברה בוחרת לחסום, ומנגד, תכנים בעייתיים שהיא מתקשה לחסום ומבריחים מפרסמים. אך למרות כל הביקורת מדובר עדיין בפלטפורמת הווידאו הפופולרית בעולם, עם יותר מ-1.9 מיליארד משתמשים רשומים חודשיים. נכון להיום, יוטיוב היא חסרת מתחרים עבור מי שמעוניין להרוויח כסף מפעילותו כיוצר סרטונים ברשת. היוצרים המצליחים ביותר ביוטיוב מרוויחים מעל מיליון דולר בחודש.
כך פייסבוק מפתה את היוצרים המובילים
פלטפורמת הווידאו של פייסבוק, ווטץ', שהושקה ב-2017 והורחבה באופן גלובלי בשנה שעברה, מתקשה להתרומם ולא הפכה לגורם דומיננטי בתחום. בחודש יוני פייסבוק אמנם מסרה כי היא הגיעה ל-720 מיליון משתמשים חודשיים ו-140 מיליון משתמשים יומיים שבילו לפחות דקה בפלטפורמה. הנתונים אולי נשמעים מרשימים, אך מדובר במספר נמוך משמעותית מהנתונים שיוטיוב מציגה, ונמוכים גם ביחס למספר המשתמשים ברשת החברתית של פייסבוק עצמה. בנוסף, מפרסמים שונים אמרו כי הדאטה שפייסבוק חשפה היה חלקי ולא ספציפי מספיק כדי לאמוד את הצלחת הפלטפורמה.
כדי למשוך יותר יוצרים שיפיקו תוכן מקורי עבור ווטץ', פייסבוק פרסמה אמש שורה של אמצעים חדשים עבור יוצרי וידאו עצמאיים וחברות מדיה שיסייעו להם להרוויח מתכני הווידאו שיעלו לפייסבוק. חלק מאותם צעדים דומים לכלים שיוטיוב כבר מעניקה ליוצרים בפלטפורמה שלה. פייסבוק הכריזה על השינויים במסגרת אירוע "יום היוצרים של פייסבוק", שנערך בקליפורניה, לקראת כנס Vidcon.
שתי הדרכים שפייסבוק מציעה ליוצרים כדי להרוויח כסף מפלטפורמת ווטץ' הן פרסום או תשלומים ישירים ממשתמשי פייסבוק. הכלים החדשים הנוגעים לפרסום יאפשרו ליוצרים, בין היתר, לשתף מפרסמים בנתונים על קהל העוקבים שלהם - על-מנת שיוכלו לבצע התאמה אישית של הפרסום לקהל, ויאפשרו למפרסמים למצוא יוצרים על-מנת לשתף איתם פעולה ביצירת תוכן שיווקי סביב המותג שלהם. הכלים החדשים אף יאפשרו ליוצרים שליטה רבה יותר על האופן בו מודעות ישולבו בתכנים שלהם, והם יוכלו להחליט, למשל, שהם לא מעוניינים במודעות אמצע שיפריעו לרצף הסרטון.
פייסבוק תאפשר כאמור גם לקהל העוקבים להעביר תשלום ליוצרים. כך למשל, יוצרים יוכלו להציע תכנים בלעדיים רק לעוקבים משלמים, כמו שידורים חיים בלעדיים לתומכיהם, או להציע גישה לקבוצות פייסבוק של אוהדים בתמורה לסכום חודשי. בפייסבוק מאמינים כי קבוצות כאלה יאפשרו ליוצרים ולאוהדים להיות באינטראקציה פרטית יותר ו"לייצר קשרים חזקים יותר וקהילות משמעותיות יותר". הטבה אחרת שיוצרים יוכלו להציע לתומכיהם היא הנחה על מרצ'נדייז שהם מוכרים. פייסבוק הודיעה כי תגבה 30% מהתשלומים שאוהדים יעבירו ליוצרים. מדובר בנתח גבוה בהרבה משל הסטארט-אפ פטראון למשל, שמציע פלטפורמה למימון יוצרי רשת על-ידי אוהדים, וגובה 12% בלבד מהסכום שאוהדים מעבירים ליוצרים, מה שעשוי להרתיע יוצרים מלהצטרף לתוכנית. בנוסף, לא ברור אם משתמשי פייסבוק, שרגילים לצרוך תכנים בחינם, ישתפו פעולה עם מודל כזה ויסכימו לשלם עבור תכנים.
