רשת המזון המהיר ברגר קינג בדרך להביא לישראל את ההמבורגר הצמחוני שלה - כך נודע ל"גלובס". ברשת החלו לעבוד על פיתוח גרסה מקומית למוצר לפני כחודש, ואולם ייקח זמן עד שהקציצה הצמחונית תנחת בישראל, שכן עליה לעבור את תהליך התאמת הטעם והכשרות. אגב, גם היום נמכר ברשת המבורגר הצמחוני בגרסה אחרת, שמבוססת על פטריות ועדשים.
בכך תצטרף ברגר קינג לענקית המזון המהיר מקדונלד'ס, שהחלה לשווק בישראל בקיץ האחרון המבורגר שפותח על-ידי נסטלה ומיוצר במפעל טבעול בישראל. כיום המוצר נמכר בכ-40 מתוך כ-200 סניפים שמפעילה הרשת.
לפי שעה לא ברור אם הקציצה שתנחת בארץ תהיה אדפטציה לגרסה הנמכרת בארה"ב, שמיוצרת על-ידי אימפוסיבל פודס (Impossible Foods), המתחרה הגדולה של ביונד מיט (Beyond Meat), או לזו שנמכרת באירופה המיוצרת על-ידי יוניליוור.
לפני יותר מחצי שנה החלה ברגר קינג לשווק בסניפיה בארה"ב את המוצרים של אימפוסיבל פודס, בפיילוט שהלך והתרחב תחת השם "אימפוסיבל וופר". ואולם בינתיים מגבלות רגולטוריות מונעות מהחברה להכניס גם לשוק האירופי את הקציצה שמבוססת על חלבון מהצומח. הסיבה לכך היא שהקציצה מכילה רכיבים שעברו שינוי גנטי, והאיחוד האירופי דורש בדיקה על מוצרים כאלה לפני שהם יוצאים למכירה.
אימפוסיבל וופר, ההמבורגר הצמחוני של בורגר קינג / צילום: שאטרסטוק
ביוניליוור לא עוצרים בהמבורגרים
כך, אימפוסיבל פודס עדיין ממתינה לאישורים מרשות בטיחות המזון האירופית, ולפי שעה היא עדיין לא מצהירה מתי תוכל להיכנס סוף סוף לשוק האירופי.
בברגר קינג כנראה השתכנעו שעליהם למצוא פתרון אטרקטיבי שלא ישאיר את השוק האירופי מאחור ויאפשר למתחרות לבסס את נתח השוק שלהן. לכן, בזמן שאימפוסיבל פודס ממתינה לאישורים הרגולטוריים, רשת המזון המהיר התקשרה עם יצרנית אחרת שתוכל לספק עבורה את הביקושים לקציצה מבוססת חלבון צמחי גם באירופה. לשם כך התקשרה ברגר קינג עם תאגיד המזון והטואלטיקה הבינלאומי יוניליוור, שפועל גם בישראל.
יוניליוור היא שחקנית חדשה בשוק תחליפי הבשר, אליו נכנסה לפני כשנה כשרכשה חברה הולנדית בשם The Vegetarian Butcher. במסגרת שיתוף-הפעולה הזה תשווק ברגר קינג את ההמבורגר שלה תחת שם אחר.
בניגוד לאימפוסיבל, שמייצרת רק המבורגרים ללא בשר, המגוון של The Vegetarian Butcher רחב יותר וכולל גם מוצרים מבוססי חלבון צמחי בדמות עוף, נקניקיות וטונה, והיא מוכרת את מוצריה ב-17 מדינות באירופה.
במסגרת שיתוף-הפעולה בין השתיים שיצא השבוע לדרך, תמכור ברגר קינג את ההמבורגר שלה ב-2,500 נקודות ברחבי אירופה הפרוסות בכ-25 מדינות, ביניהן גרמניה, ספרד ואיטליה, כשבריטניה צפויה להצטרף אליהן בשנה הבאה.
