נתב בחברת נמל אשדוד שהרוויח ברוטו 98,625 שקל לחודש ומטיס פנים שהרוויח 94,677 שקל לחודש מובילים את מצעד שיאני השכר בחברות הממשלתיות לשנת 2018 - כך עולה מדוח השכר ויחסי העבודה של רשות החברות הממשלתיות לשנת 2018.
חברות הנמלים והתעשייה האווירית מובילות ברמות השכר שהן משלמות לעובדיהן ושולטות ברשימת שיאני השכר בחברות הממשלתיות: בין 15 מקבלי השכר הגבוהים ביותר בחברות הממשלתיות ישנם שישה נציגים לתעשייה האווירית, חמישה נציגים לחברת נמל חיפה, שלושה לנמל אשדוד ואחד לחברת החשמל.
■ טבלת שיאני השכר בחברות ממשלתיות לשנת 2018 - לטבלה המלאה »
רשימת מקבלי השכר הגבוה אינה כוללת בכירים בחברות הממשלתיות, אולם בניגוד לחברות הפרטיות, שכרם של המנכ"לים בחברות הממשלתיות אינו גבוה בהרבה משכר עובדיהם: מנכ"ל התעשייה האווירית נמרוד שפר השתכר ב-2018 שכר חודשי ממוצע של 108,536 שקל, מנכ"ל רפאל יואב הר-אבן השתכר 103,765 ומנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך השתכר 87,280 שקל. מקבילם של שפר והר-אבן מנכ"ל אלביט מערכות, השתכר ב-2018 שכר גבוה פי 7 של 711,00 שקל לחודש. הבונוס השנתי הממוצע למנכ"ל חברה ממשלתית עמד ב-2018 על 115,792 שקל לעומת בונוס ממוצע של 1.775 מיליון שקל שקיבל מנכ"ל באחת מהחברות הציבוריות במדד ת"א-35.
רשות החברות הממשלתיות בניהולו של עו"ד יעקב קוינט מפרסמת היום (ד') את הדוח המלא על השכר ויחסי העבודה בחברות הממשלתיות. בשנת 2018 רשמו החברות הממשלתיות הכנסות בהיקף של 70 מיליארד ו-700 מיליון שקל, והרווח הנקי המצרפי עמד על 4.6 מיליארד שקל, גידול של 15% לעומת 2017. בחברות הממשלתיות הועסקו ב-2018 כ-53 אלף עובדים והוצאות שכרם הגיעו במצטבר ל-18.8 מיליארד שקל.
■ דוח שכר וכוח-האדם בחברות ממשלתיות לשנת 2018 - לדוח המלא »
יותר עובדים, יותר רווח
שכרו הממוצע של עובד בחברה ממשלתית הגיע ב-2018 ל-23,105 שקל לעומת 10,139 שקל שהוא השכר הממוצע במשק, עובד ממוצע בנמל חיפה הרוויח ב-2018 שכר חודשי ברוטו של 33,377 שקל לעומת 29,108 שקל שהרוויח בממוצע עובד בחברת נמל אשדוד שהגיעה למקום השני. את הזינוק החד ביותר בשכר רשמה ב-2018 חברת נתיבי הגז, ששכר עובדיה זינק ב-30.6% לעומת 2017. הסיבות לזינוק המטאורי היו הכנסת רכיב הטבה לרכב לתוך השכר, תוספת שכר שניתנה לעובדים במסגרת הסכם קיבוצי חדש ובונוס שחולק לעובדים. גידול שנתי דו-ספרתי בשכר רשמו גם עובדי נתיבי ישראל (13.3%), ועמידר (13.2%). לעומת זאת שכרם הממוצע של עובדי מקורות רשם ירידה של 2.5%.
בצמרת מקבלי השכר בחברות הממשלתיות נמצאים עובדי הנמלים, עם שכר ממוצע ברוטו של 30,608 שקל ואחריהם עובדי התעשיות הביטחוניות (25,586 שקל), עובדי חברות התשתיות האנרגיה והמים (24,578 שקל), ועובדי חברות תשתיות התחבורה (19,607 שקל).
