בירוא היערות המואץ בברזיל גורם ליצרניות מזון, רשתות שיווק, משקיעים וסוחרים לנער את שרשראות האספקה שלהן במאמץ להאט את כריתת היערות ולהשיג יעדים סביבתיים.
נסטלה, שמתכננת להוציא לחלוטין תוצרת מיערות כרותים משרשרת האספקה שלה במהלך שלוש השנים הבאות, הפסיקה לקנות פולי סויה מברזיל מחברת המסחר החקלאי קרג'יל, אחרי שבבדיקה שעשתה אי אפשר היה להתחקות אחר מקור גידול פולי הסויה, מה שהעלה את החשש שהם גדלו על קרקע יער שנבראה.
חברת הנס אנד מוריץ, הבעלים של רשת האופנה M&H, מסרה בספטמבר שהיא לא תקנה עור מיצרנים ברזילאיים עד שהספקים יוכלו להוכיח שהבהמות שמהן נלקח העור לא גדלו על אדמות יער לשעבר.
חברת VF שמייצרת את נעלי טימברלנד ו־ואנס, הודיעה על חרם דומה על עור ברזילאי, שמהווה 5% מרכש העור שלה.
קרג'יל, מחברות העיבוד והיצוא המובילות בעולם של פולי סויה, מסרה שהיא משיקה טכנולוגיות חדשות לניתוח וניבוי של פעילות לבירוא קרקע, וקראה לחקלאים למקסם שדות קיימים במקום לברוא שטחים חדשים. החברה התחייבה ביוני להשקיע 30 מיליון דולר בגישות חדשות, לאחר שהודתה שלא תעמוד ביעדי ההימנעות מיערות כרותים בשרשראות ספקים גדולות עד שנת 2020.
"אנחנו מאמינים שיש לנו מצפן מוסרי חזק, ויש לנו התחייבות לפעול", אמרה רות קימלשו, מנהלת שרשרת הספקים והקיימות בקרג'יל. המהלך של נסטלה לא השפיע מהותית על הנתונים הכספיים של רג'יל, לדבריה.
קאסה דה דפו א פלסמו מקוויבק, קנדה, שמנהלת 247 מיליארד דולר עבור עשרות קרנות פנסיה ותוכניות ביטוח, מסרה באוקטובר שהיא מכרה את אחזקתה בענקית הבשר הברזילאית JBS בעקבות ביקורת שמתחו ארגוני איכות סביבה. דובר של JBS מסר שהיא מחויבת לסיים את בירוא היערות תוך שיפור פרנסתם של האיכרים באגן האמזונס. "אנחנו קוראים לאלו ששותפים למטרה של סיום בירוא היערות לחפש פתרונות ולא רק למתוח ביקורת", הוא אמר.
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, שנכנס לתפקיד בתחילת השנה, מעודד את האיכרים בארצו להחריב את אדמותיהם. האיכרים בוראים יותר אדמה לחריש ולנטיעה כאשר הייצוא של פולי סויה, תירס ובשר בקר נסק, בין היתר מפני שהמכסים הסינים על תוצרת אמריקנית סייעו להפוך את התוצרת הברזילאית לזולה יותר.
שיעור בירוא האמזונס - הגבוה ביותר מאז 2008
שיעור ביעור היערות במדינות האמזונס הגיע השנה לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2008, לפי נתונים ממשלתיים בברזיל שפורסמו בנובמבר. מדובר על קרוב ל־4,000 מיילים רבועים (10,860 קמ"ר) של יערות גשם שהלכו לאיבוד ב־12 החודשים שהסתיימו ביולי 2019.
לאור זאת, כמה חברות מסחריות מנסות להגן על מותגים ידועים שלהן מפני קישור להתדרדרות סביבתית. קיימות סביבתית היא שיקול שיותר ויותר קונים וקונות מביאים איתם לחנות (או לאתר האינטרנט), ולכן המותגים בודקים היכן החומרים הבסיסיים שלהם מיוצרים או מופקים.
