קשיים בפינוי שדה התעופה בהרצליה: שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע כי יתנגד לסגירת שדה התעופה בהרצליה, כל עוד לא יפעל שדה תעופה חלופי במקומו. ביומיים האחרונים נדונו בוותמ"ל תוכניות הבנייה לשטח, וכמעט במקביל במועצה הארצית לתכנון ולבנייה התקבלה החלטה לגבי המשך הפעלתו לתקופה מוגבלת אלא שלעמדת משרד התחבורה יש חשיבות קריטית, היות וההחלטה לגבי המשך הפעלתו, או לחלופין סגירתו - תתקבל בהחלטת ממשלה.
שדה פעיל מימי המנדט
שדה התעופה הרצליה הוא שדה פעיל, הקיים עוד מימי המנדט הבריטי. הוא מספק מענה בעיקר לטיסות פרטיות וחקלאיות. ב-2009 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לגרוע את השדה מתוך מערך שדות התעופה הלאומי, ולהפכו לשדה זמני. מאז, למעשה, פועל השדה על תקן של שדה זמני, שפעילותו מוארכת כל פעם מחדש. לפי התוכניות צפויה לקום במקומו שכונת מגורים גדולה, שעצם בנייתה מעורר מחלוקת בקרב תושבי הרצליה. לאחרונה נקבע שהעתקת פעילות השדה תיעשה לשדה תעופה חדש שיוקם במזרח חדרה. לתוכנית זו קמה קואליציה נרחבת של מתנגדים ובראשם עיריית חדרה והמועצה האזורית מנשה שבשטחן מתוכנן לקום שדה התעופה החדש.
אלא שבמצב שנוצר כעת, כלל לא ברור האם שדה התעופה בהרצליה יתפנה ואם כן - מתי. היום (ד') הפקידה הוותמ"ל את תוכנית תמל\1083 המכונה "קריית המסלול". מדובר בשטח שבצפונו דרך מנחם בגין בהרצליה, מערבית ברחוב כנפי נשרים, מזרחית בתחנת הדלק הקיימת ודרומית לגדר הצפונית של שדה התעופה הקיים. היא מייעדת את שטח השדה להקמת 1,650 דירות, 300 יחידות דיור מוגן. ושטחי מסחר ותעסוקה. מדובר בחלק אחד של השטח, כאשר באזור סמוך לו מתוכננות להיבנות עוד כמה אלפי דירות.
"כל ההחלטה הזו היום של הוותמ"ל היא שערורייה תכנונית", אמר היום ל"גלובס" חבר מועצת העיר הרצליה, אייל פביאן. "בזמן שהעיר הרצליה מגישה תוכנית לוועדה המחוזית שכוללת את צפון הרצליה ודנה איתה בה, ממש בימים הללו, הוותמ"ל מתערב ומפריע לתכנון העירוני הכולל ל-15 השנים הבאות. אמרתי את זה היום בישיבת הוותמ"ל וגם ביקשתי מהם בהתאם לפחות אורכה של כמה חודשים להשלים את הדיונים בתוכנית המתאר ולהגיע להסכמות והם בשלהם. נצטרך לשקול את צעדינו הלאה. גם הנציגות של אגף ההנדסה של עיריית הרצליה הביעו הסתייגויות מהתוכנית".
מתעקשים על שדה תעופה חלופי ופעיל
לאור החלטה שהתקבלה אתמול במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, כלל לא ברור מה משמעות החלטת הוותמ"ל. אתמול דנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה באותו תא השטח, אם כי מזווית אחרת - שמבקשת לקבוע עד מתי תימשך פעילות שדה התעופה בשטח. מדובר בתוכנית ששמה תמ"א 15/ב. מההחלטה שהתקבלה עולה כי פעילות שדה התעופה בהרצליה תימשך עד למועד המוקדם מבין המועדים הבאים: אישור תוכנית פיתוח לתוכנית מאושרת למגורים, תחילת עבודות בשטח לצורך מימוש תוכנית למגורים או מתן היתר ראשון לפי תוכנית למגורים, או עם קבלת רישיון הפעלה לשדה תעופה חלופי לתעופה כללית.
ואולם על ההחלטות הללו, יש להוסיף את עמדת משרד התחבורה שמתנגד לסגירת הפעילות בשדה עד להפעלת שדה תעופה חלופי.
"הבהרתי שאני לא חוזר לאירוע שדה דב ב', דהיינו, אני סוגר את הרצליה בלי שיש חלופה בפועל, ולכן נתקן את תמ"א 15/ב בכך שנוציא את ההתניה של קידום תוכניות הפיתוח בותמ"ל ותשאר קיומה של חלופה מעשית", אמר סמוטריץ' לגלובס. "השדה הפך להרבה יותר חשוב לתעופה הכללית, על רקע סגירת שדה דב. תמ"א 15/ ב' אכן כוללת שתי התניות חלופיות: או שיהיה שדה תעופה חלופי, או שיאושרו תוכניות הפיתוח לבנייה. אישור הותמ"ל היום הופך את תמ"א 15/ ב' לישראבלוף. אני סיכמתי כבר עם שר האוצר ועם ראש קבינט הדיור (זאב בילסקי, א"מ), כי כשהתוכנית הזו תעלה לדיון בממשלה, אנחנו נשאיר רק את ההתניה של קיומה של חלופה, דהיינו - תמ"א 15/ב תאפשר את פעילות שדה התעופה בהרצליה עד לקיומה של חלופה מעשית".
חלופת חדרה מזרח, כאמור, אושרה ומעוררת התנגדויות רבות. סמוטריץ' מסר, כי לפני שבועיים הקים מינהלת ברשות שדות התעופה שאמורה לקדם את השדה בחדרה. "אנחנו מעריכים כי בין 10 חודשים לשנה נגמור את התכנון המפורט ואת המכרזים ונעלה על הקרקע והערכה שלנו היא שסדר גודל של 3 שנים פלוס מינוס אפשר יהיה לפתוח את שדה התעופה חדרה מזרח".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.