לקראת הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת ביכורי שדה החזקות (בכ"ש), טיוטת התשקיף שפרסמה בימים האחרונים החברה, שבשליטת האחים אילן וששון שבע, חושפת פרטים על אודות שוק הפעילות המרכזי שלה - שיווק ירקות ופירות טריים לרשתות ולמוסדות.
מהנתונים שמציגה בכ"ש עולה כי כמגמה, היא נהנית בשנתיים האחרונות (2018-2019) משיעורי רווח תפעולי משופרים של יותר מ-4% בפעילות הפצת הירקות והפירות שלה. הנתונים האחרונים שהיא מציגה, לרבעון השלישי של 2019, מעידים על שיעור רווח תפעולי של 4.5% בפעילות המדוברת, אחרי שברבעון השלישי של 2018 הוא עמד על כ-3.8%. בסיכום החודשים ינואר-ספטמבר 2019 עמד שיעור הרווח התפעולי מפעילות הירקות והפירות של בכ"ש על 4.3% הדומה לזה שרשמה בסיכום 2018 כולה.
כאמור, גם נתוני 2019 וגם נתוני 2018 מציגים שיפור ביחס ל-2017, אז בסיכום שנתי עמד שיעור הרווח התפעולי של בכ"ש משיווק ירקות ופירות על 3.8%. ככל הנראה, בבסיס השיפור ברווחיות תומכת הרחבת הפעילות מול רשתות קמעונאות המזון יינות ביתן ומגה, שבבעלות נחום ביתן, כשנוסף עליהן בבכ"ש מייחסים את השיפור גם ל"התייעלות בתחום הרכש, שיווק והפצה".
בכ"ש מציגה בתשקיף את התהפוכות שחלו בשנים האחרונות במערכת היחסים עם רשתות קמעונאות המזון של ביתן - שמספקות כיום כ-20% מהכנסותיה במגזר הירקות והפירות. הללו כבר עמדו אשתקד על 25% מההכנסות, אולם צומצמו בשל מכירת סניפים על-ידי ביתן בעת האחרונה, עקב הקשיים התזרימיים של הרשת שבבעלותו. המשך מכירת הסניפים בידי ביתן צפוי להמשיך ולהקטין את הכנסות בכ"ש מההתקשרות עימו.
פילוח הכנסות הפצת הירקות והפירות של בכש, במיליוני שקלים
בעבר פעל ביתן במשותף עם האחים שבע בתחום אספקת הירקות והפירות הטריים. בעבר הייתה בכ"ש הספקית הבלעדית של התוצרת החקלאית הטרייה של רשת יינות ביתן, ואספקה זו נעשתה "באמצעות חברה-בת ייעודית אשר הייתה בשליטה משותפת של ביכורי השדה דרום ויינות ביתן, בחלקים שווים, עד יוני 2016". אז, מכרה יינות ביתן את החזקותיה בחברה זו לביכורי השדה דרום (חברה-בת של בכ"ש) ורכשה את רשת מגה, שקרסה.
בעקבות השינוי, יינות ביתן "החלה לבצע אספקה עצמאית של פירות וירקות ממרלו"ג בבעלותה למרבית סניפיה כך שהקבוצה (בכ"ש, א' ל') המשיכה להעניק שירותיה לשמונה סניפי בד"צ למהדרין, בלבד. בהמשך התרחבה הפעילות והקבוצה העניקה שירותיה ל-21 סניפי בד"צ של יינות ביתן ומגה".
במהלך 2018 שוב העמיק שיתוף-הפעולה בין האחים שבע לבין נחום ביתן. כחלק מצעדי התייעלות שנקט ביתן בסניפים הוא החליט על מעבר לאספקת פירות וירקות לסניפי שתי הרשתות שלו באמצעות קבלן חיצוני, מה שהוביל לחתימת הסכם מול בכ"ש, שכיום משווקת את התוצרת החקלאית הטרייה שלה לכל סניפי רשתות יינות ביתן ומגה.
החלטה זו תמכה בקפיצה של 34% שהציגה בכ"ש בהכנסות מגזר השיווק וההפצה של ירקות ופירות בתשעת החודשים הראשונים של 2019, שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, ותמכה גם בשיפור הרווח התפעולי, שטיפס ב-20% והגיע לכ-46 מיליון שקל.
שיפור ברווחיות למרות השוק המורכב
השיפור ברווחיות בכ"ש בתחום הפצת הירקות והפירות הטריים נרשם למרות שבטיוטת התשקיף מתארת החברה שוק פעילות מורכב, לפחות בכל הנוגע לתמחור המוצרים. בבכ"ש מציינים כי "שוק הפירות והירקות מאופיין בתחרות עזה ובשינויי מחיר תכופים, לעתים אף במהלך אותו יום עסקים".עוד מוסיפים שם כי "מחזור הפעילות הקצר וטבעם של המוצרים בתחום זה, אשר הם עונתיים ובעלי חיי מדף קצרים, מחייב רכישה והפצה יומיומית של המוצרים. לפיכך, קיימת חשיבות מיוחדת לניהול ותכנון יומיומי של המלאי בכדי להימנע מעודפים או חוסרים של תוצרת חקלאית טרייה".
