חברת הראייה 6over6 המפתחת בדיקות ראייה באמצעות הסמארטפון, שיכולות להחליף בדיקות אצל אופטומטריסט, נמכרה לחברת 1800-Contacts האמריקאית, ממובילות שוק מכירת עדשות המגע באופן מקוון. החברה נמכרה תמורת מעל 100 מיליון דולר.
בעלי המניות העיקריים בחברה הם קרן Triventures וקרן אלומות הישראליות, קרן Rimonci הסינית המשקיעה בחברות ישראליות עם דגש על שוק רפואת העיניים, וחברת Lenskart המשווקת משקפיים דרך האינטרנט.
החברה עברה רק שני סבבי השקעה אשר הגדול מביניהם היה בהיקף של 11 מיליון דולר (החברה גייסה בסך הכל 15 מיליון דולר), כך שנראה כי המשקיעים מרווחים היטב על השקעתם.
6over6 הוקמה ב-2014 על ידי ד"ר עופר לימון, היום מנכ"ל החברה, וד"ר אלכס זלוטניק, סמנכ"ל הטכנולוגיות, שניהם דוקטורים לאלקטרואופטיקה שעסקו בתחום גם בסטארט-אפ הקודם שלהם, שהתעסק בעדשות מגע מולטיפוקליות. לימון סיפר היום כי "לשנינו אהבה מאוד גדולה לאופטיקה וצילום. כשנכנסנו יותר לעומק לממשק בין האופטיקה לקליניקה של תחום התאמת המשקפיים, ראינו שיש בור טכנולוגי בתחום הזה, שאפשר בהחלט להתמודד אתו באמצעים טכנולוגיים שיש היום. בסמארטפון יש טכנולוגיה אדירה שהושקעו בה המון משאבים, ואנחנו יכולים להשתמש בו כדי להחליף בדיקה מעצבנת יחסית".
לימון עצמו מרכיב משקפיים מגיל צעיר. "אדם מחליף משקפיים בממוצע פעם בשלוש שנים. אני לא מבין מדוע יש לי מגוון בגדים ונעליים אך בתחום המשקפיים, שאני מרכיב כל יום, אני כבול לזוג אחד, ולא יכול להשתמש בהם כאמירה אופנתית, כי כל זוג עולה אלפי שקלים". הזמנת משקפיים מקוונת יכולה להוזיל עלויות, אולם הבדיקה עצמה תמיד החזירה את המטופלים לאופטומטריסט ולחנות הפיזית".
ל- 6over6 יש היום שלוש אפליקציות שונות שכל אחת מהן מחליפה מכשיר מחדר האופטומטריסט. האחת מאפשרת לבחון את המשקפיים ולחלץ את המרשם הנוכחי. השנייה מאפשרת בדיקת מרחק בין אישונים - זהו נתון שאופטומטריסטים נוטים להשמיט מן המרשמים, והציניקנים יאמרו שזו הדרך שלהם למנוע מן הלקוח לקחת את המרשם ולהשתמש בו כדי לקנות משקפיים במקום אחר. בתחום זה כבר מספקת החברה כאלף מרשמים ביום.
הבדיקה השלישית, שעדיין לא נמכרת בשוק, אך עברה את הניסויים הקליניים הדרושים כדי לקבל אישור שיווק, היא הבדיקה המקיפה כפי שמתקיימת בחדר האופטומטריסט. במקום עדשות מתחלפות והשאלה "עכשיו אתה רואה יותר טוב? ואיך עכשיו?" הלקוח מקבל סדרה של תמונות, אשליות אופטיות. "כל אדם הזקוק למשקפיים רואה את התמונה הזו אחרת, כתלות בסוג הטשטוש שלו. שילוב בין סוג התמונות שהמטופל רואה לבין המרחק שבו הוא מחזיק את הטלפון, מאפשר לנו לספק תוך כמה דקות את התוצאה כמו ב-45 דקות של בדיקת עיניים".
לימון מציין כי "האתגר בפיתוח המוצר היה שבסוף כל עין יש מוח. היינו צריכים להבין לא רק את ההנדסה של המוצר, אלא לענות על שאות בתחומי החישה והתפיסה על ידי המוח".
המוצר נמכר היום לא תחת השם 6over6 אלא במספר אתרים של חברות המוכרות אותו כל אחת תחת המותג שלה. לדברי לימון, כיום אין לחברה מתחרם משמעותיים, אשר הגיעו לאותו שלב בפיתות הבדיקה.
האם הרגשתם התנגדות מקרב האופטומטריסטים? אתם מהווים איום לא קטן על המקצוע שלהם
"אנחנו בוחנים גם מודל שבו המערכת מקבלת מידע, ואילו האופטומטריסט הוא זה שמפיק מן המידע מרשם או שהוא מאשר את המרשם שמציעה המערכת". לדבריו, גם במקרה כזה, הבדיקה ורכישת המשקפיים באופן מקוון יוזילו וינגישו את הרכישה משמעותית. "כך או כך אנחנו מפתחים בדיקה כל-כך מקיפה ומדויקת, שלאופטומטריסטים לא תהיה שום דרך לבוא אליה בטענות".
הרוכשת, 1800-contacts, היא לדברי לימון המשווקת המובילה בארה"ב של עדשות מגע באופן מקוון. "מצאנו הזדמנות לשת"פ אסטרטגי עם החברה הכי דומיננטית והכי חדשנית בשוק".
מיכל גבע, שותפה בקרן טריונצ'רס, אמרה היום כי "אנו גאים ביזמי החברה ובמנהל הפיתוח העסקי חיים בכר, שהביאו את הטכנולוגיה משלב הרעיון ועד ליישומו בשוק. אין ספק שהטכנולוגיה תוכל לסייע גם במדינות המפותחות להאצת והגדלת שוק רכישת משקפי הראייה אונליין וגם למדינות המתפתחות, כדי לאפשר לשני מיליארד איש את בדיקת הראייה באזורים מרוחקים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.