נובמבר הפך בשנים האחרונות להיות חודש הקניות העולמי. מסורתית בארה"ב (למעשה כבר משנות ה-50 של המאה הקודמת), סוף השבוע של חג ההודיה, נחשב כתקופה בה נפתחת "עונת הקניות" שלאורך השנים קיבל את השם Black Friday. במהלך השנים האחרונות Black Friday הפך להיות חג עולמי של ממש וזאת לא מעט בשל התפתחות הטכנולוגיה שהובילה למעבר גדול לכיוון הסחר המקוון. במקרה או שלא במקרה, בסין יום הרווקים אשר מצוין ב-11/11 בכל שנה, קיבל גם הוא גוון של יום קניות מובהק כאשר בשנים האחרונות אף עקף את היקף הרכישות של Black Friday ,Cyber Monday ו-Amazon Prime Day יחדיו.
במקור, יום הרווקים הסיני היה בכלל פסטיבל מקומי שהחל ב-1993 באחת מהאוניברסיטאות בסין, שמטרתו הייתה לחגוג את הרווקות (אגב, כונה במקור Bachelor's day ולא Singles day שכן הוא היה פסטיבל שחגג במקור את הרווקות הגברית). פסטיבל זה היה כל כך מוצלח עד שהחל להתפשט בשאר האוניברסיטאות והפך אט אט להיות חג לאומי לא רשמי.
חברות המסחר המקוון הסיניות אימצו את יום הרווקים והפכו אותו ליום הקניות הלאומי של סין. במהלך השנים האחרונות, היקף הקניות עלה בכל שנה בעשרות עד מאות אחוזים וכפי שזה נראה, מגמה זו גם תימשך בשנים הבאות.
איכות החיים בסין עולה בקצב מהיר
היסטורית התרגלנו לחשוב על סין כעל "המפעל של העולם" שמייצר מוצרים שכולנו צורכים. פחות שמנו לב שלמעשה סין הפכה להיות הצרכנית השנייה בגודלה בעולם לאחר ארה"ב. הצריכה הפרטית של סין עומדת על יותר מ-10% מהצריכה הגלובלית, והיופי כאן הוא שהחברה הסינית עוד לא התחילה לגרד את פוטנציאל הצריכה שלה.
עלייתן של ערי הפריפריה בסין
משקל הצריכה הפרטית בתוצר הסיני עומד על 36% בלבד, מרחק שנות אור מכל כלכלה מערבית מתקדמת. כך לדוגמה, משקל הצריכה ביפן עומד על כ-61%, בבריטניה על 65% ובארה"ב על כ-69%. הנתון הזה לא מפתיע שכן מנוע הצמיחה של סין באופן מסורתי לא היה הצריכה הפרטית אלא בעיקר תעשייה ונדל"ן. ואולם כיום, מנוע הצמיחה של סין הולך ומשתנה כאשר המקום בו יש את הפוטנציאל הרב ביותר לשנים הבאות הוא הצריכה הפרטית, תהליך שהממשל הסיני מקדם מאוד במסגרת תכניות הצמיחה ארוכות הטווח שלו. אחת מנקודות המפתח לעוצמת הצריכה הפרטית בסין בשנים הבאות היא עלייתן של ערי הפריפריה בסין כמנועי צמיחה מרכזיים לאחר שבעבר, היו אלו הערים הגדולות.
בפשטות, שילוב של תהליך עיור שהולך ומתקדם, שכר שעולה, שיפור הנגישות לאינטרנט ביחד עם רמת חיים שנחשבת לנמוכה יחסית צפוי להוביל לתקופה של "הדבקת" איכות החיים מצד הסינים שחיים בפריפריה לעומת המרכז. דוגמה טובה לכך היא שיעור חדירת הטלפונים הסלולריים באוכלוסייה. בעוד שבערים הגדולות שיעור החדירה עומד על כ-80%, בערי הפריפריה מדובר על 30% בלבד הוזלת עלויות רכישת מכשירים סלולריים חכמים בשילוב עם פריסת תשתיות הדור החדש בסין צפויים לחבר עוד אוכלוסייה לממשק העיקרי היום לקניות מקוונות, ולהוות את הבסיס ממנו הצרכן הסיני יוכל לשפר את מצבו בשנים הבאות".
אחד מהמדדים המקובלים לרמת החיים הוא התוצר לנפש עם תקנון לכוח הקניה של כל מדינה ומנתון זה ניתן ללמוד שני דברים - ראשית, איכות החיים בסין עולה בקצב מהיר מאוד בהשוואה לשאר העולם. שנית, רמת החיים בסין עדיין רחוקה מאוד בהשוואה לעולם המפותח.
המשמעות - עד אשר סין תדביק את הפער עם העולם המפותח, ניתן לצפות כי הצריכה הפרטית תמשיך לצמוח בקצב גבוה משמעותית ביחס לשאר העולם. מדובר על מדינה שנהנית מקצב גידול מהיר יותר בצד המקורות (עלייה בהכנסה, כניסה לשוק העבודה) עם נטייה שולית לצרוך גבוהה בהשוואה לעולם המפותח וזאת, בין השאר, על רקע רמת החיים הנמוכה יחסית של רוב אזרחיה. כלומר, עם גדילתו של מעמד הביניים הסיני והעלייה המתמשכת ברמת העושר של האזרח הממוצע, כך יגדל הביקוש למוצרים שישפרו את רמת חייהם באופן שידביק את הפער לעולם המפותח, בין אם בצריכת תרופות ושירותים רפואיים ובין אם בצריכת מוצרי יוקרה שונים. בשורה התחתונה, סין נמצאת בתהליך שכבר היום שם את הצרכן הסיני במרכז. לתמורות אלו ישנן משמעויות רבות לא רק לסין אלא לעולם כולו.
