קבוצת פנורמה, בעלת ערוץ הטלוויזיה הלא TV, נמצאת בימים אלה במשא-ומתן עם ועדת המדרוג על כניסתו של הערוץ כחבר מן המניין בוועדה. נכון להיום נבחנת האפשרות כי הערוץ ייכנס כחבר ועדה כבר ב-2020, כשתתחיל המדידה החדשה המשלבת את הצפייה בטלוויזיה ובאינטרנט. על-פי התוכנית, הערוץ יחזיק חצי מניה שדורשת השקעה כספית שנתית של כ-600 אלף שקל.
נסביר כי בכל יום מפורסמים 4 סוגי נתונים: צפייה לפי בתי-אב יהודיים, בתי-אב בכלל האוכלוסייה, צפיית יחידים יהודיים וצפיית פרטים בכלל האוכלוסייה. נתוני הצפייה הם נתונים סטטיסטיים המחושבים מתוקף אופן הצפייה של פאנל משפחות שמשתנה בכל תקופה.
המדידה בחברה הערבית לוקה נכון לשלב זה בשתי בעיות מרכזיות: תת-ייצוג בכלל המדגם והתייחסות לכלל החברה הערבית כאל מקשה אחת.
דפוסי צפייה שונים בתוך החברה הערבית
תת-הייצוג משמעותו שהנתח שמהווים הנדגמים הערבים בפאנל נמוך משמעותית מחלקם היחסי באוכלוסייה (כיום מדובר ב-400 נדגמים במקום 500 שאמורים להיות). על הנתונים נעשית אומנם מניפולציה מסוימת כדי לקרב אותם לנתוני האמת, אך עדין הם רחוקים מלהיות מדויקים. נוסף על כך, החלק היחסי של המוסלמים בכלל המדגם של הלא יהודים אמור להיות כ-80%, ובפועל הוא נמוך יותר, וחלקם של הנוצרים והדרוזים הוא הגבוה. יש לכך משמעות דרמטית בשל דפוסי הצפייה של כל אחת מקבוצות.
הסיבה לבעיות במדידה אינה קשורה לחוסר מודעות אלא לבעיות אובייקטיביות: הציבור המוסלמי איננו ממהר להכניס לביתו את מכשירי "הפיפל מיטר", ולכן, אם במגזר היהודי יש 20% הסכמה בקרב כלל המתבקשים להשתתף בפאנל, בקרב הערבים הנכונות היא של כ-2% - כלומר נדרשים מאגר משפחות פוטנציאליות גדול יותר וכן השקעה כספית גבוהה יותר כדי לקבל נתונים מדויקים.
עד היום לקשת ולרשת לא היה משנה אם הפאנל שמודד את הרייטינג לא סיפק נתונים מדויקים על החברה הערבית. הסיבה לכך פשוטה: רוב המפרסמים לא משקיעים תקציבי פרסום גדולים במגזר הערבי באופן כללי, ומי שכן משקיע לא מתייחס לקשת ולרשת כגורם משמעותי לצורך הגשת הפרסום.
כפי שנחשף ב"גלובס", סוגיית מדידת הצפייה של הערבים היא חלק מהסיבות למשבר ששורר בימים אלה בין רשת וקשת סביב שיטת המדידה החדשה: ברשת רוצים לעבור לשיטת תמחור לפיה תחושב נקודת רייטינג לפי אחוז של צופים מכלל הצופים בכלל האוכלוסייה (גם הערבים); ברשת מבקשים להישאר עם החלוקה של בתי-אב יהודיים.
גם אתר פאנט ייהנה מהכניסה לוועדה
במשך שנים ארוכות לא היה גורם מסחרי שאיכות הנתונים של הוועדה הייתה קריטית עבורו. ניסיונות להקמת ערוצים מסחריים בערבית נעשו בעבר, אך עד 2012 הם לא צלחו. ב-2012 הוקם ערוץ הלא TV, וגם הוא קירטע במשך תקופה מסוימת, עד שבסופו של דבר רכש בסאם ג'אבר, בעל המניות של קבוצת התקשורת פנורמה, את מלוא המניות ויצר שינוי דרמטי.