בנג'מין וור, הממונה העולמי של נסטלה על מיקור אחראי, שמתחיל לעיתים קרובות את הבקרים שלו בבדיקת צילומי לוויין של שטחי יערות שבוראו לאחרונה, אמר שנסטלה העבירה יותר רכש של פולי סויה לארה"ב, שם הספקית העיקרית היא קרג'יל, ולאירופה. המהלך הוסיף עלויות לנסטלה מפני שפולי הסויה מארה"ב יקרים יותר, לדבריו.
נסטלה, היצרנית של ארוחות Lean Cuisine ועוגיות Toll House, מעריכה שיותר מ־90% מהאספקה החקלאית שלה יהיו באישור שהמקור אינו ביערות כרותים בסוף 2020, למרות שלפני כן היא קבעה לעצמה יעד של ביטול מלא של אספקה משטחי יער לשעבר בשנה הנכנסת. החברה מכווננת כעת מחדש את הגישה שלה למאבק בכריתת היערות: היא דורשת יותר שקיפות מהספקים שלה, ומוצאת דרכים לשלב איכרים קטנים יותר.
""הביצועים שלני במאבק בכריתת היערות קשורים מאד לביצועים של בתי הסחורות (קומודיטיז)", אמר וור, כשהוא מתייחס לחברות סחר בדגנים כמו קרג'יל, ארצ'ר דניאלס מידלנד ו־Bunge. חברות כאלו קונות יבולים מן החקלאים ומוכרות אותם ליצרניות מזון כמו נסטלה.
רשת חנויות המזון הצרפתית קרפור שיגרה בקיץ שעבר מכתבים לקרג'יל ולבאנג', וכן ל־JBS ולחברה יריבה שלה, מרפריג גלובל פודס, בדרישה שהנהלות החברות הללו יסבירו את תוכניותיהן להאטת כריתת יערות האמזונס ויערות אחרים. קבוצת KLP, קרן הפנסיה הגדולה בנורבגיה, פנתה בצורה דומה בספטמבר לקרג'יל, באנג' וארצ'ר דניאלס מידלנד (ADM), מסרה ג'ינט ברגר, ממנהלת יחידת ההשקעות האחראיות של הקרן. KLP מחזיקה מניות ואג"ח בשווי 14 מיליון דולר בשלוש החברות הללו.
באנג' וחבות אחרות פרסמו שהן משתפת פעולה עם פניות כמו אלו של קרפור ו־KLP. "אנחנו לא מזמינים מאזורים שנכרתו באמזונס, ויש לנו טכנולוגיית לוויינים כדי להבטיח שנאכוף את המדיניות הזו" מסרה דוברת של ADM.
בולסונרו: "חששות סביבתיים מוגזמים"
בולסונרו מגן על מדיניות הפיתוח החקלאי שלו, ואומר שהחששות הסביבתיים הם מוגזמים. כמה ארגונים חקלאיים בברזיל לוחצים לבטל את המדיניות בת עשר השנים של הגבלת הסבת שטחי יער באמזונס. הפעילות הזו גררה מכתב פתוח ששיגרו החודש יותר מ־80 רשתות שיווק, חברות השקעה וחברות נוספות, שקרא לברזיל לשמור על המורטוריום על כריתה. במכתב היה גם איום שביטול המדיניות הזו "יסכן את העסקים שלנו עם פולי הסויה מברזיל".
רשת המזון הבריטית טסקו התחייבה בדצמבר לתוכנית של 13 מיליון דולר בחמש שנים לתמריצים כלכליים להגבלת כריתת היערות על ידי מגדלי פולי סויה במחוז סראדו בברזיל, אזור סוואנה בשטח מקסיקו בערך. גורמים בתעשיית המזון העולמית מקווים שחברות נוספות ישקיעו סך של 250 מיליון דולר בהגנה על הסביבה הטבעית במחוז זה, על ידי עידוד חקלאים להשתמש באדמה חקלאית קיימת.
קווין או'דונל, מנהל המיקור והקיימות בחברת ג'נרל מילס, אמר שמוטב לעבוד עם ספקים על שיפור הפרקטיקות שלהם מארש לנתק איתם את היחסים. "אם ג'נרל מילס ואחרים יעזבו את המחוז או הקהילה הזו, יהיו קונים בהודו ובסין שלא אכפת להם מסטנדרטים חברתיים וסביבתיים", הוא הסביר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.