כדור השלג ושמו נגיף הקורונה ממשיך להתגלגל ולרמוס תחתיו את ענף התעופה וה תיירות. המשבר התחיל לפני כחודש, וסיומו אינו נראה באופק. חברות התעופה בחלקן מדווחות על הפסדים המוערכים במאות מיליוני דולרים (דוגמת דיווח של אייר פראנס KLM ושל חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס), רשתות בתי המלון צופות הפסדים עם ביטול של עשרות תערוכות וכנסים בינלאומיים, והכאוס נמצא בשיאו. להלן כמה תובנות מהמצב:
1. המדינה הבטיחה לתמוך (גם) בחברות התעופה. כיצד? בשלב ראשון המדינה יכולה לוותר על גבייה של מסים לרשות שדות התעופה. מדינות שונות, בהן סינגפור ודרום קוריאה, הכריזו על מענקים של עשרות ומאות מיליוני דולרים לחברות התעופה המקומיות שלהן שניזוקו דרמטית מהפסקה של מאות אלפי קווי תעופה - רובם ליעדים במזרח הרחוק.
עוד הכריזו הממשלות הללו כי יקלו על חברות התעופה המקומיות דרך ויתור על גביית מסים ברשויות התעופה. מדובר לא רק במסי נמל אלא במסים שונים דוגמת מס סבלים (על מזוודות) שמשלמות חברות התעופה לנמלי התעופה.
ברוח הבחירות או שלא - שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הכריז כי המדינה תהיה חייבת להכניס יד לכיס ולתמוך בחברות התעופה הישראליות שמתמודדות עם השלכות וירוס הקורונה, דבר המצטרף להתמודדות היומיומית של החברות במציאות התחרותית שמשרד התחבורה עצמו יצר עם פתיחת השמיים לחברות תעופה רבות ובעיקר לואו קוסט, בתמיכת משרד התיירות, עם מענקים של מאות אלפי אירו לחברות תעופה זרות.
גם המדינה תרמה לקיפוח של החברות הישראליות - בדגש על חברת אל על, עם האפשרות שניתנה לאייר אינדיה לטוס מעל שמי ערב הסעודית (ופיצוי שהובטח לאל על אולם מעולם לא הועבר לה), ועם האפשרות לטוס מעל סודן - אפשרות שסגורה בפני אל על. עכשיו המדינה רוצה לסייע.
ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בדברי שר התחבורה, אלא שעד שזה יקרה, אם בכלל, המדינה יכולה כבר עתה לוותר על גביית המסים מהחברות הישראליות - כמחווה וכהקלה כלכלית מיידית.
"גלובס" פנה בנושא זה למשרד התחבורה, ונענה כי "ראש הממשלה הורה על הקמת ועדה בראשות המל"ל, שתבחן הענקת סיוע לחברות התעופה הישראליות שהושפעו מההנחיות הנוגעות לנגיף הקורונה".
2. הקורונה באיטליה היא גיים צ'יינגר? ביומיים האחרונים זינקה איטליה בטבלת המדינות שבהן אובחנו חולי קורונה בקצב מדאיג. נכון להיום בארץ המגף יש 157 חולים, וזה כבר לא "שם", במזרח הרחוק, אלא ממש "כאן". גם ביטול קרנבל המסכות בוונציה הוא אמירה. המשמעות היא מכה נוספת ומשמעותית במחלקת ההזמנות של סוכנויות התיירות בישראל והתלבטות נוספת לפני הזמנה לפסח או לקיץ.
"מי יודע לאן זה יגיע", אמרה לנו ל', ששקלה להזמין חופשה משפחתית ביוון בפסח והחליטה לסגת מהרעיון. "אם זה היום באיטליה, בעוד שבוע זה יכול להגיע ליוון. לא ניקח סיכון, נישאר בבית וזהו", אמרה. יש להניח שעם הגישה הזו מסכימים לא מעט מהצרכנים הישראלים.
האם ההיסטריה מוצדקת? כל אחד יעשה עם עצמו את החשבון האם הוא יכול לנפוש בצורה נינוחה תחת עננת פחד, או שהוא ממשיך לחיות כרגיל, כי אי-אפשר לעצור את החיים. תאונות דרכים, למשל, גובות בשגרה לא מעט קורבנות.
3. אפשרות לביטולים חינם - האם זה גיים צ'יינג'ר? עוד ועוד חברות מבקשות להסיר את חסם אי-הוודאות באמצעות האפשרות לבטל חינם טיסות שיוזמנו בטווח הקרוב. "פרות קדושות של הענף נשחטו", אומר סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, גיל סתיו. ישראייר הייתה הראשונה לצאת במבצע של ביטול חינם (בטווח של שבוע לפני מועד הטיסה). "בכל הנוגע לשינוי או לביטול של טיסות, הענף היה מאוד קשוח, וברור שהיה נגד. היום אנחנו רואים שדברים משתנים כתוצאה מהלחץ שרובץ מעל הענף".
במהלך השבוע העמיקה ישראייר את המבצע עם טיסות ב-99 דולר ליעדים שונים (טנריף, סוצ'י, באקו, מדריד) - כולל ביטול חינם. "ראינו התעוררות במחלקת ההזמנות", אומר סתיו, שמאושש את הסברה כי מחיר טוב והאפשרות לבטל הם כנראה המתכון שיגרום לצרכנים להתעורר ולהזמין חופשה.
