חודש אוגוסט נפתח בירידות בשווקים, שניכרו בימים האחרונים בבורסות של וול סטריט. עוד קודם לכן, בחודש יולי, החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו במגמה מעורבת שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר אותן חברות, לעלייה בשיעור של 2.6%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה ב-1.9%, ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.1%.
תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ביולי בשיעור של 6.9%. באותה תקופה, מדד ת"א ביומד צנח בשיעור של 9.5% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה השיל מערכו 3.1%. מניית אינטק פארמה קרסה ב-89%, לאחר שהחברה נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון. תוצאות הניסוי לא הוכיחו יתרון סטטיסטי לטיפול של אינטק פארמה על פני הטיפול הקיים בשוק בהפחתת זמן הקיפאון, שהוא הזמן שבו חולי פרקינסון אינם מסוגלים לזוז.
בניגוד למניות מדעי החיים, מניות הטכנולוגיה הישראליות נסחרו בניו יורק במגמה חיובית בחודש יולי שהובילה את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 4.3%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 5.8%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 3.2%. מניית טאואר זינקה בחודש יולי ב-25%, לאחר שדיווחה על תוצאות כספיות חיוביות ברבעון השני של 2019. הכנסות החברה ברבעון השני היו 306 מיליון דולר ועקפו את תחזיות האנליסטים בכשלושה מיליון דולר. בנוסף, החברה הציגה רווח (על בסיס Non-GAAP) של 24 סנט למניה שהיה גבוה ב-9% מתחזיות האנליסטים.
גלובס-פרומתאוס יולי 2019
נציגה חדשה ומבטיחה במדד
נציגה ישראלית חדשה במדד גלובס-פרומתאוס היא זירת מסחר השירותים המקוונת - פייבר (Fiverr, שנסחרת בניו יורק תחת הסימול FVRR). היא הונפקה ביוני האחרון כשגייסה 110 מיליון דולר.
מבדיקת מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מניית פייבר פתחה את המסחר ב-21 דולר למניה, שגילם לחברה שווי של 650 מיליון דולר. ביומה הראשון למסחר נסק מחיר המניה בכ-90% והגיע לכ-39.9 דולר, אך כיום עומד על כ-23.3 דולר למניה, נתון שעדיין גבוה ממחיר ההנפקה ומשקף שווי של כ-721 מיליון דולר. לאור העובדה שהחברה עדיין הפסדית (הפסד של 36 מיליון דולר ב-2018), שוויה נגזר בעיקר מהציפיות לפוטנציאל עתידי, ומושפע משיעורי הצמיחה של החברה.
לפי ניתוח דוחות החברה שבוצע על ידי פרומתאוס, פייבר רושמת צמיחה של 45% בהכנסותיה ב-2018, כאשר הכנסותיה הסתכמו ב-2018 בכ-75.5 מיליון דולר בהשוואה ל-52 מיליון דולר ב-2017.
הכנסותיה של פייבר מהוות מעין עמלה ("Take rate") על ההכנסות שמייצרים משתמשי הפלטפורמה מהשירותים שניתנו על ידם. מאחר והעמלה היא כ-25% מערך העסקה, היקף העסקאות בפלטפורמה עמד על כ-300 מיליון דולר ב-2018. מדובר בטיפה בים ביחס להיקף השירותים הדומים אשר כיום מתבצעים בעיקר offline, ולכן בפרומתאוס סבורים שייתכן שפוטנציאל הצמיחה אינסופי.
בנוסף, הפלח ההולך וגדל של הפרילנסרים מתוך שוק העבודה, תורם אף הוא לפוטנציאל הצמיחה. בפרומתאוס מוסיפים כי פייבר היא רק אחת ממספר חברות ציבוריות הפועלות בתחומה, עליהן ניתן למנות את Upwork ואת Freelancer. יחד עם זאת, לא מדובר במתחרות במובן הקלאסי של המילה, מכיוון שנכון להיום, קרוב ל-100% מהשירותים הדומים ניתנים offline. לפי פרומתאוס, נתון זה בשילוב עם התחזקות ה-e-commerce בשוק העולמי, הם הסיבות לפוטנציאל הצמיחה האדיר של החברה. עולם המסחר האלקטרוני נמצא במגמת עלייה משמעותית בעולם. לכן, גם אותם פרילנסרים הפועלים אופליין ילכו ויאמצו את זירת האונליין ולכן מימוש הפוטנציאל של שוק האונליין רק בחיתוליו.
