שוק מוצרי הצריכה בישראל מתכווץ: קיטון של יותר מ-100 מיליון שקל במכירות חודש נובמבר 2019 ביחס לחודש המקביל אשתקד - כך עולה מנתוני סטורנקסט המודדים את המכירות בשוק הקמעונאי שהגיעו לידי "גלובס".
אף שרשתות המזון הגדולות הצטרפו לחגיגת הקניות והכריזו גם הן על מבצעים במסגרת אירועי הקניות הגדולים כמו הבלאק פריידי ויום הרווקים הסיני, מכירות שוק מוצרי הצריכה ירדו בחודש החולף ב-2.7%.
שוק המזון לבדו נחלש עוד יותר ורשם ירידה חריגה ביחס לשנתיים האחרונות של 3.1%. עם זאת, בסיכום החודשים ינואר-נובמבר נרשמה עלייה של כמעט מיליארד שקל במכירות מתחילת השנה, שמשמעותה צמיחה של 2.3%. אלא שגם הצמיחה הזו, שנמוכה מזו שאפיינה את 2018, בסך-הכול מבטאת את קצב הצמיחה של האוכלוסייה שהינו בשיעור דומה. אולם על רקע עליות המחירים שאפיינו את התקופה האחרונה, המשמעות בפועל היא ירידה כמותית בצריכת מוצרי מזון.
הירידות הללו אפיינו את המכירות של רוב חברות המזון הגדולות, ביניהן תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, שרשמה ירידה של 3.3% בנובמבר אל מול נובמבר אשתקד - עם אובדן מכירות של 15 מיליון שקל ביחס לתקופה המקבילה.
אסם-נסטלה רושמת ירידה של 3.1% בחודש נובמבר אל מול אשתקד עם אובדן מכירות של כ-10 מיליון שקל.
גם החברה המרכזית - קבוצת קוקה-קולה ישראל המחזיקה גם בטרה - הציגה קיטון של 3.2% ורשמה אובדן מכירות של כ-7 מיליון שקל לעומת נובמבר אשתקד.
מוצרי הצריכה בישראל
דיפלומט, יבואנית מוצרי המזון והטואלטיקה שנמצאת בימים אלה לקראת הנפקה בבורסה בתל-אביב, מציגה בנובמבר קיטון של 5.3% אל מול התקופה המקבילה אשתקד, שמשמעו אובדן מכירות של כ-8 מיליון שקל.
ספקית המזון נטו הציבורית מציגה אף היא ירידה במכירות בשיעור של כ-12%, שמסתכם באובדן מכירות של כ-14 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ספקית מוצרי המזון ויסוצקי מציגה גם היא ירידה של 6.1%, וגם זוגלובק מציגה ירידות בשיעור דומה של 6.2%. ספקית הסוכר והקטניות סוגת, שנמכרה לאחרונה, מציגה ירידה של 9.7% בחודש נובמבר אל מול אשתקד.
יש ספקיות שמצליחות להציג צמיחה גם בחודש החולף - בעיקר מתחום הטואטלטיקה ולא מתחום המזון, אבל גם חלק ניכר מהצומחות הפעם עושות זאת בקצב נמוך יחסית לעצמן. שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי מציגה צמיחה מתונה ביחס לעצמה של 1.5%. יוניליוור, ספקית המזון והטואלטיקה, מציגה צמיחה של 2.8%; וסנו, ספקית מוצרי הניקיון והטואלטיקה, מציגה צמיחה של קרוב ל-1%. גם המתחרה קימברלי קלארק מציגה צמיחה בחודש נובמבר שעמדה על 2.7%.
הספקית ששיעור קצב הצמיחה שלה ממשיך להיות הגבוה ביותר היא ויליפוד, עם גידול במכירות של 18.6%.
הירידה של חודש נובמבר מצטרפת למגמה שמאפיינת את שוק המזון כולו במהלך השנה האחרונה - התמתנות אל מול הצמיחה שנרשמה ב-2018, וחזרה לרמת הצמיחה שנרשמה ב-2017. מדובר ברמה שתואמת את קצב הגידול באוכלוסייה, ובשקלול עליות המחירים בשנה החולפת שעמדו על 1.2% לפי סטורנקסט, אף עשויה להצביע על ירידה כמותית במכירות.
כך, בסיכום החודשים ינואר-נובמבר ב-2019 קצב הצמיחה של שוק מוצרי הצריכה בישראל עמד על 2.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת בניגוד לשנה הקודמת, 2018, שהסתיימה עם צמיחה כספית של 4% וצמיחה ריאלית של 3%, ששיקפה את קצב הצמיחה הגבוה ביותר בשוק המזון מאז שנת 2013, ובדומה לצמיחה שאפיינה את 2017 ועמדה על 2.1%.
במקביל למגמות הללו, נתח המותג הפרטי ממשיך לצמוח, אם כי בקצב נמוך יחסית לשנים קודמות ועומד על כ-7%.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.