חברת סלקום מעלה את מחירי האינטרנט הנייח: ל"גלובס" נודע כי החברה הודיעה לבזק על העלאת מחירי חבילות הגלישה במסגרת החבילות המשווקות על ידי בזק (באנדל הפוך). עד עתה עלתה החבילה 10 שקלים בחודש, כאשר בשלושת החודשים לאחר ההצטרפות, לא נדרש עליה תשלום בכלל. כעת העלתה סלקום את המחיר ל-15 שקל בחודש, ללא הנחה בשלושת החודשים הראשונים. במונחים שנתיים מדובר בהעלאת מחיר מ-90 שקל ל-180 שקל - עלייה של 100%.
בחודשים האחרונים סלקום ביצעה מספר צעדי התייעלות וקרוב לוודאי שהיא תנסה להעלות מחירים של שירותים נוספים אותם היא משווקת. מבחינת סלקום המהלך אמור לסייע לה לדחוף כמה שיותר לקוחות למיזם הסיבים האופטיים שלה. האינטרס של סלקום הוא לאו דווקא לגייס לקוחות אינטרנט על תשתית בזק, אלא לנסות ולהעביר כמה שיותר לקוחות לסיבים אופטיים דרך מיזם IBC. סלקום מחזיקה 35% ממיזם הסיבים ולכן היא מרווחיה יותר מכול לקוח שעובר אליו. מכאן החשיבות להסיט כמה שיותר לקוחות שלה שפועלים על גבי בזק (או הוט) ולחבר אותם על גבי הסיבים של IBC.
במקביל החברה הודיעה היום לכל הספקים שלה על הפחתה של 10% בתשלומים שהיא משלמת להם. מדובר בצעד גורף לכלל הספקים והוא נשלח על ידי סמנכ"ל הכספים של החברה שלומי פריילינג. ההפחתה היא חלק ממהלך כולל שמבצעת החברה ומטרתו להתמודד עם המצב שאליו היא נקלעה בעקבות המשך השחיקה במחירי הסלולר והעובדה שהחברה חייבת להיערך להתמודדות עם החוב הפיננסי הגדול שלה.
סלקום נמצאת במשא-ומתן עם ועד העובדים על תוכנית הבראה שאמורה להביע לפיטורי עד כ-1,000 עובדים, קיצוץ בהוצאות בהיקף של 150 מיליון שקל וגיוס הון של 400 מיליון שקל. המשא-ומתן החל בשבוע שעבר והצדדים ימשיכו להיפגש גם השבוע.
האם סלקום היא סנונית ראשונה
במכתב שהעביר פריילינג לספקים נכתב: "ספק נכבד, כפי הידוע לך, שוק התקשורת נמצא במשבר עמוק. קבוצת סלקום פועלת בסביבה תחרותית ומאתגרת ותחת תנאי רגולציה כבדים מאוד. אלה ועוד, הביאו את סלקום לרשום הפסד (לראשונה) בשנת 2018 אשר העמיק במחצית הראשונה של 2019. כפי שפורסם באמצעי התקשורת השונים, סלקום יוצאת בתוכנית הבראה אשר כוללת מהלכים משמעותיים, קשים וכואבים אשר מטרתם להשיב את סלקום לחוף מבטחים. כחלק מתוכנית ההבראה ומצעדי התייעלות הכרחיים אנו פונים לספקי החברה לצורך הורדת מחירים. אי לכך התעריפים החלים בינינו יופחתו ב-10% ביחס לכלל השירותים והמוצרים שיסופקו לסלקום החל מנובמבר הקרוב ועד סוף 2020".
ההודעה של סלקום מעלה חשש כבד שכלל המפעילים ילכו בעקבותיה. מפעילים בדרך כלל יודעים על רמות המחירים שהספקים גובים, ולכן תיתכן תגובת שרשרת שעשויה לפגוע בחלק מהספקים. עדיין לא ברור כיצד יגיבו חלק מהספקים למהלך החד-צדדי של סלקום וייתכן ויהיו לכך משמעויות רחבות יותר בשוק.
בניגוד לספקים קטנים שייתכן ואין להם הרבה ברירות, הרי שמול ספקים גדולים העלאת מחיר חד-צדדית היא מהלך יותר מורכב ולא בטוח שיעבור בקלות.
כאן המקום להזכיר שסלקום ניסתה להעלות מחירים לפני כשנה בסלולר ולגרור את השוק למהלך כולל של העלאות מחיר אך הדבר לא צלח לאחר שהמפעילים התפצלו לאלו שהעלו מחיר והצטרפו למהלך כגון פרטנר, גולן טלקום והוט מובייל (שעוד העלתה קודם לסלקום), ולאלה שהתנגדו - פלאפון ו-WE4G. כעת המצב של סלקום יותר מורכב והיא חייבת להעלות מחירים בחלק מהשירותים שלה ולכן יהיה מעניין לראות האם תנסה שוב להעלות מחיר בסלולר ולגרור את השוק כולו אחריה.
המשווקת העיקרית של חבילות הגלישה
בנדל הפוך הוא חבילה שבה בזק היא זו שמציעה ללקוחות את ספק האינטרנט, וזאת בניגוד לחבילות בשוק הסיטונאי שבמסגרתן ספקית האינטרנט היא זו שמציעה ללקוח חבילת גלישה שכוללת את חברת התשתית.
הבנדל ההפוך ניתן לבזק ככלי שיווקי לפני מספר שנים, והיא היום המשווק המרכזי של חבילות הגלישה. בזק מחויבת להציע לבחירת הלקוחות את כל ספקי האינטרנט באופן שיוויוני. בגלל הקשיים של ספקיות האינטרנט לדחוף ולמכור חבילות אינטרנט, מה שקורה הוא שבזק הפכה להיות המשווקת המרכזית של חלק מהספקיות ובלעדיה הן יתקשו למכור. לבזק אסור להיות ספק אינטרנט עצמאי בגלל הגודל שלה ובגלל היותה מונופול ולכן את הקישוריות לאינטרנט אסור לה לספק - אלא רק את התשתית בלבד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.