האם לחזרתה לישראל של חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן איירליינס, ארבע שנים אחרי סגירת הקו מנתב"ג - יש משמעות לענף התעופה הישראלי? בשבוע שעבר בישרה אמריקן איירליינס כי תשוב להפעיל קווים ישירים מתל-אביב. בגלגולה הקודם, הקו תל-אביב-פילדלפיה שהפעילה (ירושה מחברת US Airways שרכשה ב-2014) נסגר ב-2015, היות שלא ענה לציפיותיה המסחריות. כך לפחות טענה החברה כשהודיעה לפתע על ביטול הקו, מהלך שהפתיע גם את העובדים והותיר טעם רע בשוק שנטשה.
כעת תפעיל החברה טיסה ישירה בקו תל-אביב-דאלאס, טקסס - נמל הבית הענק שלה. החברה תציע משם טיסות המשך לשורת יעדים בארה"ב ומחוצה לה (בדגש על מרכז ודרום אמריקה).
האם מדובר בידיעה מרעישה לשוק המקומי? לפני שנענה, נציין כי תחרות היא מבורכת. ככל שיותר שחקניות מציעות מגוון אפשרויות לנוסעים - הדבר פועל לטובתם, במחירים, בשירות ובאיכות. עם זאת, בשלב זה קשה לומר שמדובר במהפכה. נראה כי אל על, שלה מספר הטיסות הגדול ביותר לארה"ב, לא ממש מודאגת היות שמדובר ביעד שאינה טסה אליו. אומנם פתיחת יעדים נוספים בעתיד אולי תהיה Game Changer, אבל לא היום. עם זאת, החברות לא יכולות להיות אדישות למהלך:
לפי דוחות רשות שדות התעופה, מתחילת השנה ועד סוף יולי עמדה תנועת הנוסעים לארה"ב על יותר ממיליון - עלייה של כ-6% לעומת אשתקד. ארה"ב הייתה במשך שנים ועודנה היעד מספר 1 לישראלים. לא במקרה אל על שמה את יהבה על הטיסות לצפון אמריקה. התחרות שהתעוררה עם פתיחת השמיים וכניסת חברות הלואו קוסט שחקו את מחירי הטיסות לאירופה, כשבתקופה זו מחירי הטיסות לארה"ב וליעדים טראנס-אטלנטיים נשחקו הרבה פחות.
השנה חיזקה אל על את אחיזתה בצפון אמריקה, עם קווים שהותאמו גם לקהל חרדי גדול, זאת כחלק מהיותה חברה שומרת שבת. אל על מפעילה טיסות לניו יורק, לבוסטון, למיאמי וללוס אנג'לס. הקיץ היא פתחה טיסה עונתית לאורלנדו, זמן קצר אחרי השקת הקו ללאס וגאס (שעליו תקבל מענק ממשרד התיירות), וטיסה ישירה לסן פרנסיסקו, בקו שבו פעלה עד כה יונייטד בבלעדיות. במרץ 2020 צפויה אל על להשיק קו לשיקגו.
אמריקן איירליינס במספרים
אמריקן לא תפגע באל על שאיתה יש לה הסכם שיתוף
יונייטד, המפעילה טיסות לניוארק ולסן-פרנסיסקו, השיקה לאחרונה קו ישיר לוושינגטון. גם דלתא, השחקנית השלישית בפעילות לארה"ב, חיזקה את פעילותה והוסיפה הקיץ טיסה ישירה נוספת יומית לניו יורק. לפי נתוני רשות תעופה אזרחית (רת"א), מספר הטיסות השבועיות ליעדים בארה"ב הקיץ, עלה ל-79 בממוצע, 54 מתוכן לניו יורק. אף שאמריקן איירליינס תטוס מיעד שאל על, דלתא ויונייטד לא טסות אליו ישירות - פעילותה מחייבת את החברות להיות ערניות ביותר: הן בשל היעד הישיר החדש שיבטל את הצורך בטיסות המשך דרכן, והן בשל התחרות ביעדי המשך מדאלאס.
לפי נתוני רשות שדות התעופה, כ-186 אלף נוסעים (בתנועת הלוך-ושוב) טסו לארה"ב ביולי - עלייה של 19.5% לעומת יולי 2018. אך נציין כי רבים עושים זאת בטיסות קונקשן דרך יעד ביניים. העובדה שטורקיה היא היעד הראשון בטיסות הישראלים ביולי מסבירה זאת - כ-80% מהטסים מישראל לאיסטנבול (לרוב עם טורקיש איירליינס) ממשיכים ליעדים אחרים לרוב לארה"ב. כך שנוסף לשחקניות שמפעילות טיסות ישירות בקו, המהלך הזה צריך להטריד גם חברות שמוכרות טיסות לא ישירות לארה"ב, עם עצירת ביניים - דרך אירופה (כמו בריטיש איירווייז ולופטהנזה) וטורקיה (טורקיש).
בזירה הזו עוד שחקנית מעניינת שתיכנס לפעילות בספטמבר הקרוב, וירג'ין אטלנטיק, מתכוונת לחולל מהפכה וצפויה לשים דגש על טיסות המשך מלונדון ליעדים בצפון אמריקה. בבריטיש דרוכים לקראת כניסתה, ועם כניסת אמריקן יש סיבה לדאגה.
