חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד השיקה לפני ארבעה חודשים פעילות בגרמניה, כחלק מניסיון התרחבות לאירופה. השקה במדינה חדשה היא תמיד מהלך מאתגר, אך בלמונייד נתקלו במכשול לא צפוי: צו מניעה מבית משפט שאסר עליה להשתמש בצבע הוורוד, שמעטר את הלוגו שלה ולמעשה את כל החומרים הפרסומיים שלה.
צו המניעה הוגש על-ידי חברת דויטשה טלקום, ענקית תקשורת גרמנית, שהוציאה צו מניעה נגד השימוש של למונייד הישראלית בצבע הוורוד, מכיוון שהזכויות על הסימן המסחרי שייכות לה בחלק גדול ממדינות האיחוד האירופי ובארה"ב. ההליכים המשפטיים שמתנהלים כעת רלוונטיים רק לשימוש בצבע בגרמניה.
לפי דויטשה טלקום, הזכויות על שימוש כל גוון שהוא בין אדום לסגול שייכות להן, אך למונייד מערערת על הקביעה הזאת, ולטענתה הזכויות מוגבלות לגוון מסוים של ורוד.
מתוך הפייסבוק של למונייד / צילום: צילום מסך
בלמונייד ציינו כי שינו את גוון הלוגו לאדמדם יותר באופן זמני, אך סירבו לחתום על הסכם עם דויטשה טלקום. "בחרנו לאתגר את ההגמוניה שלהם בבית המשפט", מסרו מלמונייד, שפרסמה הודעה לעיתונות בנושא. "בהתחלה חשבנו שלא יכול להיות שדויטשה טלקום רציניים. מונופול על כל הצבע הוורוד בעולם נשמע כמו דמות של נבל בסרטי דיסני. אבל זה רציני, זה מהלך שמראה כי לתאגיד ענק שנגמרו לו הרעיונות הטובים", אמר שי וינינגר, אחד ממייסדי החברה.
למונייד היא חברת ביטוח שמתבססת על ביג דאטה ובינה מלאכותית. החברה החלה לפעול בניו יורק לפני כשלוש שנים, ומאז קיבלה רישיון לפעול כחברת ביטוח במרבית מדינות ארצות-הברית.
בדרך-כלל המחלוקות על סימנים מסחריים הן על שימוש בטקסט - שמות או סלוגנים, אך בישראל, למשל, לא ניתן לרשום צבע מסחרי על ורוד. המקרה החריג הוא אם שתי החברות פועלות באותו תחום, אז יכול שימוש באותו צבע להטעות את הלקוחות.
לדויטשה טלקום יש היסטוריה של הליכים משפטיים נגד חברות שמשתמשות בצבע הוורוד, כך לפי ידיעות באתרי חדשות שונים. כך למשל, בשנת 2003 פסק בית המשפט נגד Mobilcom, אחת המתחרות של דויטשה טלקום. אולם זה לא נגמר בתחום שבו פועלת חברת התקשורת הגרמנית והתרחב גם לתחומים נוספים: בדויטשה טלקום ניהלו הליכים גם מול אתר התוכן Engadget, יצרנית השעונים הבריטית Oxy ועוד.
וינינגר אמר ל"גלובס" כי החוק האירופי נמצא באיחור באופן שהוא בוחן סימנים מסחריים. "מישהו נרדם בשמירה, אז החלטנו לעשות דבר לא צפוי ולתקוף את המוסכמה שהצבע הוורוד שייך להם. ערכים ופעילות ציבורית הם חלק בלתי נפרד מלמונייד. זה לא שאין לנו שום אינטרס. להחליף צבע כשנכנסים לשוק חדש זה דבר לא הגיוני. אבל אנחנו מסתכלים על זה ברמה גדולה יותר - זה מטריד ברמה הערכית, ואנחנו גם לא מוכנים שידרכו עלינו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.