מאחר שנתוני הערוץ אינם מפורסמים, הוא מבצע סקרי חשיפה למגזר הערבי, ממנו עולים נתונים מעניינים: כך למשל, 38% מהנסקרים ציינו כי הם נוהגים לצפות באל-ג'זירה, 36% בהלא, 18% בערוץ 12, 12% בערוץ 13, ו-10% בערוץ כאן. אלה נתונים שונים מאוד על דפוסי הצפייה של הערבים מאלה המסופקים על-ידי הוועדה. הנדגמים בסקר של הלא נשאלים באילו ערוצים הם צופים (ויכולים לתת יותר מתשובה אחת). אומנם הסקר בודק דברים אחרים מוועדת המדרוג, שבודקת צפייה בתוכן ברגע נתון, אך הם כן יכולים ללמד על הפער בין נתוני הוועדה למצב בפועל.
באילו ערוצי טלוויזיה אתה נוהג לצפות
לקבוצת פנורמה שבבעלותו של ג'אבר יש לא רק את ערוץ הטלוויזיה שזוכה, כך מסתבר, להצלחה, אלא גם את האתר פאנט - אתר אינטרנט ובו שלל תכני וידאו בו עוברים כ-5 מיליון גולשים ביום. הבסיס לערוץ אמור להיות פרסום, אולם מאחר שהוא איננו חבר בוועדת המדרוג ולא יכול לספק רייטינג, הוא מתקשה לגייס תקציבים.
נזכיר כי מתכונת המדידה החדשה אמורה לספק נתון אחד של צפייה דיגיטלית וטלוויזיונית, ולכן לקבוצה שיש לה אתר אינטרנט חזק יש כעת מניע יותר חזק מאשר בעבר להימדד. לזכותה של ועדת המדרוג ייאמר כי היושבים בה אינם טומנים ראשם בחו"ל בנוגע לאיכות הנתונים של הצפייה במגזר הערבי, והם נכונים להשקיע בכך כסף נוסף.
ל"גלובס" נודע כי בוועדה התקבלה החלטה כי כל הכסף שהלא ישלמו יופנה אך ורק לגיוס צופים ערבים שייקחו חלק בסקר הכינון (הסקר ממנו נבחרים המשתתפים בפיפל מיטר), כדי שיהיו יותר בתים לגיוס מתוכם.
בסאם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה, מסר בתגובה כי "הכניסה של הערוץ הערבי מותנית בהגדלת הפאנל של האוכלוסייה הערבית בהתאם לחלקה באוכלוסייה והתפלגות מדויקת של הפאנל בהתאם לדת (מוסלמים, נוצרים, דרוזים)".
לדבריו, "לאורך השנים סבל הערוץ משיטת מדידה שאינה מייצגת את המגזר הערבי בישראל. עובדה זו פגעה בערוץ והתפתחותו בצורה ניכרת, ואנחנו מקווים שיחד עם ההנהלה החדשה, המצב הזה ייפתר אחת ולתמיד".
רוני ארן, מנכ"ל הוועדה למדרוג, אישר כי מתקיים משא-ומתן ומסר ומסר בתגובה כי "הוועדה החליטה כי כל תוספת תקציב שתתקבל מצירוף הלא TV תוקדש להרחבת הפאנל במגזר הערבי, כדי לדייק עוד את נתוני הצפייה במגזר זה. ראוי לציין כי מדידת הצפייה הטלוויזיונית גם בערוצי הדיגיטל תאפשר להלא TV להציג את מלוא נתוני הצפייה, שכן לערוץ זה יש אתר אינטרנט שהוא המוביל במגזר הערבי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.