האם החסימה בסין תחליש את יוטיוב?
ליוטיוב יש חסרון נוסף - היא חסומה בסין, ממש כמו מנוע החיפוש של גוגל, ובכך מונעת מאותם יוצרים להגיע לקהל פוטנציאלי עצום - בשוק הסיני נמצא מספר משתמשי האינטרנט הגדול בעולם. לפי דיווח בבלומברג, את החולשה הזו בדיוק מתכוונת לנצל הענקית הסינית טנסנט, שתערוך אירוע פרטי במלון בסמוך למוקד אירועי הכנס בקליפורניה, במטרה לנסות לשכנע ולמשוך את כוכבי יוטיוב הפופולריים לפעול באמצעותה גם בסין.
לפי הדיווח, טנסנט ארגנה את האירוע באמצעות קבוצת "Qingteng Club" שבבעלותה. לפי האתר האסייתי Nikkei Asian Review, טנסנט משתמשת בקבוצה בין היתר למטרות יצירת קשרים בעולם. האירוע נקרא "פורום מזרח-מערב" והוזמנו אליו בכירים וידוענים מתעשיות הווידאו אונליין הסיניות והאמריקאיות, והפאנל שיפתח את האירוע נקרא "איך טנסנט יכולה לסייע למשפיענים לעשות עסקים בסין".
לפורום צפויים להגיע בנוסף לנציגי טנסנט גם מייסדים של סטארט-אפים סיניים בתחום כמו פלטפורמת שיתוף הסרטונים Bilibili, בו טנסנט השקיעה, ומנגד בכירים מחברת Fine Brothers Entertainment שמפעילה כמה מהערוצים הפופולריים ביותר ביוטיוב. חברת Mars Summit שמסייעת בארגון האירוע מסרה לבלומברג כי "הפורום הוא אירוע אקסלוסיבי שמחבר מנהיגים בתעשיות ההייטק והבידור מהמזרח והמערב במטרה שייפגשו, ילמדו יותר זה על זה ויבנו שיתופי-פעולה אפשריים".
טנסנט היא מעצמת גיימינג, שמחזיקה גם באפליקציית העל וויצ'ט שמונה מעל מיליארד משתמשים, ומשמשת לתשלומים, צ'ט ועוד, וצעדיה לקראת הכנס והניסיון לייבא כישרון באופן זה מארה"ב, נובעים ככל הנראה מהתחרות הגוברת עימה היא מתמודדת בתחום הווידאו בסין. אותה תחרות מגיעה מצד הסטארט-אפ בייטדאנס, שמפעיל את פלטפורמת הסרטונים הקצרים טיק טוק (הנקראת בסין Douyin), אשר זוכה לפופולריות רבה בשוק המקומי והגלובלי. האפליקציה זכתה ל-1.2 מיליארד הורדות בעולם עד היום, ושוויו של בייטדאנס מוערך ב-75 מיליארד דולר, בין הסטארט-אפים עם הערכות השווי הגבוהות בעולם. בעבר ניסתה טנסנט להתמודד עם הפופולריות שלו באמצעות חסימת לינקים לשירות Douyin בוויצ'ט, בעוד שביידו, ענקית סינית אחרת, מנסה לפתח אפליקציה שתתחרה ב-Douyin.
בכירים מטיק טוק, טנסנט וביידו צפויים לדבר בפאנלים בכנס Vidcon, וצפויה נוכחות סינית מרשימה בכנס למרות המתחים בין סין וארה"ב. ג'ספר דונאט, מפיק מהונג קונג, אמר לבלומברג כי הגעת המספר הגדול של בכירים סיניים לכנס היא עניין משמעותי. "קשה היה להביא הרבה סינים לארה"ב בשנים האחרונות, והפעם הם מגיעים בתור כוח גדול".
המספרים מאחורי יוטיוב:
כמה עובדות על יוטיוב
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.