שירות ההסעות שהחל לאחרונה בסופי השבוע בגוש דן "נעים בסופ"ש" חתם אמש את השבוע השני להפעלתו; נרשמו ביקושים זהים לאלו שאיתם החל השירות את דרכו - כ-10,000 נוסעים השתמשו בשירות החינמי ב-680 נסיעות שונות בין תל אביב, רמת השרון, גבעתיים וקרית אונו. לאחר הפקת הלקחים הראשונה, שודרג המערך בסוף השבוע האחרון ו-140 מתוך הנסיעות התקיימו באוטובוסים בעלי 50 מקומות במקום במיניבוסים קטנים - שכן בסוף השבוע שעבר, בשל הביקוש הרב, נותרו לעיתים נוסעים בתחנה בלא מענה.
בנוסף, תדירות הקווים שודרגה כך שהם הגיעו אחת ל-20 דקות. הערים השותפות מדגישות כי לקחים יופקו כל העת, והשירות ישתנה לאורך הדרך בהתאם לביקושים ולשינויים הנדרשים. לשיטתן, מדובר במערכת אדפטיבית שתוכיח שניתן לעשות אופטימיזציה לניהול חכם של תחבורה ציבורית ולהסיק מסקנות תוך כדי תנועה, ואולי אף תצליח להוכיח כי ניתן לנהל תחבורה מטרופולינית טוב יותר כאשר נותנים את הכוח לרשויות המכירות מקרוב את צרכי תושביהן, זאת על פני הריכוזיות של משרד התחבורה.
העיריות החתומות על מערך ההיסעים מכתירות אותו כ"הצלחה גדולה". עיריית תל אביב מקווה כי מדובר בפתרון שיעודד רבים לנטוש את הרכב הפרטי ולא להעמיס עוד על רחובותיה הפקוקים ומצוקת החנייה שלה, ואילו הערים הסמוכות מספקות מבחינתן מענה הולם לבעיה רבת שנים. יחד עם זאת, היכולת של השירות להצליח תלויה במידה רבה גם ביכולת ליצור חיבור מטרופוליני רחב בין הערים - גם אלו היושבות כעת על המדוכה ולא ממהרות להצטרף לחגיגה. התושבים בערים הסמוכות מנסים לדחוף את ראשי הערים שלהן להכריע. בראשון לציון הפגינו בסוף השבוע מספר תושבים על כך שאינם זוכים לאותו שירות, והציפו את תיבת המייל של ראש העיר בפניות. ראש עיריית רמת גן, כשלעצמה חלוצה בתחום, החליט לא להצטרף לרשת המטרופולינית, למרות שכרגע שירות ההסעות של העיר, "סבבוס", לא פעיל ומחכה לאישור תקציבי בראשית השנה.
עיר נוספת שהחליטה לא להצטרף, מסיבות אחרות, היא הרצליה. דווקא העיר שלה אזור תעשייה עמוס מקומות בילוי וכן חוף ים - החליטה לעת עתה לא לחבר את תושביה לשירות המטרופוליני. לאחר שהתושבים מחו על כך, החליט ראש העיר להפעיל בהמשך פיילוט באמצעות שירות הסעות משלו, כשלפי גורמים בעירייה - מדובר בפשרה שכן רון חולדאי ושירות תחבורתי רחב היקף הינם "סדין אדום". נכון לעת עתה לא ברור מתי יחל לפעול השירות, מה תהיה תדירות הקווים והאם המסלול המסתמן לא יהפוך את השימוש בקו ללא כדאי.
חברי המועצה בהרצליה עדיין מקווים כי יצליחו להוביל לפתרון ראוי עבור תושבי העיר, ומבהירים כי יילחמו על כך ללא פשרות. "לא נתפש בכלל שעיר כמו הרצליה לא הצטרפה מיידית למיזם של תל אביב, תוך תאום התנאים איתה. הרצליה גובלת בתל-אביב ורמה"ש ויש בה מרכזי בילוי פתוחים בשישי-שבת כגון המרינה ואיזור ההייטק שלה", אומר ל"גלובס" אייל פביאן, חבר אופוזיציה במועצה. "רוב מוחלט של אוכלוסיית העיר חילוני, וצעיריה ושאר תושביה כולל המבוגרים ובעלי העסקים בה, כולם יהנו מאוד מן המיזם. מתבקש גם שיתוף פעולה אסטרטגי של הרצליה עם רון חולדאי ועיר המטרופולין תל אביב בענייני התחבורה בכלל והתחבורה הציבורית בפרט".
"יש ראשי ערים שהיו להם מיזמים של תחבורה בסופ"ש והם קשורים אליהם רגשית, יש ערים שכבולות להסדרים קואליציוניים ולסטטוס קוו ואחרות שיש להן מגבלה תקציבית. אנחנו מושיטים יד לכל ראש עירייה שרוצה להצטרף, ולא נתקוף את מי שלא. בהחלט יש ערים ששוקלות להצטרף, ואנחנו פועלים בכדי לצרפן למיזם ומעוניינים בכמה שיותר ערים", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בתל אביב.
"אני מאמינה שהערים מסביבנו צריכות את הזמן שלהן כדי להבין שמדובר במיזם מוצלח. אני יודעת שיש ראשי ערים שהתבטאו בחשדנות כלפי המיזם ורצו לראות קודם שיש לו ביקושים. אנחנו רואים עכשיו שיש ביקוש ושמסתמנת מגמה, ולא מדובר בגימיק. אני בטוחה שראש עירייה שישכיל לתת מענה כזה לתושבים שלו, יחשב כראש עירייה שהביא בשורה לעיר שלו".
יש ערים שהחליטו להפעיל מיזם נפרד.
"גם ערים שכרגע שוקלות להמשיך עם מיזמים משלהן יראו שמשתלם יותר להצטרף לשירות. מבחינה כלכלית, כשאתה מייצר מסלול, אתה משלם לפי קילומטר ומספר כלים. אם ניקח את גבעתיים - היא משלמת רק על הקילומטראז' שעובר אצלה עד הגבול איתנו. היום, לרמת גן יש מיזם שנכנס גם לתל אביב - והיא משלמת גם על הקילומטראז' ברמת גן וגם בתל אביב. כשמחלקים את העלות וכל עיר נושאת בדלתא שלה בלבד, זה יותר חסכוני. ערים רחוקות יכולות לייצר מענה בתדירות של פעם בשעה או שעתיים, וזה יפחית עבורן משמעותית את המחיר. אנחנו גמישים ומוכנים ליצור שירות המותאם לכל עיר".
שירות "נעים בסופ"ש" הינו חינמי בחסות העיריות, שכן אינן יכולות להפעיל תחבורה ציבורית בתשלום בסופי שבוע. ככל שיגדל הביקוש, כך יאלצו העיריות להגדיל את תקציב המיזם ולשלם מכיסן את העלות, שכרגע עומדת על 12 מיליון שקל. זהו נטל תקציבי על קופתן הדלילה לעתים של העיריות, וזהו מכשול עבור עיריות חלשות יותר השוקלות האם להצטרף למיזם. הדיון הציבורי בנושא בשבועיים האחרונים מעיד אולי על כך שמדובר בשאלה אליה תידרש הכנסת הקרובה, ונבחרי ציבור כבר מסמנים אותה "כאחד מהמאבקים הבולטים" הרובצים לפתחה, שכן שאלת התשלום על הקווים יכולה להתברר רק בחקיקה ראשית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.