פייסבוק ואפל יפרסמו הלילה את התוצאות הכספיות שלהן וישלימו את עונת הדוחות בעבור חמש ענקיות הטכנולוגיה. כל אחת מה מתמודדת עם אתגרים שונים - פייסבוק בשדה הרגולטורי-ציבורי ואילו אפל בשדה העסקי.
מבחינה ציבורית, פייסבוק ממשיכה להיות תחת ביקורת רבה. רק בשבוע שעבר מנכ"ל ומייסד החברה מארק צוקרברג התייצב לשימוע בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס שארך שש שעות, במהלכו התמודד עם שאלות נוקבות בנוגע ליוזמה של פייסבוק להשיק את מטבע הקריפטו ליברה, אך גם עם נושאים רבים נוספים. בין היתר, מחוקקים ביקרו את צוקרברג על המדיניות לפיה פוליטיקאים יכולים לפרסם בפלטפורמה מודעות עם מידע שקרי, מדיניות עליה הגן במסגרת נאום שנשא החודש באוניברסיטת ג'ורג'טאון על חשיבות חופש הביטוי.
פרט לביקורת מצד הקונגרס, החברה גם נמצאת תחת חקירות של מספר גופים שבוחנים את הפרקטיקות העסקיות של החברה: מחלקת המשפטים האמריקאית, 47 תובעים כלליים ממדינות ארה"ב ורשות הסחר הפדרלית (FTC), שכבר הטילה על פייסבוק קנס של חמישה מיליארד דולר בקיץ. בנוסף, החברה מתמודדת עם קריאות לפירוקה מצד פוליטיקאים שונים, בראשם הסנטורית אליזבת' וורן, אחת המתמודדות לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית.
אולם עד היום דוחות פייסבוק לימדו אותנו שגם כשהענקית נוטה להסתבך מול פוליטיקאים ורגולטורים, תוצאות החברה לא מושפעות מהסערות הללו. לפי האנליסטים בוול סטריט, ברבעון השלישי של 2019 החברה צפויה להציג הכנסות של 17.4 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של כ-26% ולרשום רווח למניה של 1.9 דולרים. האנליסטים גם לא צופים שמספר המשתמשים הפעילים בחודש ייפגע - נתון מרכזי עבור רשתות חברתיות, וכן הם צפויים להגיע ברבעון השלישי ל-2.45 מיליארד - עלייה שנתית של 8%.
נתונים נוספים שאנליסטים צפויים לבחון הם ההכנסה הממוצעת למשתמש, ומספר האנשים שמשתמשים לפחות באחד משירותי משפחת האפליקציות של החברה - פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר, לפחות פעם בחודש - נתון שעמד על 2.7 מיליארד איש ברבעון הראשון והשני של השנה.
מארק צוקרברג / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס
אופטימיות לגבי תחום הפרסום בפייסבוק
פייסבוק מתגאה לרוב בהשקעות הגבוהות שלה באבטחה, ולאחרונה צוקרברג אף אמר בשיחות שדלפו כי המתחרה טוויטר לא מסוגלת להשקיע בכך באותו היקף, אך חלק מהאנליסטים דווקא מזהירים מכך שאותן השקעות מובילות לשולי רווח נמוכים יותר.
לגבי תחום הפרסום, ממנו מגיעות רוב הכנסותיה של פייסבוק, האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים. האנליסט יוסף סקוולי מחברת SunTrust Robinson Humphrey כתב בדוח למשקיעים כי "השיחות שלנו עם אנשי שיווק משקפות דרישה גבוהה מצד מפרסמים, למרות החקירות הרגולטוריות המתמשכות. אנחנו מאמינים שהדרישה מצד מפרסמים נשארה גבוהה ברבעון הזה". האנליסט אנדי הרגריווס מחברת KeyBanc הוסיף כי "אנחנו מאמינים שהדרישה למודעות בסטוריז ממשיכה לצמוח וכי השימוש המוגבר במערכת הפרסום האוטומטית של פייסבוק תורם לה".
ברבעון האחרון פייסבוק החלה בשיתוף פעולה עם רשת ESPN שבבעלות דיסני לפיתוח תכני ספורט בלעדיים לפלטפורמת הוידיאו פייסבוק ווטץ', השיקה את שירות הדייטינג שלה בארה"ב באינטגרציה של פיצ'רים מסוימים עם אינסטגרם, ורכשה את הסטארט-אפ CTRL-Labs, שמפתח תוכנה וצמיד שיאפשרו לאנשים לשלוט במחשבים באמצעות המוח. 42 מהאנליסטים שמסקרים את פייסבוק ממליצים לרכוש את המניה, חמישה ממליצים להחזיק בה ואחד בלבד ממליץ למכור.
מה עם אייפון 11 ואפל TV?
