טכנולוגיית ההנעה ההיברידית-נטענת, "פלאג-אין" בכינוי העממי (PHEV בשם המקצועי), היא אחת ההמצאות החכמות ו"הישראליות" ביותר, שיצאו מתעשיית הרכב בעשורים האחרונים. לעומת רכב היברידי מקובל שבו המחשב מנהל את חוויית הנהיגה, ורכב חשמלי נטו שבו נדרש הנהג להשלים עם פשרות בכל הנוגע לטווח הנסיעה ולשימושיות, רכבי פלאג-אין מציעים את הטוב מכל העולמות.
מי שרוצה להרגיש כמו אביר איכות הסביבה, צריך רק לחבר כבל ולטעון את הסוללה מהרשת הביתית, לנוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד לחסוך בהוצאות השוטפות. מנגד, ישראלים ממהרים ובעלי דלקן על חשבון העסק, שאין להם סבלנות לטעינה, לפליטת CO2 ולשאר שטויות ירוקות, צריכים רק ללחוץ על מתג ולקבל ביצועים ספורטיביים של מנועי בעירה פנימית לכל דבר. אל חשש: אף אחד לא ידע שאתם מבזבזים דלק ופולטים כמו באחרונת המכוניות המזהמות. אתם עדיין תיהנו מהטבת מס רצינית, במיוחד בפלח היוקרה, ותוכלו לספר למשקיעים על צריכת דלק ממוצעת של יותר מ-50 קילומטרים לליטר. הקומבינה האולטימטיבית.
אין זה מפתיע, שגרסאות הפלאג-אין כבשו בשנתיים האחרונות את פלח רכבי היוקרה הישראלי. ב-ב.מ.וו סדרה 3, למשל, גרסת הפלא-אין כבשה יותר מ-70% מהמכירות. אבל עם כניסת העשור החדש מגיעה אלינו סדרה 3 החדשה בגרסת פלאג-אין שמציעה יותר מקודמתה בכל תחום, אבל תאלץ להתמודד בינואר עם הפחתה בהטבות המס.
BMW_330E אתר
ללא דרמה קולית
חיצונית בחרה ב.מ.וו ללכת בנתיב בטוח ומוכח. לסדרה 3 יש עיצוב ידידותי, שרירי ונטול סיכונים, שנראה כמו גרסה מוקטנת במעט של סדרה 5. יש לה יציבה אתלטית, זנב נוסח ה-5 וחרטום מוכר שבמרכזו גריל "כליות", הפעם בגודל מתון. עם חבילה של תוספות קוסמטיות - דוגמת חבילת "M ספורט" וצבע כחול מרהיב שבהם צוידה מכונית המבחן שלנו - היא תמשוך לא מעט תשומת לב. אבל אין ספק שתם העידן שבו מחלקת העיצוב של ב.מ.וו מנסה לפרוץ נתיבים חדשים בתחום העיצוב (ע"ע דגמי I8 ו-I3).
מתחת לכסות החיצונית, ה-330E החדשה היא אחת המכוניות המתוחכמות והמורכבות ביותר טכנולוגית, שנעות על כבישי הארץ, אבל תא הנוסעים שלה לא מנופף וצועק אלא שומר על קו שקט וידידותי גם למאותגרים היי-טק. לוח המחוונים על בסיס מסך LCD מעוצב כמו לוח אנלוגי ומאפשר לסנן את כמות המידע המוצג, מערך השליטה דומה לזה של שאר דגמי ב.מ.וו, כולל מוט הילוכים שנמצא במקום הנכון. מסך המולטימדיה הגדול מציג תפריטים נוחים להתמצאות ויש גם סייענית קולית נוסח "אלקסה" (באנגלית), שפועלת בצורה מהירה ומדויקת וחוסכת הפעלה פיזית של רבות מהפונקציות. בקיצור, למרות כל התחכום זה רכב של "התנע וסע".
התא עצמו הוא נווה-מדבר מבודד היטב של חומרי דיפון יוקרתיים, מתגים מתכתיים קרירים ומוצקים, ריפוד עור נעים, מערכת אקלים חכמה ושאר פריטים מרחיבי דעת, שקשה לקבל כסטנדרט בפלח המחיר הזה ללא סיוע של הטבת מס.
בסעיף מרחב הפנים, סדרה 3 החדשה מציעה יותר מרחב ברכיים וראש מקודמתה ומרגישה מרווחת יותר, במיוחד מאחור, אם כי הנוסע האמצעי יצטרך עדיין להתמודד עם מנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו. פשרה נוספת היא בתא המטען, שבו הסוללה הגדולה גוזלת כמעט 20% מהנפח השימושי ומגבילה אותו ל-375 ליטר.
הסוללה והמנועים החשמליים מוסיפים עוד כמעט 200 קילו למשקל העצמי של הרכב, אבל הביצועים עדיין מרשימים מאוד. מצב התכנות ההיברידי מכויל לספק טווח חשמלי ארוך ככל האפשר, וברירת המחדל שלו היא שיוט חרישי, גם בעיר וגם במהירויות אוטוסטרדה.
