קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב), הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, סגרה את הרבעון השלישי של 2019 עם הפסד נקי של כ-62 מיליון שקל לעומת רווח של כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018.
בשורה העליונה רשמה שו"ב, שאותה מוביל המנכ"ל אייל לפידות, שנכנס לתפקידו בתחילת יוני, הכנסות של כ-1.6 מיליארד שקל - עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה שו"ב עם רווח נקי של 402 מיליון שקל. הקבוצה ניצלה מהפסד כבד שהיה נרשם בתקופה זו, אלמלא מכרה מוקדם יותר השנה את מרבית החזקותיה בחברת הנדל"ן איי.די.או גרופ, הפועלת בברלין - מהלך שהניב לה השנה רווחי הון אדירים של 585 מיליון שקל (לפני מס).
במארס 2019 מכרה שו"ב 30% ממניות איי.די.או גרופ, שבה שלטה בעבר, תמורת כ-720 מיליון שקל. המכירות, בעיקר לבעלי השליטה הנוכחיים, קרן אפולו ומשפחת דיין, הניבו לשו"ב רווח לפני מס של 476 מיליון שקל (כ-363 מליון שקל בניכוי מס). נוסף על כך, רשמה החברה בדוחות רווח משערוך יתרת החזקתה באיי.די.או. גרופ (7.5%), שצפויה להימכר בקרוב, בסך 109 מליון שקל (82 מיליון שקל בניכוי המס).
מניית שו"ב מגיבה לדוחות היום במסחר בירידה של 3.5%. עם זאת, מתחילת 2019 רשמה המניה עלייה של 144%, על רקע ציפיות הפעילים בשוק ההון לשיפור בתוצאות החברה, בעקבות כניסתו של לפידות לתפקיד המנכ"ל. שווי החברה מגיע כיום לכ-6 מיליארד שקל, והאופציות שקיבל לפידות עם כניסתו לתפקיד ורכישת כ-5% ממניות החברה (במחיר מימוש של 7.5 שקלים למניה), שוות כבר כ-140 מיליון שקל "על הנייר".
סיידוף רכש את השליטה בשו"ב (כ-47%) מידי שרי אריסון באמצע 2018 בסכום של כ-1.1 מיליארד שקל. הנתח של סיידוף בחברה שווה כיום כ-2.9 מיליארד שקל, כך שהוא מורווח "על הנייר" כ-1.7 מיליארד שקל על ההשקעה המוצלחת.
עיכוב בפרויקט נתיבי האגרה ביוסטון
בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, רשמה שו"ב צמיחה של 12% בהכנסותיה, לרמה של כ-4.7 מיליארד שקל. ההכנסות מפעילות קבלנות תשתיות ובנייה בישראל גדלו מתחילת השנה בכ-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו בכ-2.3 מיליארד שקל, בעוד שבהכנסות מקבלנות תשתיות ובנייה בחו"ל (מחוץ לארה"ב) רשמה שו"ב יציבות ברמה של כ-954 מיליון שקל.
רכישה של חברה בארה"ב באפריל הקפיצה את הכנסות שו"ב מפעילות קבלנות ובנייה בארה"ב ב-67% לכ-607 מיליון שקל. זאת, למרות ירידה של כ-140 מיליון שקל בהכנסות בסעיף זה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כתוצאה מעיכוב בעיכוב בפרויקט להקמת כבישי אגרה בטקסס (כ-75 מיליון שקל ברבעון השלישי).
נזכיר כי בחודש שעבר עדכנה שו"ב כי השותפות הקבלנית המקימה את כבישי האגרה באזור יוסטון, שבה מחזיקה שו"ב 21.6%, הודיעה לה כי העיכוב נגרם "מגורמים שונים, שחלקם אינם בשליטת החברה, ובכלל כך מספר אירועי מזג אוויר שחלקם השפיעו אף באחרונה על קצב התקדמות העבודות". כתוצאה מהעיכוב, שצפוי להימשך כמה חודשים, העריכה הנהלת השותפות כי "צפוי קיטון של רווחי השותפות הקבלנית". ההפסד ברבעון השלישי שרשמה שו"ב כתוצאה מהעיכוב בפרויקט, עמד על כ-16 מיליון דולר (כ-56 מיליון שקל), ומתחילת השנה כ-30 מיליון דולר. פרויקט נתיבי האגרה ביוסטון יהווה חלק מפעילות הזכיינות של שו"ב (כיום הוא חלק מפעילות הקבלנות שלה). נתיבי האגרה אמורים להתחיל לפעול במהלך 2020 ולהזרים כסף לקופתה של שו"ב עד לשנת 2068.
בפעילות יזמות הנדל"ן בישראל רשמה שו"ב הכנסות של כ-780 מיליון שקל - עלייה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחו"ל, נהנתה שו"ב מקפיצה של 90% בהכנסות יזמות הנדל"ן לרמה של כ-338 מיליון שקל, על רקע סיום פרויקטים ואכלוס של 597 דירות, בעיקר בפרויקטים בוורשה (375 יחידות דיור), בלגרד (106 דירות), פראג ובוקרשט (116 דירות), בהשוואה ל-253 דירות שאוכלסו בתקופה המקבילה אשתקד.
בישראל, אגב, המחיר הממוצע לדירה שמכרה שו"ב היה כ-1.73 מיליון שקל (החברה חתמה על חוזים למכירת 806 דירות מתחילת השנה), לעומת מחיר ממוצע של 672 אלף שקל בפרויקטים שלה במזרח אירופה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.