הכניסה של האימפוסיבל וופר לסניפים של ברגר קינג בארה"ב באפריל האחרון הביאה לעלייה במספר הלקוחות החדשים שביקרו ברשת.
ברגר קינג, שנמצאת בבעלות חברת Restaurant Brands International האמריקאית, הצהירה כי מכירות הרשת בארה"ב רשמו גידול של6% ברבעון השלישי, וזאת לעומת גידול של 1% בשנה שקדמה לכך.
לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ברגר קינג בוחנת גרסאות נוספות לאימפוסיבל וופר, ביניהן מנת ילדים בכ-180 מסניפיה.
אלא שקצב העלייה בביקושים לתחליפי בשר מבוססים חלבון באירופה גבוה עוד יותר מאשר בארה"ב. מכירות תחליפי בשר מבוססי חלבון צמחי גדלו בממוצע שנתי גדלו ב-22% במזרח אירופה בחמש השנים האחרונות, וב-13% בשנה באירופה המערבית, כך עולה מנתוני יורומוניטור. קצב הצמיחה הזה גבוה אפילו מקצב הצמיחה השנתי בשוק האמריקאים שעומד על כ-12%.
גם מקדונלד'ס פועלת בשני ערוצים מקבילים מול שתי ספקיות שונות. מקדונלד'ס החלה לשווק את הקציצה הצמחונית שלה, המיוצרת על-ידי נסטלה, בישראל ובמדינות באירופה כמו גרמניה.
לצד זה, לפני כחודשיים הכריזה רשת המזון המהיר הגדולה בעולם (במונחי מחזור מכירות) על פיילוט עם ביונד מיט בקנדה שיימשך שלושה חודשים.
קטגוריית תחליפי הבשר הפכה לפופולרית על רקע התעצמות המגמה של מפחיתי בשר שאינם צמחונים או טבעונים, אך עוברים לצרוך פחות בשר מטעמים בריאותיים או סביבתיים, כשבשנה האחרונה הקרב על הקציצה הצמחונית הפך תוסס מאי-פעם. השווי של ביונד מיט שהונפקה השנה, המתחרה של אימפוסיבל פודס, עומד על 4.8 מיליארד דולר. גם לאחר הצניחה החדה במניה לאחרונה, שוויה עדיין גבוה מההנפקה למרות הירידה החדה בשער המניה לאחרונה.
יצרן אחד ליבשת אמריקה
הרשתות במרוץ למוצרים חדשים
ההסבר המובהק ביותר לנפילה של המניה של ביונד מיט הוא התחרות העזה בשוק, כשגם שחקניות בשר מסורתיות דוגמת ענקית המזון טייסון פודס (Tyson Foods) מבקשות לקחת נתח מהקטגוריה שצומחת בעשרות אחוזים מדי שנה.
במקביל, רשתות שיווק ומזון מהיר דוגמת ברגר קינג פועלות במרץ לחתם על הסכמים עם שחקניות מתחרות, בראשן אימפוסיבל פודס, כשגם רשת המזון המהיר האמריקאית KFC הצהירה כי תיכנס לתחום ותשיק מוצרים טבעוניים. זאת, אל מול קמעונאיות מזון שמוכרות את המוצרים של ביונד מיט דוגמת טרגט והול פודס (Whole Foods).
ברגר קינג מסרה בתגובה לפניית "גלובס": "ברגר קינג ישראל מרעננת את התפריט לעתים קרובות, על-מנת לחדש לציבור הישראלי, שרעב לחידושים ומעריך אותם. מבטיחים לעדכן כשנשיק מנות נוספות".
ברשת הוסיפו כי "אנו ערים לעניין הגובר במנה הזו, ואנו פועלים כדי להוסיף את המוצר לתפריט ברגר קינג בישראל, אך משום שהוא עדיין נמצא בשלבי פיתוח, מוקדם לקבוע איזו גרסה תהיה הסופית בארץ".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.