עובדי חברת החשמל הגיעו למקום הרביעי בדירוג השכר עם שכר חודשי ממוצע של 25,398 שקל. אולם בשל העובדה שחלק ניכר משכר העובדים משולם כתוספות שאינן מוכרות לפנסיה, מדורגים עובדי חברת החשמל רק במקום ה-12 בדירוג השכר הפנסיוני עם גמלה ממוצעת של 12,789 שקל השווה למחצית השכר לעובד הפעיל. גם עובדי חברות נמל חיפה ואשדוד מקבלים גמלה בגובה של כ-50% משכרם הפעיל.
בתחתית מקבלי השכר נמצאים עובדי חברות השיכון והמקרקעין ועובדי הדואר והתקשורת עם שכר ממוצע ברוטו של 14,791 ו-14,331 בהתאמה. הדואר זוכה למקום הראשון והלא-מחמיא בדירוג החברות הממשלתיות לפי יחס הוצאות השכר ומחזור המכירות: הוצאות השכר בדואר מגיעות ל-58.4% ממכירות החברה לעומת 53.3% ממכירות נמל חיפה, 49.5% ממכירות נמל אשדוד ו-42% ממכירות התעשייה האווירית
ברשות החברות מסבירים את הפער בעבודה המאורגנת: "הפער הגדול בין השכר בחברות הממשלתיות לבין המשק הינו עדות לעוצמת העבודה המאורגנת בחברות הממשלתיות", נכתב בדוח ואכן שיעור התאגדות העובדים בחברות הממשלתיות עומד על 84% (מסך העובדים) לעומת 27% בלבד בכלל המשק.
לצד זאת נרשם בשנים האחרונות צמצום מסויים בפערי השכר. במהלך העשור האחרון גדל שכרם של העובדים בחברות הממשלתיות בשיעור מצטבר של 29.6%, קצב גידול נמוך מקצב הגידול של השכר הממוצע במשק שעמד על 39%. כתוצאה מכך ירד פער השכר בין עובדי החברות הממשלתיותוכלל המשק לפי 2.28 לעומת פי 2.30 ב-2017 ופער השיא של 2.35 שנרשם בשנת 2011
הירידה הגדולה ביותר במספר עובדים נרשמה בחברת החשמל, שם קטנה מצבת העובדים ב-2018 ב-427 איש על רקע יישום הסכם הרפורמה. החברות שרשמו את הגידול החד ביותר במצבת העובדים היו רפאל (273) אלתא מערכות (103), רכבת ישראל (90) ונתיבי איילון (54).
דוח רשות החברות לשנת 2018 כולל נתוני שכר וכוח-אדם של 49 חברות ממשלתיות ביחס לכלל המשק תוך סקירה והשוואה בינלאומית, וכן נתוני שכר כלליים במשק הישראלי אל מול החברות הממשלתיות, נתוני הוצאות שכר בחברות הממשלתיות, וכן מידע בדבר נתוני העסקה, מגדר, ייצוג הולם של מגזרים שונים והעסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות.
הדוח מתמקד ב-16 חברות מתוך ה-49 המוגדרות "משמעותיות" משום שבהן מרוכזים כ-95% מההכנסות והוצאות השכר של כלל החברות. ובהן שתיים ביטחוניות (התעשייה האווירית ורפאל), שלוש חברות תשתיות תחבורה (רכבת ישראל, נתיבי ישראל ונת"ע), שלוש חברות נמלים (חיפה אשדוד וחברת נמלי ישראל), ארבעה חברות תשתיות אנרגיה ומים (חברת החשמל, מקורות, חברת תשתיות נפט וחברת נתיבי הגז) וארבע חברות נוספות מתחומים שונים (דואר ישראל, עמידר החדשה, החברה לשירותי איכות סביבה והחברה למתנ"סים).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.