"הקורונה היא אתגר משמעותי בסין, שעלול להיות אתגר משמעותי לכל מערכות הבריאות. אין לנו הרבה עובדים בסין, יש לנו שם פעילות מסחרית קטנה. זה אירוני, כי רק לאחרונה הודענו שאנחנו רוצים להתרחב בסין, כלומר, פיננסית אין לנו הרבה הכנסות להפסיד, כי מלכתחילה לא היו לנו הרבה. יש סיכון עקיף משום שאנו קונים חלק מחומרי הגלם מסין ואנחנו עובדים על מציאת תחליפים" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל טבע , קאר שולץ, במסיבת עיתונאים שקיימה היום חברת התרופות.
"ייתכן שבחודשים הקרובים נשמע על תרופות קיימות שעשויות לעזור בטיפול, ואם יש תרופות כאלה אצלנו נוכל לעזור", הוסיף שולץ. "נכון להיום אין השפעה תפעולית ואין השפעה על התוצאות שלנו".
בהתייחס לתוצאות טבע אמר המנכ"ל, כי "2019 הייתה שנה טובה פיננסית, עמדנו בכל התחזיות שמסרנו. ההכנסות הסתכמו ב-16.9 מיליארד דולר, התזרים החופשי היה 2.1 מיליארד דולר. דומה מאוד למה שתכננו בתחילת השנה ואנו מאוד מרוצים".
עוד אמר שולץ כי לטבע יש 35 אלף מוצרים, "אבל לחלק מהם יש השפעה גדולה על התוצאות, כמו אוסטדו לטיפול בהפרעות תנועה. השקנו גם תרופה מצוינת למיגרנה כרונית, אג'ובי, תרופה מהפכנית ביוטכנולוגית. אנחנו אחת משלוש חברות עם מוצר מסוג זה. אנו עומדים להשיק את המזרק האוטומטי שיסייע למטופלים להזריק את התרופה בבית.
"המוצר המוכר ביותר הוא קופקסון, שכמובן נמצא בירידה בשל אובדן הפטנט. הצלחנו לנהל את הירידה בצורה טובה, משום שבאירופה הקופקסון 40 מ"ג עדיין מוגן בפטנט, ובארה"ב אנו נותנים הנחות ללקוחות - הורדנו את המחיר כדי לשמור על הנפח וזה הולך טוב, יש לנו נתח שוק של 60% ממכירות הקופקסון בארה"ב. המוצר ימשיך בירידה, למכירות של מעל מיליארד דולר ברחבי העולם ב-2020. יש מוצרים ביולוגיים שהפטנט שלהם פג, ואז נכנסות תרופות ביוסימילר. העסק הזה צמח באירופה אך עדיין לא בארה"ב. השקנו בנובמבר את התרופה טרוקסימה - ביוסימילר לריטוקסן - וזה מאוד מרגש", אמר שולץ.
"הצרות של טבע היו שוק לציבור"
שולץ התייחס לתוכנית ההתייעלות שהחלה בחברה בסוף 2017, כחודש וחצי אחרי שנכנס לתפקיד, ואמר כי "זה היה שוק לציבור שטבע הייתה בכאלה צרות שהיא נדרשה לכזה תהליך. 13 מפעלים נסגרו או נמכרו ועוד עשרה בדרך. הורדנו את ההוצאות השנתיות ב-3 מיליארד דולר, שזה הרבה כסף. 13 אלף עובדים עזבו, שזה עצוב, אך רוב האנשים מצאו עבודות חדשות בשל הרקע התעסוקתי הטוב שלהם. היינו צריכים לעבור את התהליך בשל החוב העצום והאתגר של אובדן הפטנט בקופקסון והירידה בשוק הגנרי בארה"ב. המכירות עמדו לרדת ב-5 מיליארד דולר והחוב היה 40 מיליארד דולר. זה היה או זה או למכור את החברה. הצלחנו לעשות את זה ואנחנו מאוד גאים בכך. החשוב ביותר זה שעשינו את זה תוך שמירה על קיבולת ייצור מלאה.
"אני שמח לומר שזה עזר, והפחתנו את החוב ב-9 מיליארד דולר בתקופה זו. סכום גבוה מאוד. נמשיך בהפחתת החוב כדי לייצר עתיד בר-קיימא. עשינו תהליך של מימון מחדש. אין לנו הלוואות בנקאיות, רק איגרות חוב. יש שנים שבהן תשלומי האג"ח הם כ-2 מיליארד דולר, ועם זה אנחנו מסתדרים בתזרים הקיים. יש שנים שצריך להחזיר 4 מיליארד דולר ואז נדרש מימון מחדש. עשינו זאת בהצלחה ברבעון האחרון. יחס החוב ל-EBITDA ברבעון הרביעי היה כ-5.3. ב-2023 יש לנו 4.3 מיליארד דולר לשלם, לכן ב-2022 נעשה עוד מהלך של מיחזור חוב".
בנוגע לצפוי לאחר תוכנית ההתייעלות, אמר שולץ כי מדובר בשני מהלכים חשובים: אופטימיזציה, וצמיחת ההכנסות. "בתחום האופטימיזציה היו לנו 80 אתרי ייצור כתוצאה מהרכישות הרבות לאורך השנים. זה לא יעיל. עכשיו בוחנים את תהליך הרכש, הרגולציה, אינטגרציה של מערכות המחשוב וכדומה כדי לייעל. במקום לקנות את אותו חומר גלם משבעה ספקים, קונים מאחד או שניים במחיר זול יותר. אריק דראפי, שמונה לתפקיד מנהל TGO (תפעול גלובלי) שינה את מודל הארגון תוך יצירת אופטימיזציה. התוצאה צריכה להיות ייצור באופן זול יותר, אבל זה לא תהליך מהיר, זה יימשך גם ב-15-10 שנים הבאות. נוכל לשפר את הרווחיות התפעולית שלנו מ-24.5% ל-28% ב-2023 (על בסיס Non-GAAP). זה לא נס, זה דומה למה שהמתחרים שלנו עושים.