לאור תהליכי הזדקנות האוכלוסייה בעולם וההאטה בפוטנציאל הצמיחה ברחבי העולם המפותח, חברות חפצות חיים שירצו להמשיך ולייצר קצבי מכירות גבוהים יהיו חייבות גישה לפוטנציאל הלא ממומש שנקרא הצרכן הסיני.
כשלוקחים זאת החשבון, מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין מקבלת גוון חדש, מעבר לנושא זליגת הטכנולוגיה, המניפולציה במטבע וכו' - ארה"ב רוצה גישה רבה יותר לשווקים הסיניים בדיוק מאחר שהפוטנציאל העסקי שם הוא כל כך גדול.
מניה במבחן: עליבאבא ועשרת השודדים
יום הרווקים הסינים שוב שבר שיאים, כאשר המכירות של שתי ענקיות האונליין בסין הגיעו בשעות הראשונות של יום המסחר ל-50 מיליארד דולר, הרבה מעבר לציפיות והרבה מעבר ליעד הצמיחה בהשוואה לשנה שעברה.
עליבאבא שמה לה ליעד מכירות בהיקף של 31 מיליארד דולר, צמיחה של 20% ביחס לשנה שעברה. הדיווחים שהחברה משחררת לשוק מעידים שהחברה הגיעה לחצי מהיעד ב-90 הדקות הראשונות של המסחר והצליחה להשיג יותר מ-80% מהיעד כבר באמצע היום.
קצב הצמיחה בצריכה העולמית הוא חד ספרתי כמובן, כאשר בחלק מהכלכלות המערביות נרשמה האטה בשנה האחרונה. לעומת זאת, הצריכה באונליין ממשיכה לצמוח בקצב דו ספרתי גבוה מידי שנה, חברות האונליין נוגסות בשנים האחרונות בשווקי הריטייל המסורתיים ועתה מתחילים לראות באופן די ברור את המעבר במרכזי הכובד בעולם. בפרספקטיבה של חמש שנים בלבד, האונליין הצליח להגיע לנתח של כ-15% מסך הצריכה העולמית, בהשוואה ל-6% בלבד בשנת 2014. הערכות להמשך צמיחה דו ספרתית צפויות להוביל את הרכישות ברשת מרמה של כ-2.9 טריליון דולר בשנת 2019 לכדי 4.9 טריליון בשנת 2025. מגמה זו באה לידי ביטוי בדוחות הכספיים של ענקיות האונליין שבשנים האחרונות הפכו להיות הקניונים המרכזיים של העולם. אמזון, עליבאבא, איביי ו-JD מהוות קרוב ל-20% מהיקף מכירות זה.
חלקה של עליבאבא בהכנסות מהאונליין הבינלאומי נמצא בטווח שבין 2%-3%. החברה שמתהדרת בשווי שוק של כמעט חצי טריליון דולר, הוקמה בשנת 1994 ומצליחה כל שנה להציג קצב גידול של עשרות אחוזים בהיקף הפעילות שלה. החברה שפועלת בתחום האונליין כבר 25 שנה הצליחה לפתח את הפעילות שלה באמצעות חדירה בינלאומית, שינוי מתמיד בחוויית הקנייה, פיתוח פלטפורמות שונות למסחר ומתן שירותים עודפים. לחברה מספר פלטפורמות מסחר מקוון ליצרנים וחברות B2B (עסקים המוכרים לעסקים) ו-B2C (עסקים המוכרים ללקוחות) ובנוסף לכך היא מעניקה שרותי תשלום מקוון ושירותי מחשוב ענן.
ב-12 החודשים האחרונים הגיעה החברה להיקף מכירות של כ-65 מיליארד דולר, המגלם קצב צמיחה שנתי של 36% ולפי הדיווחים כ-80% מקניות האונליין בסין נעשות דרך אתרי הקבוצה השונים. פוטנציאל הצמיחה בצריכה הסינית, שמהווה כיום 36% בלבד מסך התוצר מספיק ככל הנראה לתמוך בהמשך הצמיחה החדה במכירות החברה גם בשנים הבאות. עם זאת, החברה פועלת כל הזמן להגדיל את הפעילות שלה גם מחוץ לגבולות סין וכיום מכירות הבינלאומיות של החברה מסתכמות בכ-27%. החברה פועלת ומשפרת את חווית הקנייה בשווקי היעד בזמן שהיא ממשיכה לחדור לשווקים חדשים. קיצור זמני השילוח והנגשת פלטפורמות המסחר בשווקי היעד (באמצעות התאמת שפה, מטבע וכדומה), הם רק חלק קטן מהפעולות בהן החברה נוקטת כדי להמשיך ולתמוך בקצבי הצמיחה האגרסיביים שהיא מציגה.
קצבי צמיחה אגרסיביים, מלווים בשולי רווחיות גבוהים (בטח בהשוואה לחברות הקמעונאיות המסורתיות), בשילוב מינוף אפסי בחברה, באים לידי ביטוי בתמחור המנייה, אם כי עדיין זו אינה מתומחרת במכפילים הגבוהים המאפיינים את החברות המערביות בתעשייה.
הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, והוא אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.