לגבי לקוחותיה מוסיפה בכ"ש כי "להבדיל מהשוק המוסדי, שם המרכיב העיקרי בתחרות היה ועודנו המחיר, ורק לאחריו, איכות, טריות, מגוון התוצרת ועוד, הרי שבשנים האחרונות חל שינוי במבנה התחרות בשוק הקמעונאי". שם, לפי בכ"ש, "הדגש ניתן ראשית על איכות, טריות, מגוון התוצרת, דייקנות בזמני ההפצה, יכולת הפצה ואחסון בקירור שמביאה להארכת חיי המדף של התוצרת, ולאחר מכן, על המחיר".
בעניין רווחיות הפעילות, בבכ"ש לא מפרטים יתר על המידה, אולם מציינים בין היתר כי לשם הצלחה בתחום הירקות והפירות הטריים נדרשת "יכולת רכישת סחורות במחירים אטרקטיביים כתוצאה מתשלום במזומן".זאת, נוסף על "שילוב של לקוחות קמעונאים ומוסדיים איכותיים, המאפשר מתן מענה מלא לחקלאים בדרך של רכישת מלוא התוצרת החקלאית, על מגוון איכויותיה, וזאת בתמורה להנחה במחיר הרכישה, ביחס למתחריה של הקבוצה".
מפילוח מכירות מוצריה ניכרת הדומיננטיות של מכירות הירקות, המהוות יותר מ-60% מהכנסותיה בפעילות ההפצה והשיווק שלה.
מכירות הירקות של בכ"ש הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2019 בכ-704 מיליון שקל, ממכירות כוללות של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל, בעוד ההפצה ושיווק הפירות של החברה לתקופה זו הגיעו ל-305 מיליון שקל. זאת, עם עליות דו-ספרתיות בהיקפי הפעילות ביחס לתשעת החודשים הראשונים של 2018, שעמדו על כ-30% במכירת הירקות והגיעו לכ-50% במכירת הפירות.
בכ"ש מוכרת גם מוצרים ארוזים ומצוננים, דוגמת פטרוזיליה וכוסברה, בתפזורת או ביחידות, וההכנסות מהן בין ינואר לספטמבר 2019 עלו ב-6% לכ-55 מיליון שקל, וכן היא מציעה פירות יבשים ארוזים, תחת המותג הפרטי "ירושלמי" בהיקף זניח לפעילותה, שהמכירות ממנו הסתכמו בכ-3 מיליון שקל.
בבכ"ש מספקים אופטימיות לגבי המשך צמיחת פעילותם בזכות העובדה ש"התוצרת החקלאית המשמשת את החברה בפעילותה היא משאב טבעי מוגבל ומושפע משינויי אקלים ומפגעי טבע", בעוד המגמה לאכילת מזון בריא, הכולל פירות וירקות, גוברת. עוד הם מוסיפים לגבי שוק הפעילות כי "בשנים האחרונות ישנה מגמת גידול בשוק הספקים, כך שבמקרה שהמגמה תימשך, ייתכן כי כוח המיקוח המסחרי של החברה יגדל במסגרת תנאי ההתקשרות מולם".
גיוס לפי שווי של 600 מיליון שקל
לקראת הנפקתה החלה ביכורי שדה ב"רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים. זאת, לקראת גיוס בהיקף מוערך של כ-300 מיליון שקל, שאותו מעוניינים לבצע הבעלים, האחים אילן וששון שבע, לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף".
במסגרת הגיוס מתכננת בכ"ש להנפיק לציבור כ-25% מהונה, במטרה להכניס את המניה לאחר ההנפקה למדד ת"א 125, כשבעיקר היתרה (60%) יחזיקו האחים שבע - אילן (יו"ר ומנכ"ל) וששון (דירקטור ומשנה למנכ"ל). מטיוטת התשקיף עולה כי החל ביולי 2019 משלמת בכ"ש לשניים דמי ניהול חודשיים של 420 אלף שקל - מחצית הסכום לכל אחד, נוסף על מענק שנתי על בסיס תוצאות החברה של עד 2 מיליון שקל לכל אחד. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של אוריון וברק קפיטל, שהעניקו התחייבות חיתומית לגבי 25% מהמניות המוצעות.
מלבד האחים שבע תחזיק חברת נטו החזקות, שבשליטת דודי עזרא, בכ-15% מההון של בכ"ש לאחר ההנפקה, וזאת בהתאם להסכם הפרידה בין הצדדים, שנחתם באחרונה בקשר לשותפות ביניהם (בחלקים שווים) בחברת ביכורי שדה דרום, האחראית על הפעילות המרכזית של בכ"ש - שיווק ירקות ופירות טריים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.