בדוחות של אפל לרבעון הפיסקלי הרביעי של 2019 האנליסטים צפויים להתמקד במכירות האייפונים, תחום השירותים והתחזית לרבעון הבא - שחשוב במיוחד לאפל מאחר שהוא כולל את תקופת החגים. אנליסטים צופים כי אפל תכניס 62.9 מיליארד דולר ברבעון זה, ללא שינוי מהתקופה המקבילה בשנה שעברה, ותרשום רווח של 2.8 דולרים למניה. שווי השוק של אפל עומד כעת על כ-1.1 טריליון דולר, והיא החברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם כרגע.
הדוחות הלילה יספקו תובנות ראשוניות לגבי מכירות שלושת האייפונים החדשים שהושקו בחודש שעבר, וכולל את עשרת הימים הראשונים בהם הדגמים החדשים היו זמינים לקנייה. בעוד שאפל מרחיבה את המיקוד שלה לתחום השירותים, האייפון עדיין תורם לחברה את רוב הכנסותיה, וגם דרוש כדי להפעיל חלק משירותי ומוצרי החברה.
מחירו של אייפון 11, הדגם המוזל מבין השלושה שהושקו בחודש שעבר, נמוך ב-50 דולר מהדגם המוזל אייפון XR שהושק בשנה שעברה, ולפי חלק מהאנליסטים הדבר ישפיע לטובה על הצמיחה. קייל מק'נילי מ-Jefferies כתב כי "הניתוח שלנו של נתוני התעבורה בחנויות אפל בארה"ב ושל תעבורת הרשת בעולם מצביע על כך שהעניין של לקוחות באייפון 11 גבוה יותר מב-XS בשנה שעברה". לפי הערכות, אפל תשיק בשנה הבאה אייפון עם קישוריות 5G, מה שמעודד אנליסטים רבים.
התחזית לרבעון החגים משמעותית במיוחד השנה, לאחר שבשנה שעברה אפל פספסה במיליארדי דולרים את תחזית ההכנסות של עצמה לרבעון החגים, לראשונה מזה 15 שנה. אפל הודיעה על כך במכתב דרמטי למשקיעים בינואר, וייחסה זאת למכירות חלשות בסין. "כרגיל, הרבעון הרביעי של שנת הכספים של אפל אינו חשוב במיוחד, אבל תחזית החברה לרבעון הבא כן", כתב טוני סאקונגי מחברת Bernstein.
אנליסטים צפויים לבחון בנוסף את חטיבת השירותים של אפל, שתופסת מיקוד גדל והולך של החברה. שירות התוכן המקורי אפל TV פלוס יושק בעוד מספר ימים, ואנליסטים יצפו לפרטים נוספים אודותיו, למשל לגבי ההשקעות ביצירת התכנים או ציפיות לגבי קצב צמיחת המשתמשים. טימותי ארקורי מ-UBS ציין כי העובדה שהחברה מעניקה גישה לשירות בחינם למשך שנה עבור קונים של מכשירים חדשים של אפל "מוסיף מורכבות וחוסר ודאות" לטיפול החשבונאי ואופן הדיווח על נתוני השירות. אפל הצהירה בחודש שעבר שהיא לא צופה כי להשקת אפל TV פלוס ולטיפול החשבונאי בשירות תהיה השפעה משמעותית על התוצאות הכספיות ברבעון זה.
קייטי הוברטי ממורגן סטנלי צופה כי TV פלוס "יוכל להפוך לעסק שמכניס תשעה מיליארד דולר ושרשומים אליו 136 מיליון משתמשים בתשלום עד השנה הפיסקלית 2025, בהנחה שרק אחד מתוך כל עשרה משתמשי אפל ישלם על השירות עד אז". זאת, בין היתר, בזכות עלות השירות - חמישה דולרים לחודש, והענקת הגישה בחינם לשנה לרוכשי המכשירים החדשים.
הוברטי כתבה כי גם הדרישה למוצרים הלבישים של אייפון - שכוללים את אוזניות האיירפודס, אפל ווטש ועוד - "נותרת חזקה". אפל השיקה השבוע איירפודס חדשות עם ביטול רעשים, אך מכירותיהן לא ייכללו ברבעון הנוכחי.
האנליסט דן איבס מחברת Wedbush כתב מוקדם יותר החודש כי עבור אפל וחברות נוספות, הדאגה הגדולה ביותר של משקיעים בעונת הדוחות הנוכחית היא "הענן השחור של סין שמטיל עליהן צל כבד". על אפל עשויים להיות מוטלים מכסים של 15% על חלק מהמוצרים שהיא מייבאת מסין, בהם אייפונים ואייפדים, החל מדצמבר. על חלק ממוצריה, בהם האיירפודס, הוטלו מכסים כבר בחודש שעבר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.