על ביטקוין, את'ריום ומטבעות דיגיטליים כבר שמענו רבות. ואולם, מהפכת הבלוקצ'יין מייצרת נכסים דיגיטליים חדשים מדי יום, והחדש שבהם - מטבע הסלבריטאים. ב-14 בנובמבר הושלמה בהצלחה ההנפקה הראשונית של מטבע דיגיטלי בשם PAC, על שם המתאגרף, הפוליטיקאי והשחקן הפיליפיני עמנואל "מאני" פקיאו (Manny Pacquiao).
מהן הסיבות שאדם ירכוש מטבע של סלבריטאי, ומהם השימושים הפוטנציאליים שלו? האם הסלבריטאי יכול להשתמש במטבע כדי לחזק את הקשר עם מעריציו? ואיך מטבע ה-Libra של פייסבוק עשוי להיכנס לתמונה זו בעתיד?
סלבריטאים ידעו מאז ומעולם למנף את המוניטין שלהם להצלחה כלכלית. בשנות ה-80 בארה"ב תופעת הסכמי החסות תפסה תאוצה, כשהסכם החסות המוכר ביותר היה בין הזמר מייקל ג'קסון לחברת המשקאות פפסי. על פי ההסכם, שהוערך ב-10 מיליון דולר הכנסות לזמר, ג'קסון נדרש לקדם את מותג החברה בסבבי ההופעות ולהשתתף בכמה פרסומות (שבמסגרת אחת מהן, בשנת 1984, הוא ספג כוויות בראשו).
עם פריחת הרשתות החברתיות בעשור האחרון נוצר מקור הכנסה חדש לסלבריטאי העולם - פוסטים ממומנים. הדוגמנית קיילי ג'נר למשפחת קרדשיאן מרוויחה, על פי הערכות, 1.2 מיליון דולר עבור כל פוסט ממומן שעובר ל-141 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם. התחום צמח כה מהר, עד שנולד מקצוע חדש בשם "משפיענים" - אנשים (לרוב צעירים ונאים) שלא מתגאים באף כישרון מוגדר, אלא בעיקר ביכולת למשוך אליהם קהל מעריצים ועוקבים.
המוניטיזציה של הערצת הסלבס
הנפקת מטבע ה-PAC של מאני פקיאו מסמלת שלב חדש בשימוש בטכנולוגיה למטרת מונטיזציה של הערצת ההמונים. ההנפקה נעשתה בבורסת הנכסים הקריפטוגרפיים GCOX, היושבת בסינגפור, כשהמטבע (או ליתר דיוק, ה-Utility Token) נבנה על רשת את'ריום בטכנולוגיית ERC-20. הנפקות מטבע שמנוהלות על ידי בורסות קריפטו מכונות IEO (ראשי תיבות של Initial exchange offering).
במסגרת הנפקת PAC, שנמשכה שלושה ימים, הציעה GCOX לציבור 700 אלף מטבעות במחיר של 0.3 דולרים לכל מטבע. בהנפקה היה חיתום יתר, ובסופה המשקיעים שילמו 210 אלף דולר עבור רכישת המטבעות. המטבעות נמסרו לרוכשים ב-19 בנובמבר.
GCOX מובילה את התחום של הנפקת מטבעות סלבס, ולאחר הצלחת ההנפקה הראשונה אנו צפויים לראות עוד ידוענים פונים לכיוון זה. על פי הפרסומים בעבר, התעניינו בהנפקת מטבעות משלהם הזמר והרקדן האמריקאי ג'ייסון דירולו והטניסאית הדנית קרוליין ווזניאקי.
למטבעות הסלבס יש ארבעה שימושים פוטנציאליים, כפי שמצוין באופן מוצהר במטבע של פקיאו. הראשון הוא שלרוכשי המטבעות תהיה עדיפות ביצירת קשר עם הסלבריטאי ברשתות החברתיות, ואף אפשרות לקבל ממנו ברכות מצולמות או פגישה אישית. השימוש השני הוא יצירת קהילה, שבה המעריצים יוכלו להשתמש במטבע כדי להיכנס לתחרויות או הגרלות הקשורות לסלבריטאי. שימוש מוצהר נוסף הוא רכישת מוצרים ממותגים (מרצ'נדייס) מקוריים של הסלבריטאי, בין אם למעריץ הבודד ובין אם עבור חנויות ברחבי העולם.
לבסוף, ניתן יהיה לתרום את המטבעות למטרות חברתיות שהסלבריטאי תומך בהן. נוסף על שימושים ייחודיים אלה, ניתן יהיה להעביר את המטבע כמתנה או לנסות לסחור בו באופן ספוקלטיבי למטרות רווח. GCOX תבנה ותנהל פלטפורמה טכנולוגית שתתמוך בשימושים שהוזכרו.