אבל מספיקה הדיפה קלה של הדוושה, או לחיצה על מתג "ספורט", כדי לרתום את המנוע החשמלי והסוללה לסיוע למנוע ה-2 ליטר בנזין. הגב נהדף לאחור לא פחות מאשר ב-340 טורבו-בנזין היוצאת, ואם זה לא מספיק אגרסיבי לטעמכם הסיטו את מוט ההילוכים למצב ספורט ותקבלו "אובר-בוסט", שמקפיץ את ההספק מ-252 כ"ס לכ-292 כ"ס לפרק זמן קצר ומייצר תאוצות רציניות ומרגשות. מנגד, תיאלצו לוותר על דרמה קולית. המנוע הזה נותר שקט ותרבותי גם ב-5,000 סל"ד.
כמקובל ברכבי פלאג-אין צריכת הדלק היא עניין של בחירה ומצפון. הסוללה המוגדלת של ה-330 החדשה (12 קילוואט) מציעה טווח תיאורטי משופר של עד כ-66 קילומטר על חשמל בלבד, ומי שיטען אותה במלואה בכל הזדמנות ויקפיד להיצמד למצב הנסיעה החשמלי נטו יוכל לעשות כל יום את הדרך שלו מנתניה (טוב, מארסוף) למשרד בתל אביב ובחזרה עם הוצאות שוטפות אפסיות.
מנגד, מי שייכנע לפיתוי של הביצועים המרגשים, שממתינים במרחק של לחיצת כפתור, יחווה צריכת דלק ריאלית שנעה סביב 13 קילומטר לליטר. זה די רחוק מהנתון המשוקלל של 62 קילומטרים לליטר עליו מצהירה ב.מ.וו. אנחנו מנחשים, שגם הפליטה תהיה גבוהה במאות אחוזים מהמוצהר.
צפויה להתייקר בקרוב
עם כל הטכנולוגיה והנתונים הירוקים, כמעט שכחנו שמדובר בסדרה 3 של ב.מ.וו, אחד הסמלים הנערצים ביותר על חובבי נהיגה הארד קור. באגף הזה יש לנו בשורה טובה, ואחת פחות טובה. הטובה: זו מכונית נעימה ומהנה שמותירה את הנהג בתמונה עם היגוי מדויק וזריז, יציבות מרשימה בשיוט מהיר למרחקים בכל מזג אוויר ובלמים פרוגרסיביים. זו גם סדרה 3 הנוחה ביותר שנסענו בה לאורך הדורות.
הבשורה הפחות טובה היא שה-3 התבגרה, השמינה והפכה להיות אזרחית מכובדת, בוודאי בגרסה הזו, ששוקלת קצת יותר מ-1.7 טון. אז אפשר לשכוח משעשועי זנב, כתמי זיעה וקוצר נשימה של הנהג בסיומו של כביש צר ומפותל.
נכון לעכשיו, בטרם העלאת המס, ה-330E שומרת על מחיר בסיס של 290 אלף שקל. במחיר הזה היא ממשיכה להציעה תמורה שוברת שוק לכסף בנוסח "בעל הבית השתגע". בינואר, כאמור, צפויה הטבת המס להתכווץ משמעותית והמחיר יטפס, כנראה בעשרות אלפי שקלים. אבל גם אחרי עליית המחיר זו עדיין יצירה טכנולוגית מגובשת, רב תכליתית ומרשימה, שתפורה על בעלי הממון הישראלים כמו מקלט מס באיי הבתולה.
חלק מהמתחרות:
וולבו S60 T8
290 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 ההיברידית נטענת של וולבו S60 החדשה. שילוב בין מנוע 2 ליטר טורבו ושני מנועים חשמליים מעניק למכונית הנעה כפולה ו-390 כ"ס עם מומנט מאסיבי של 65 קמ"ש. התאוצה מאפס ל-100 אורכת 4.6 שניות, הטווח החשמלי מעל 50 קילומטר, ותא הנוסעים מרווח ומפואר
סקודה סופרב פלאג-אין
עד שתופיע גרסת פלאג-אין של אאודי A4, ממלאת את החלל הגרסה הנטענת של סקודה סופרב החדשה. יש לה סוללה מאסיבית של 13 קילוואט, מנוע 1.4 טורבו ומנוע חשמלי בהספק משולב של 218 כ"ס עם מומנט של 40 קג"מ. היא יכולה לנוע עד 55 קילומטר על חשמל, ומחזירה קרוב ל-70 ק"מ לליטר. טרם פורסם מחיר
מרצדס C300 פלאג-אין
ה-C300E היא הדור השני של הפלאג-אין סדאן של מרצדס. יש לה מנוע 2 ליטר בנזין וסוללה חשמלית גדולה עם הספק משולב של 320 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. הטווח החשמלי עומד על כ-52 קילומטר, התאוצה למאה ב-5.2 שניות, וצריכת הדלק המשוקללת על כמעט 50 קילומטרים לליטר. המחיר כ-336 אלף שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.