מסכמים שנה בתעופה הישראלית: תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-2019 הסתכמה ב-24.036 מיליון בתנועת הלוך ושוב - מספר זה משקף עלייה של 7.5% לעומת 2018, עלייה בשיעור נמוך יותר מהשנים הקודמות בהן הגידול היה בקצב דו-ספרתי. חודש השיא ב-2019 היה אוגוסט, במהלכו תנועת הנוסעים עמדה על 2.8 מיליון. תנועת המטוסים ב-2019 הסתכמה בצמיחה של 5% לעומת השנה הקודמת לכ-159 אלף תנועות.
עם אילו חברות טסנו?
אל על הטיסה ב-2019 כ-5.8 מיליון נוסעים וצמחה ב-3.5% אחרי סטגנציה בשנה הקודמת. את המקום השני ביססה לעצמה חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר, שהטיסה בשנה החולפת 1.28 מיליון נוסעים וצמחה בכ-19%. שלישית מדורגת איזי ג'ט, שהטיסה 1.172 מיליון נוסעים בשנה שעברה וצמחה ב-15.5%. טורקיש איירלינס מסתפקת במקום הרביעי, לאחר שהטיסה אשתקד בקווים מישראל 1.17 מיליון נוסעים, שהסבו לה גידול של 7.3%. רוב הנוסעים בטורקיש איירלינס ממשיכים מאיסטנבול ליעדים שונים בעולם.
אירופלוט הרוסית מדורגת חמישית עם 772 אלף נוסעים - מספר דומה לשנה הקודמת. אחרי אירופלוט מדורגת ישראייר, שהציגה צמיחה של 17% לעומת השנה הקודמת עם תנועה של 767 אלף נוסעים. אחריה מדורגת ארקיע עם צמיחה של 11% ותנועת נוסעים של כ-760 אלף בקווים הבינלאומיים.
התחזקות חברות הלואו קוסט בנתב"ג באה לידי ביטוי גם בצמיחה של 45% בתנועת הנוסעים של ריאנאייר ושל טראנסאוויה (מבית אייר פראנס-KLM), שצמחה ב-19% בהיקף פעילותה ב-2019.
חברות נוספות שהציגו צמיחה השנה הן אוסטריאן איירליינס (30%), דלתא איירליינס (32%), יונייטד איירליינס (13%) ואייר אירופה (20.5%).
בין החברות החדשות בנתב"ג: וירג'ין אטלנטיק, שנכנסה לארץ בספטמבר האחרון, הטיסה 44.5 אלף נוסעים מישראל; אייר פורטוגל (טאפ) הטיסה 81.6 אלף נוסעים; והחברה הדרום-אמריקאית LATAM הטיסה 65.6 נוסעים בקו. סצ'ואן איירליינס הסינית הטיסה 40.3 אלף נוסעים.
שלוש חברות התעופה הישראליות תפסו נפח של 30.6% מתנועת הנוסעים בנתב"ג, מספר המשקף ירידה לעומת שיעור הנוסעים משנה קודמת. מבין שלוש החברות תפסה אל על נפח של 24%, לעומת 25.2% בשנה הקודמת; ישראייר צמחה מ-2.93% ב-2018 ל-3.19% ב-2019; וארקיע גדלה מ-3.0% ב-2018 ל-3.16% ב-2019.
אם ננסה להתחכם מעט ולסכם את תנועת הנוסעים בארקיע ובישראייר, בקווים הבינלאומיים והפנים-ארציים (נתב"ג-רמון), הרי שארקיע הטיסה במהלך השנה החולפת 1.57 מיליון נוסעים (הלוך ושוב, כולל בקווים מאילת), וישראייר הטיסה 1.13 מיליון נוסעים בתחשיב הזה. למעשה המספרים גדולים אף יותר, שכן נוסעים רבים שרכשו כרטיסי טיסה לדוגמה דרך ישראייר, טסו בקוד זר (מטוסים חכורים של חברות תעופה זרות), ולכן הם לא נספרים בתחשיב השנתי.
לאן טסנו?
רשימת המדינות שכיכבו ב-2019 (כיעד ראשון בהן נוחתים בטיסה, גם אם ממנו ממשיכים ליעד אחר) הן טורקיה, שצמחה ב-10% - כאמור בעיקר כיעד ביניים; אחריה ארה"ב, שצמחה גם היא בכ-10%; ולאחר מכן איטליה, צרפת ויוון, שכל אחת מהן צמחה גם היא בהיקף הנוחתים מישראל ביחס לשנה הקודמת.
המדינות שצמחו בשיעורים גבוהים יחסית הן קפריסין (26%), אוסטריה (47%), הונגריה (20%) וגיאורגיה (30.5%).
ירידה בטיסות הפנים
בתוך כך, הירידה בפעילות הפנים-ארצית ממשיכה: ב-2019 עמדה תנועת הנוסעים הפנים-ארצית על 1.185 מיליון נוסעים, לעומת 1.417 מיליון נוסעים ב-2018.
סגירת שדה דב ביולי 2019 נותנת את אותותיה: מתחילת השנה הטיסה ארקיע כ-69% מהפעילות הפנים-ארצית, 13% פחות מאשר בשנה הקודמת; וישראייר הטיסה 31%, כשהיקף הנוסעים דרכה שיקף ירידה של 24% לעומת השנה הקודמת.
ומה קרה ברמון?
בכל הנוגע לפעילות הבינלאומית בנמל התעופה רמון במסגרת טיסות ישירות מאירופה לרמון בעונת החורף (אוקטובר עד מרץ), החברה שהטיסה הכי הרבה נוסעים היא ריאנאייר, שהטיסה כ-72 אלף נוסעים (לכיוון). ריאנאייר תפסה נתח של 42% מהפעילות הבינלאומית ברמון, גם אחרי שהיא הורידה את פעילותה ב-14% לעומת השנה הקודמת.
וויז אייר, שתפסה נפח של 28% מהפעילות הבינלאומית ברמון, הטיסה כ-49 אלף נוסעים (לכיוון) ב-2019, והיא צמחה משמעותית לעומת השנה הקודמת. חברת התעופה הרוסית אורל הטיסה כ-16.5 אלף נוסעים, גם היא ירדה בכ-15% לעומת השנה הקודמת.
מספר הנוסעים שחלפו ברמון בטיסות הבינלאומיות בשנת 2019 עמד על כ-349 אלף, והוא משקף עלייה של 10% לעומת 2018. תנועת המטוסים ב-2019 לרמון עמדה על 2,505, מהם כמעט 40% הם מטוסי ריאנאייר שכאמור הפחיתה את טיסותיה לרמון. תנועת המטוסים ב-2019 לרמון משקפת עלייה של 3.5% לעומת 2018.
עם זאת, בחודש דצמבר לבדו תנועת המטוסים לרמון משקפת ירידה של 19% לעומת השנה הקודמת. נזכיר כי על כל נוסע שנוחת ברמון - בין אם הוא ממשיך לביקור במדינה שכנה ובין אם לא - חברות התעופה מקבלות מענק של 60 אירו ממשרד התיירות. רוב התיירים שנחתו בשדה התעופה רמון הגיעו מפולין ומרוסיה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.