תמ"א 42 היא תוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית, שעקרונותיה הוצגו היום (ג') בישיבת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. לאחר אישורה, התוכנית תאחד בין תוכניות המתאר הארציות לדרכים ולמסילות ברזל, תמ"א 3 ותמ"א 23 ותחליף אותן.
התוכנית נותנת מענה לצרכים העכשוויים והעתידיים של המדינה. בין היתר כוללת התוכנית דרכים ארציות כדרכים בעלות נתיב לתחבורה ציבורית, נקבעו אזורי תחבורה מרכזיים בהם ניתן יהיה לעבור בין סוגי תחבורה ציבורית שונים ועוד. כמו כן, התוכנית מייעדת גריעת חלקי דרכים שנמצאות כיום בשימוש, וסלילת דרכים במקומן, ואפשרות לחציית הדרך על ידי בני אדם ובעלי חיים במקומות המתאימים.
התוכנית תתייחס לנושא עידוד השימוש בתחבורה ציבורית בדגש על מערכות עתירות נוסעים ושילוב מערכות התחבורה השונות וכן תתייחס להולכי הרגל ורוכבי האופניים.
בין הדרכים שישונו בעתיד: קטע כביש 4, שכיום עובר בתוך המתחם הבנוי של פרדיס יבוטל, ואת מקומו יתפוס כביש חדש שיסלל ממערב; דרך 25 בקטע שבין רחובות טוביהו ויגאל אלון בבאר-שבע תבוטל לטובת המשך כביש 40 דיעקוף את באר-שבע מדרום-מערב; כביש 65 עובר כיום בתוך כפר תבור והוא יבוטל לטובת דרך עוקפת ממערב; דרך אלטנוילנד בהרצליה תגרע בתנאי שתימצא דרך חלופית לאי המלאכותי המתוכנן בעתיד באזור, כנ"ל גם המשכו המתוכנן של כביש 5 בקטע שבין מחלף גלילות לקו המים; כביש 2 בקטע שבין מחלף חדרה למחלף נתניה צפון יסומן כ"דרך רבת קיבולת", מה שיוריד מתפקודו כיום כדרך מהירה; מסילת החוף בקטע שבין חוף הכרמל בנמל חיפה תבוטל לטובת מסילה שתעבור במנהרה בתוך ההר, ואילו המסילה באזור בנימינה, שכיום מאיטה את זמן הנסיעה מחיפה לתל-אביב תבוטל, לטובת תוואי מקביל ממערב.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הגיבה כי "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר, קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע היא בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תוכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תוכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף-הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".
מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הוסיפה: "התוכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך-הטווח, התוכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתוכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. אנחנו מודים למינהל התכנון על שיתוף-הפעולה המצוין".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.