"לגבי צמיחת ההכנסות, שני מנועי הצמיחה הם אוסטדו ואג'ובי. אוסטדו מיועד ל-90 אלף מטופלים בארה"ב, והפוטנציאל עצום כי לא היה להם טיפול קודם. המוצר יכול לצמוח בעשר השנים הבאות. אנו עובדים על השקה של המוצר בסין, בלי שנצטרך לבצע ניסויים קליניים. התרופה אג'ובי עונה על צורך רפואי חשוב מאוד. התמחור של אג'ובי באירופה טוב, דומה לתמחור בארה"ב.
"בטווח הארוך יותר אופטימיזציה לא תספיק, נצטרך להשיק מוצרים חדשים. יש לנו צנרת מוצרים רחבה מאוד, כולל מוצרי נשימה טובים מאוד. בארה"ב נשיק השנה משאף שגם אוסף מידע. רוב המוצרים בפיתוח נכשלים, אבל ככל שמתקדמים בפיתוח הסיכוי עולה. המוצר Fasinumab הוא מוצר ביולוגי להפחתת כאב, נמצא בשלב 3. אנו עובדים על המוצר עם חברת ריג'נרון. בפייפליין הגנרי שלנו יש לנו מעל 1,000 מוצרים גנריים בפיתוח כיום.
"בעשור הקרוב יפקעו הפטנטים של מוצרים בשווי 210 מיליארד דולר, כמובן שהמחיר יורד כשנכנסת תחרות גנרית. כלומר מדי שנה מכירות של 2.5-2 מיליארד דולר לטבע, על בסיס נתח השוק שלה. המוצרים החדשים שנשיק יפצו על שחיקת מחירי הגנריקה".
טבע חוסכת כספים למערכות הבריאות
שולץ הציג נתונים שלפיהם ב-2018, טבע לבדה חסכה למערכת הבריאות בארה"ב 41.9 מיליארד דולר, באירופה החיסכון היה כ-8.6 מיליארד דולר ובישראל 1.4 מיליארד שקל - כ-400 מיליון דולר.
"אנחנו מאוד מחוברים למו"פ בישראל. לפני כניסתי לתפקיד הייתה ירידה בפעילות הזאת, ולדעתי זה חבל, כולם יודעים שיש הרבה חדשנות בישראל, אבל כיום יש לנו 12 שיתופי פעולה חדשים בתחום. מי יודע, אולי בעוד עשר שנים נדבר על מוצר נפלא כמו הקופקסון שייצא מהמו"פ בישראל".
מנכ"ל טבע התייחס ליעדים הפיננסיים לטווח הארוך, ואמר כי "המטרה היא ליצור עסק בר-קיימא ולא לבצע רכישות. לסוף 2023 היעד הוא רווחיות תפעולית של 28%, יחס מזומן לרווח של 80% ומעלה ויחס חוב ל-EBITDA של פחות מ-3. נעשה זאת בדרך הקשה, שיפור מדי שנה, ולא נבקש כסף מבעלי המניות כך שבעלי המניות הקיימים ייהנו מהשיפור. התחזית ל-2020: ההכנסות יתייצבו, הרווח למניה יעלה. יש לנו עתיד חיובי".
שולץ השיב לשאלה על השפעת ההליכים האופיואידיים על התנודתיות במניה: "רוב התנודתיות במניה קשורה להליכים המשפטיים באופיואידים בארה"ב. המצב הוא שלא נתבענו בתחילה על משהו שעשינו לא בסדר, כמו הפרת חוק, אלא תובעים את החברות על כך שתרמו להתמכרויות למשככי כאבים ועליהן לשלם על כך. זאת תיאוריה משפטית חדשה.
"אכן יש בעיית התמכרויות גדולה בארה"ב ואנחנו רוצים לתרום לטיפול בה, לכן אנו במגעים עם המדינות שם. יחד עם שלוש חברות ההפצה הגדולות וג'ונסון אנד ג'ונסון הגענו למתווה של תרומת מוצרים שמסייעים נגד ההתמכרות. אנחנו עובדים על סיכום סופי אבל יש צורך בהסכמת כל המדינות המעורבות. אני אופטימי-זהיר שזה יצליח, משום שזה לטובת אוכלוסיית ארה"ב. אחרת ניגרר עשר שנים במשפטים וזה לא יעזור לאוכלוסייה. זה ימשיך לגרום תנודתיות במניה לאורך התקופה עד שיסתיים".
בתשובה לשאלה על שמועות על מגעים עם אמזון אמר מנכ"ל טבע, כי "מעולם לא היו מגעים עם אמזון על מכירת טבע, זה שמועות מטורפות. כמובן שאנו דנים איתם משום שהם מפיצים מוצרים רפואיים".
בתשובה לשאלה על השקת אוסטדו בסין אמר שולץ כי ההשקה "עדיין לא מגולמת בתחזיות לשנה זו. השקת תרופה חדשה בסין לוקחת זמן רב וההכנסות בשנים הראשונות לאחר ההשקה יהיו לא מהותיות, אך הן יעלו. זה יותר משמעותי לטווח הארוך".
בנוגע לפעילות של רימסה, החברה שנרכשה במקסיקו, אמר שולץ כי "למרבה הצער הייתה בעיה של איכות מוצרים, תיקנו את זה והשקנו חלק מהמוצרים שוב כך שהמכירות שלנו במקסיקו עלו השנה, אבל ייקח זמן לטפל בזה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.