הטיסות של אמריקן איירליינס יחלו בספטמבר 2020 (משך הטיסה 12-13 שעות). המחירים שיפורסמו בעוד חודשיים יהוו פקטור להבנה אם אכן אמריקן תחולל מהפך. כרגע לא מסתמן שאמריקן תרחיב את פעילותה ליעדיה החזקים של אל על, כניו יורק, היות שלאמריקן יש קוד שייר (הסכם שיתוף) עם אל על, והיא לא תתחרה ישירות בחברה שמשתפת שנים פעולה.
לדברי בכיר בענף, "נכון שיש פה קריאת כיוון לשוק הישראלי, אבל צריך להבין שחוקי המשחק השתנו בעולם, ולא צריך ליחס לכך משמעות רצינית מדי. חברות תעופה טסות לכל מקום עם פוטנציאל, וכזה הן זיהו בתל-אביב ובקרקוב. כרגע מדובר רק בשלוש טיסות בשבוע, וייתכן שיוסיפו עוד טיסות. יש פה מרכיבים טובים לטיסות מלאות בשני הכיוונים - עם התיירות האוונגליסטית מארה"ב והתיירות העסקית מישראל, זאת על בסיס העובדה שדאלאס היא HUB (נמל בית) ענק עם המון טיסות בארה"ב. כאן נראה שאמריקן תנגוס ממתחריה בארה"ב ובחברות שטסות למקסיקו ולאמריקה הלטינית, השאלה היא באיזו מידה".
המענק ממשרד התיירות: 750 אלף אירו לעידוד תיירות נכנסת לארץ
מנגד, לטעמה של מנכ"לית חברת תלמה נסיעות ותיירות, אייה מגן, לכניסתה המחודשת של אמריקן איירליינס דווקא יש משמעות, הטמונה בחיזוק הנוכחות של ברית התעופה OneWorld המאגדת תחתיה את אמריקן איירליינס, בריטיש איירווייז, קתאי פסיפיק, לאטאם ואחרות. "להגדלת הנוכחות של החברה הבולטת בברית בשוק הישראלי, יש משמעות. צבירת מיילים ונקודות בטיסות בארבע היבשות מהווה יתרון חשוב לטסים. לחברות התעופה, נוכחותה מאפשרת עוד גמישות".
בעניין זה נזכיר את בריטיש איירווייז שנמצאת בכוננות בשל כניסת וירג'ין לישראל בחודש הבא. אמריקן איירליינס, חברתה לברית, תוכל לתת לה גיבוי בטיסות לצפון אמריקה. לדברי מגן, "חזרת אמריקן לישראל נעשית בעדינות. מדובר בשלוש טיסות שבועיות, שזה חצי כניסה. חמש פעמים בשבוע הן המינימום לעניין קהל עסקי, למשל. אך פעילותה תיבחן ככל שתימשך ותכלול יעדים נוספים".
להערכת שירי עמירם, סמנכ"לית השיווק בגוליבר, כניסת אמריקן איירליינס לישראל "תעיר את התחרות. אולי לא על קווי אל על, אלא על האפשרויות לטוס ליעדים כמו דאלאס ולטיסות המשך לדרום ולמרכז אמריקה, לקריביים וליעדים הקלאסיים. סביר שנראה השפעה על המחירים, לא מידית. חברות יהיו עם האצבע על הדופק, ואז נראה את התגובה עם כניסת המתחרה החדשה/ישנה. אמריקן טרם פרסמה מחירים, אף שנראה שתציע מחירים אטרקטיביים יחסית, שיחייבו את המתחרות להגיב. עם זאת, מדובר ב'מעטפת השלישית' של היעדים הבולטים מישראל לארה"ב, ועדיין לא מהלך שיעורר את הטיסות הישירות לניו יורק, היעד החם ביותר לצפון אמריקה".
את אמריקן איירליינס בישראל מייצגת חברת טל תעופה. עבור הפעלת הקו מיעד חדש (דאלאס), תקבל אמריקן מענק ממשרד התיירות 750 אלף אירו עבור שלוש טיסות שבועיות. המענק, שישולם בתום השנה הראשונה, מיועד לעידוד תיירות נכנסת לישראל. מדובר במענק מטעם משרד התיירות לרוב חברות התעופה שמשיקה קו חדש (כולל אל על), שהמשרד מגדיר כ"בעל פוטנציאל להבאת תיירים".
דאלאס היא מרכז "רצועת התנ"ך", והפוטנציאל הוא הבאת תיירים אוונגליסטים. התיירות הצליינית בישראל מהווה את הסגמנט העיקרי מקרב תיירי הפנאי שמגיעים לישראל. מארה"ב מגיעים לישראל מדי חודש כ-105 אלף נוסעים, המספר הגדול ביותר יחסית לשאר המדינות.
בנימוק לחזרת הפעילות לישראל מסרה החברה כי פתיחת הקו מגיעה לאור "ביקוש גדל בתנועה בין ארה"ב לתל-אביב. אמריקן תציע קווים נוחים ביותר לערי טק, כמו אוסטין וסן חוזה, בנוסף ל-33 ערים נוספות בארה"ב".
בנוסף לישראל, אמריקן מתכוונת להרחיב את פעילותה ליותר מ-61 המדינות שבהן היא פועלת כיום, והודיעה על פתיחת הקווים: שיקגו-קרקוב, שיקגו-בודפשט, שיקגו-פראג ופילדלפיה-קזבלנקה, טיסה ישירה ראשונה ליבשת אפריקה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.