קיפאון בהוצאות המחקר והפיתוח (מו"פ) של חברות סטארט אפ בשנת 2017: למרות גאות בתעשיית ההייטק, סך ההוצאות של סטארט-אפים בישראל עמד לפני כשנתיים, השנה האחרונה שבה קיימים נתונים, על 7.7 מיליארד דולר, בדומה להוצאות ב-2016. הממצא עולה מדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (א'). שנה קודם לכן, ב-2016, צמחו הוצאות המו"פ ב-6.5% בהשוואה ל-2015.
לפי הדוח, הוצאות המו"פ של מרכזי הפיתוח של חברות טכנולוגיה גדולות דווקא ראו צמיחה של 14.6% בין 2016 ל-2017, ועמדו על 27.9 מיליארד שקל, המהווים כ-46% מסך הוצאות המגזר העסקי על מחקר ופיתוח ב-2017. לשם השוואה, הוצאות המו"פ של הסטארט-אפים היוו כ-12.8% בלבד, לעומת 13.6% ב-2016. זאת, למרות צמיחה בגיוסי ההון של סטארט-אפים משנה לשנה.
הקיפאון בגובה הוצאות המו"פ בסטארט-אפים בשנת 2017 קשור בירידה במספר המועסקים בתפקידי מו"פ בחברות אלו, לצד עלייה בשכר העובדים במשרות אלה. כך, העלות השנתית למשרה מלאה במו"פ בסטארט-אפ עמדה ב-2017 עמדה על 336 אלף שקל בממוצע, עלייה של כ-16% לעומת 2016.
מבחינת מספר המועסקים, ב-2017 היו בסטארט-אפים כ-21.3 אלף משרות, מתוכן כ-14.7 אלף משרות מו"פ. מספר זה מהווה ירידה של 4.5% לעומת שנת 2016, אז היו 15.4 אלף משרות מו"פ. באותה השנה היו 40 אלף משרות שכיר שעסקו במחקר ופיתוח במרכזי מו"פ בישראל - עלייה של 22% לעומת השנה שקדמה לה.
הסיבה לכך טמונה בגידול במספר מרכזי פיתוח שקיימים בישראל ובגידול בכוח האדם שהם מעסיקים. הנתון למעשה תומך בטענה של הסטארט-אפים לפיה קשה למצוא כוח אדם איכותי בשל התחרות העזה מול מרכזי הפיתוח, שמוכנים לשלם למתכנתים שכר גבוה יותר.
הלשכה המרכזי לסטטיסטיקה מפרסמת דוחות הנוגעים להוצאות המו"פ במשק ולהוצאות המו"פ של חברות העוסקות במחקר ופיתוח בלבד מדי שנה. הדוחות מתבססים על סקרי מו"פ שעורכת הלשכה, ועל פי רוב מתייחסים לשנה עד שנתיים הקודמות לביצוע הסקר. באוקטובר 2018 פרסמה הלשכה דוח המתייחס להוצאות המו"פ האזרחיות בשנת 2017, אשר עמדו על 57.8 מיליארד שקלים, הכוללים הוצאות מו"פ של המגזר העסקי והוצאות מו"פ ממשלתיות.
הדוח החדש בחן הוצאות מחקר ופיתוח של חברות אשר עוסקות בכך באופן בלעדי, כלומר סטארט-אפים טכנולוגיים ומרכזי פיתוח של חברות טכולוגיה מקומיות או רב לאומיות ותיקות. 48.7% מהוצאות המחקר והפיתוח בסטארט-אפים ב-2017 היו על מו"פ בתחום התוכנה. תחומים בולטים נוספים הם המכשור הרפואי, אשר אליו הופנו כ-13% מההוצאות, ותחום התרופות עם 10% מההוצאות של סטארט-אפים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.