עבור מאני פקיאו, שהונו מוערך ב-220 מיליון דולר, הסכום שגויס אינו משמעותי. ואולם יצירת סביבה כלכלית (אקו-סיסטם) יחד עם מעריציו יכולה להיות שווה הרבה יותר עבורו בטווח הרחוק. מעריצים "שרופים" יוכלו באמצעות המטבע לכמת את הערצתם לסלבריטאי, ליהנות מעדיפות על פני מעריצים "רגילים" ולהרגיש שייכות גבוהה יותר למותג שהינו הסלבריטאי.
פייסבוק תרתום את הרעיון לטובתה?
ביוני 2019 הכריזה פייסבוק על פרויקט ליברה, שבו היא ושותפותיה מתכננות להנפיק מטבע דיגיטלי. עדיין לא ברורות כל המטרות של פייסבוק במהלך, וגם לא מתי נראה את מטבע הליברה, אבל אחד השימושים הפוטנציאליים שהחברה עשויה לשקול בעתיד, הוא תגמול עבור כוח חברתי.
כפי שכמה רשתות חברתיות גילו בעבר, הסכנה הגדולה ביותר עבורן היא שהן יהפכו ללא רלוונטיות ויראו את הקהילה שלהן עוברת לרשת החברתית הבאה. זה קרה למייספייס, שהיתה האתר הפופולרי ביותר בארה"ב ב-2006 ונעלמה כמעט לחלוטין עם עלייתה של פייסבוק. לכן, אחד החששות המרכזיים של פייסבוק הוא שהרשת החברתית שלה תהפוך למיושנת והמשתמשים ייעלמו.
הנהלת פייסבוק זיהתה את האיום הזה כבר לפני כמה שנים, ופתחה את הארנק כדי לקנות את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר ב-2012, ואת ווטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר ב-2018. רכישות אלה לא נעשו רק למטרת הרחבת הרשת של פייסבוק, אלא גם בגלל האיום של חברות אלה להפוך ל"מחסלת פייסבוק" (Facebook Killer).
אם כך, כיצד המטבע הדיגיטלי ליברה עשוי לשמש פוטנציאלית מעין מטבע סלבריטאים, ואיך ניתן לנצל את המטבע כדי לחזק את יציבות הקהילה של פייסבוק? כיום פייסבוק משלמת ליוצרי התוכן אצלה בגין הפרסומות שנלוות לתוכן שלהם. ואולם, סלבריטאים ומשפיענים מובילים עשויים להתפתות לעבור לרשתות חברתיות אחרות תמורת הכנסה גבוהה יותר, ובכך לגרור אחריהם את קהל המעריצים. כשמטבע הליברה יושק, פייסבוק תוכל בעתיד להשתמש בו כדי לתגמל את הסלבריטאים המובילים ולאפשר למעריציהם שימושים דומים למטבע סלבריטאי, כפי שהוזכרו לעיל.
שימוש כזה עשוי לחזק את הקשר בין פייסבוק, הסלבריטאי והמעריצים משני כיוונים. מהצד החיובי, הסלבריטאים ימצאו שתגמול באמצעות מטבעות דיגיטליים המקושרים אליהם יכול להיות מקור הכנסה אטרקטיבי, ויחזק באופן כללי את האקו-סיסטם סביבם. ומהצד השלילי, אם המעריצים שלהם יחזיקו במטבעות של סלבריטאי מסוים, זה יקשה על אותו סלבריטאי לעבור לפלטפורמה מתחרה, שכן המעבר של המעריצים יהיה כרוך בעלות מסוימת.
בחודשים האחרונים פייסבוק מתמודדת עם רוחות נגדיות בפרויקט ליברה - החל בעזיבת השותפות בקונסורציום המטבע ועד ללחצים מצד הממשל האמריקאי. ואולם, הפרויקט עצמו יצא לדרך ועשוי להיות אבן דרך בקידום הבעלות על ארנקים דיגיטליים, העברות כספיות אונליין ותשלום עבור מסחר אלקטרוני. כנראה שמטבע ליברה לסלבריטאים לא יגיע בקרוב, אבל אפשר לפנטז על הפוטנציאל.
מטבעות PAC התחילו להיסחר בבורסת GCOX ב-21 בנובמבר, ונותר להמתין ולראות אם ההייפ בהנפקה יצדיק את עצמו מבחינת יציבות המטבע והשימושים בו בהמשך. בשנה הבאה אנו צפויים לראות הנפקות מטבע נוספות, אבל ייקח זמן עד שנראה מטבע דיגיטלי כסטנדרט עבור כל סלבריטאי. מעניין יהיה לראות אם הסלבריטאים הישראלים יאמצו את הבלוקצ'יין וינפיקו לעצמם מטבעות דיגיטליים, ואם יש להם גודל קהילה קריטי כדי לבצע זאת.
הכותב הוא מנהל מכון חוגג למחקר ביישומי הבלוקצ'יין בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בנכסים כלשהם.
רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.