למרות שנרשמה צמיחה בהכנסותיה, בעקבות השקעות בשיווק ומחקר ופיתוח, פייבר סיימה את 2018 בהפסד של 36 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19 מיליון דולר ב-2017. נכון להיום, עובדה זו לא מטרידה את המשקיעים המעדיפים ככל הנראה שהחברה תשקיע בצמיחה.
50 מיליון עסקאות ביותר מ-160 מדינות
לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, "מדד חשוב לניתוח החברה הוא שיעור הלקוחות החוזרים. שיעור זה מטפס בהתמדה ועומד נכון להיום על 57%. ככל ששיעור הלקוחות החוזרים גבוה יותר, כך ניתן להסיק שהוצאות השיווק של החברה הן יותר 'השקעות' ופחות 'הוצאות שוטפות' ולכן הן משמשות לבניית ערך אמיתי".
לפייבר היו בסוף הרבעון הראשון 255 אלף פרילנסרים פעילים ו-2.1 מיליון קונים (המשתמשים בשירותי הפרילנסרים). בתשקיף שהגישה לקראת ההנפקה, פייבר ציינה נתון מרשים לפיו מאז הקמתה בוצעו באמצעותה 50 מיליון עסקאות ביותר מ-160 מדינות בעולם בין 5.5 מיליון קונים ל־830 אלף מוכרים.
פייבר היא כאמור חברת e-commerce המתווכת אונליין בין פרילנסרים לצורכי שירותים. פלטפורמת המסחר המקוונת מאפשרת נקודת מפגש בין פרילנסרים כדוגמת גרפיקאים, מנהלי קמפיינים, עורכי וידאו, מפתחי תוכנה ואפליקציות, מתרגמים, קריינים ועוד, לבין לקוחות הזקוקים לשירותים האלה. פייבר מספקת חווית קניית שירותים פשוטה ומהירה, כאשר המחיר שגובים מהלקוחות הוא לא מחיר לשעת עבודה, אלא למוצר מוגמר. השירותים נעים בין חמישה דולר ועד מאות ואלפי דולרים בתמחור חופשי. פייבר מהווה עבור הפרילנסרים מנוע לאיסוף לידים, שכן היא זו שמבצעת את רוב פעולות השיווק במטרה לספק לקוחות פוטנציאליים לאותם פרילנסרים. פייבר אף פועלת במטרה שהפרילנסרים יראו בה רשת קהילתית ויגבירו נאמנותם אליה.
מנוע צמיחה נוסף של פייבר הוא מיזוגים ורכישות. בפרומתאוס מוסיפים כי לפי התשקיף, החברה ביצעה עד כה מספר רכישות, ונראה כי מדובר בחברות שפיתחו פלטפורמות המתמחות בשירותים ספציפיים (להבדיל מפייבר המכסה מגוון רחב של שירותים). בין הרכישות שלה על-פני השנים האחרונות ניתן למצוא את חברת ClearVoice, פלטפורמה המתווכת בין פרילנסרים בתחום שיווק התוכן למותגים וסוכנויות, שנרכשה על מנת לחזק את ורטיקל התוכן השיווקי. עוד רכישה היא של הסטארט-אפ הישראלי Veed.Me. שבדומה לפייבר, גם הוא מהווה זירת מסחר, רק כזו מתמקדת בשירותי וידאו ואנימציה באיכות גבוהה. נראה כי פייבר פועלת בשיטה של רכישת ורטיקלים שיחזקו את ערוצי השירותים השונים ופוטנציאל הרכישות אינסופי.
בפרומתאוס מציינים עוד כי סיבה נוספת המאפשרת צמיחה, היא העובדה שכיום נותני השירותים הם פרילנסרים, אך בעתיד אין מניעה שגם חברות תצטרפנה לזירת המסחר כנותנות שירותים, דבר המהווה פוטנציאל של ממש. על-פי תשקיף החברה, המודל על בסיסו פועלת פייבר כיום מאפשר לה להניע את צד הספקים, כיום פרילנסרים בלבד, באופן אורגני וללא עלויות שיווק מהותיות.
לסיכום, בפרומתאוס מציינים כי פוטנציאל הצמיחה של החברה עצום ונכון להיום אין עליה לחץ משמעותי להציג רווחים. כל עוד החברה תספק לשוק צמיחה חדה בשורת ההכנסות ואחוז הולך וגדל של לקוחות חוזרים, ניתן להעריך שמחיר המניה ימשיך לעלות.
המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.