אחרי כמה חודשי מו"מ נחתמה העסקה לרכישת עד מחצית ממניותיה של חברת התחבורה דן, בהשקעה של כ-450 מיליון שקל, על-ידי קבוצת משקיעים מוסדיים ופרטיים, במה שצפוי לייצר לכל אחד מכ-1,100 חברי דן (בעלי המניות הנוכחיים) תמורה של כ-430 אלף שקל עבור כ-40% מהחזקותיהם. מלבד התמורה החד-פעמית הנאה, נהנים חברי דן, ככל הידוע, מחלוקת דיבידנד שנתית המוערכת בכמה עשרות אלפי שקלים לכל חבר, וזאת כשחלקו הנותר של כל אחד מהם בחברה שווה כמה מאות אלפי שקלים נוספים, בהתאם לשווי העסקה שבוצעה.
בעברה התנהלה דן כקואופרטיב - חברה בבעלות עובדיה, וב-2002 היא נהפכה לחברה בע"מ, ומאז חבריה מחזיקים בה בשותפות שווה. העסקה שנחתמה כעת כוללת כאמור מכירה של 40% ממניות דן תמורת כ-450 מיליון שקל - עסקה המשקפת לחברת התחבורה, הנדל"ן והתשתיות שווי של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל.
לקבוצת הרוכשים קיימת בעסקה זכות לרכישת נתח של 10% נוספים ממניות דן בשנתיים הקרובות, לפי שווי חברה דומה. בסוף החודש תובא העסקה מול קבוצת המשקיעים לאישור בעלי המניות של דן, ועל פי ההערכות היא צפויה להיות מאושרת על-ידי החברים.
את עסקת הרכישה של מניות דן יזמו וגיבשו בית ההשקעות ווליו בייס, באמצעות מנכ"ל המיזוגים והרכישות יאיר אפרתי, וחברת אירופה ישראל, בבעלות עופר לינצ'בסקי (לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל), שמעון בן חמו (לשעבר מנכ"ל חברת המים מקורות) וברי בר ציון (לשעבר מנכ"ל רשות השידור). אלה ירכיבו את חברת הניהול של השותפות הרוכשת ואף יצורפו לדירקטוריון דן. קבוצת המשקיעים שגיבשו כוללת, בין היתר, את דיסקונט קפיטל, הכשרה ביטוח, שלמה ביטוח והרבה משקיעים פרטיים.
רכישת מניות דן על-ידי קבוצת המשקיעים נעשתה רק לאחר שחברת התחבורה סיכמה על רכישת חלקו (10%) של בעל מניות המיעוט הגדול בה, פנחס רוטנברג, תמורת קרוב ל-140 מיליון שקל, בתנאים דומים לאלה שלפיהם בוצעה העסקה מול קבוצת המשקיעים. רוטנברג הצטרף לבעלי המניות בדן בשנת 2008, בעת ששימש כיבואן המשאיות והאוטובוסים מתוצרת "מאן" הגרמנית, וזאת כחלק מקבוצת משקיעים שרכשה 10% ממניות דן לפי שווי חברה של כמיליארד שקל, עם אופציה להגדלת חלקה ל-45% מהמניות בעתיד. ב-2011 מכר רוטנברג את פעילות היבוא שלו לידי קבוצת מכשירי תנועה שבבעלות צבי נטע, תמורת כ-130 מיליון שקל.
הליכי התייעלות והשבחת נדל"ן
ככל הידוע, בכוונת השותפות הרוכשת להאיץ את תהליכי ההתייעלות הנעשים בדן, וכן את הליכי השבחת הנדל"ן שבידי החברה, ובתוך שנתיים-שלוש מסגירת הכניסה לשותפות בחברה מעוניינים להנפיק אותה בבורסה. הצעתה של הקבוצה הייתה גבוהה מהצעות מתחרות שהגישו מוטי בן משה, קרן פורטיסימו, והאחים וייל (בעלי מפעל מלט הר טוב).
חברת דן תחבורה נוסדה בשנת 1945, ולפי הנתונים שהיא מציגה, פעילותה כיום מתמקדת בהפעלת אוטובוסים בגוש דן, והיא מסיעה מדי חודש יותר מ-14 מיליון נוסעים (כ-640 אלף ביום). שירותיה ניתנים במרחב של 22 רשויות מקומיות, היא משרתת אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש, ובסוף 2015 החזיקה בכ-1,300 אוטובוסים.
במשך עשרות שנים היתה דן קואופרטיב - חברה בבעלת עובדיה - וב-2002 היא נהפכה לחברה בע"מ. זאת, "מתוך כוונה להתאים את הארגון למגמות המשתנות בתחום התחבורה הציבורית ועל בסיס הרצון להתייעל ולהימנות עם השורה הראשונה של החברות בתחום השירותים הניתנים לציבור". מנכ"ל החברה הוא עופר זילביגר, היו"ר הוא שמואל רפאלי, ועל פי פרסומים החברה מעסיקה כ-2,600 עובדים.
מלבד פעילות התחבורה שלה, בידיה של דן נכסים לא מעטים, שכמה מהם שימשו בעבר מוסכים, מרכזי שירות, חניונים ושימושים נוספים לאוטובוסים שלה, ומהווים פוטנציאל להצפת ערך משמעותית משינוי ייעודם. במסגרת פעילות הנדל"ן שלה יזמה דן בשנים האחרונות כמה פרויקטים בתחומי המגורים, המסחר והנדל"ן המניב.
כך לדוגמה, דן מקדמת בשותפות עם קבוצת אשטרום את פרויקט LYFE במרכז העסקים של בני ברק (BBC), שבאזור קניון איילון, שם הן מקימות שני מגדלי משרדים בצומת הרחובות בן גוריון וששת הימים, על מגרש ששימש בעבר חניון אוטובוסים. כמו כן, נהפכה דן לשחקנית בולטת בענף התשתיות המקומי, לאחר שנכנסה להשקעות גדולות בתחומי ההתפלה וטיהור השפכים.
עוד מחזיקה דן בכ-16% מהונה של חברת אלקטריאון הבורסאית, המפתחת טכנולוגיית "כביש חכם", ש"אמורה לאפשר תנועת כלי רכב לאורך הכביש באמצעות העברת אנרגיה אלחוטית", ונסחרת בשווי נוכחי של כ-700 מיליון שקל. לשותפות באלקטריאון נכנסה דן לראשונה בסוף 2017 בהשקעה של כמה מיליוני שקלים, וכיום שווי השוק של החזקותיה שם עומד על כ-110 מיליון שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.