באיסתא מאפשרים ביטול חינם ומספרים כי האפשרות הזו מעירה בעיקר את ההזמנות לקיץ - באותה הנשימה הוציאה החברה הודעה לבורסה בה היא מעריכה הפסד של 4-6 מיליון שקל לרבעון הראשון של השנה.
גם אל על מאפשרת לבטל חינם כרטיסי טיסה לאירופה בטווח של עד 6 שעות לפני הטיסה, וגם היא תנסה למזער נזקים עם הפסדים צורמים שהיא כבר רשמה במשבר הנוכחי.
למרות המבצעים - מאות עובדים בסוכנויות הנסיעות ייאלצו לצאת לחופשה ללא תשלום בקרוב - כך שאומנם הביטול החינמי מעיר את השוק, אבל במידה מאוד מדודה ולא ברמה של זריקת האדרנלין שהענף זקוק לה יותר מתמיד.
לנוסעים נזכיר לבדוק אם אופציית הביטול החינמי לפני ההזמנה. בחלק מהמקומות ההחזר הוא מלא (בישראייר, באל על ובארקיע) ובחלקן הוא בשיעור של 80% (בסמארט אייר, MSC) זאת בכפוף לפוליסות ביטוח. האפשרות לבטח ביטול נסיעה באופן עצמאי אינה קיימת כיום.
4. למה לא כדאי למלונאים בארץ להעלות מחירים בצורה מוגזמת? כלל בסיסי הוא שביקוש גבוה מאפשר להעלות מחירים. נראה כי החשש לצאת לחופשה בחו"ל גרם לרבים לשקול להמיר חופשה ביוון או ביעד פופולרי אחר, בחופשה בארץ. בשנים האחרונות המספרים מדברים בעד עצמם - סטגנציה בלינות של ישראלים בבתי מלון בישראל לעומת גידול בלינות של תיירים. מנגד נרשם גידול דו-ספרתי מדי שנה בכמות הישראלים היוצאים לנפוש מעבר לים.
רבים יגידו כי הגורם העיקרי לכך הוא המחיר והפער שרק גדל בין עלות של חופשה בישראל לבין חופשה בחו"ל; פחות משנה היכן, משנה כמה היא עלתה. החשש מהקורונה משנה כעת את החשיבה הזו, ורבים שעדיין רוצים לנפוש בפסח או בקיץ, מגששים אחר חופשה בישראל. אם מדובר על פסח למשל - הם נתקלים במחירים של אלפי שקלים למשפחה.
אם יש מישהו שיכול להרוויח ממשבר הקורונה, אנחנו בעד, אבל הראייה צריכה להיות לטווח הרחוק. גם אם השוק מאפשר (לפי היצע וביקוש) לגבות מחיר אסטרונומי (ונכון שזה חג פסח, המהווה ממילא עונת שיא), אפשר למתן את הפרמיה ולנסות ולזכות בקהל הישראלי בחזרה, ולא רק בטווח המיידי.
התיירים - נזכיר למלונאים - מצמצמים הגעה לישראל; הכניסה לקבוצות - הלחם והחמאה של רבים מהמלונות - הולכת ונסגרת בהנחיה של משרד הבריאות; ובמסגרת הפגיעה העולמית בתיירות - גם תיירים במסגרת עצמאית ולא מאורגנת נמנעים מנסיעות.
בעתות משבר ידוע שהמלונאים והעוסקים בענף נסמכים על תיירות הפנים, ולכן ניצול המצב לגזירת קופון מהווה ראייה קצרת-טווח שלא בכדי תותיר טעם רע מהחופשה. במקום לחשוב על הקופון הזה, ההצעה היא לחשוב על שיפור החוויה והמוצר שבו יפגשו אותם ישראלים שמלכתחילה שקלו לנפוש בחו"ל. יש כאן הזדמנות שהיא הרבה מעבר לחופשת ברירת מחדל בישראל.
5. לפרסם, לא לפרסם, ומה לפרסם? "אז איך היה בטורקיה? וואו". סרטון הפרסומת של טורקיש אייליינס, שממשיך ומשודר גם בימים אלה, מזמין את הנוסעים להתרשם מטורקיה על נופיה המרשימים. בימים כתיקונם אפשר היה להסתכל על הסרטון הזה ברוח תמימה יותר, אבל כיום יש נוסעים בעוצר, בהלם, וחלקם אף עסוק באגירת שימורים ומזון בבית. לפרסם, גם בימים אלה, זה מותר ואף רצוי. אבל האם אפשר להיות מנותקים מהמתרחש?
מנגד, אל על, באופן המחויב מהמציאות, עלתה עם סרטון פרסומת שמקדם את המבצע המאפשר לבטל חינם טיסות: "אנחנו באל על מבינים שגם בתקופה כזאת אתם רוצים להרגיש בטוחים כשאתם מזמינים טיסה", נאמר בפרסומת. גם ישראייר עלתה עם קמפיין ברוח התקופה, במטרה לקדם את מבצע הביטול חינם שהיא מציעה ואת הדגש על כך שהיא טסה הרחק מהמזרח הרחוק. בפרסומת הזו מטוס ישראייר אף חובש מסכה סטרילית.
אז מה נכון - פרסומים ברוח "עסקים כרגיל" או פרסומים ברוח הקורונה? גורם בענף הפרסום השיב לשאלת "גלובס": "הנכון הוא להמשיך לפרסם, אבל לעשות את זה ברגישות ולהתייחס ישירות למצב בשטח ולחשש של הנוסעים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.