ביחד עם דרום קוריאה, איטליה נחשבת למוקד בו התפרצות הקורונה החלה באמת להדאיג את השווקים, כאשר לפני שבוע וחצי דווח על המקרים הראשונים ומאז נרשמה עלייה אקספוננציאלית במקרים, כפי שהאפידימיולוגיה חוזה.
נכון לכתיבת שורות אלו, מספר החולים המאובחנים כבר עלה כמעט ל-3,100 ומניין המתים ל-107. תהליך די מהיר כשלוקחים בחשבון שהדיווח הראשוני על שלושה מקרים היה ב-20 בפברואר. בתגובה להתפרצות, ממשלת איטליה הכריזה על צעדי חירום, שכללו סגר, ביטול אירועים ציבוריים, סגירת בתי הספר ובקרה אקטיבית במחוזות צפון איטליה העשירים - לומברדי ו-ונטו, המהווים כשליש מסך התוצר האיטלקי. מעבר לפגיעה מהקורונה עצמה, איטליה היא בדיוק מסוג הכלכלות שנפגעות במיוחד מאירוע מסוג זה - איטליה היא מהמדינות המתויירות ביותר בעולם, כאשר ענף התיירות מהווה כ-13% מהתוצר האיטלקי. וכידוע, ענף התיירות העולמי חוטף בימים אלו מכה אנושה.
מבט כללי על איטליה מלמד על כלכלה מגוונת, שנשענת בעיקר על ענפי השירותים, שמהווים כ-66% מהתוצר ואחראים על כ-65% מכלל המועסקים במדינה. תחום השירותים האיטלקי מורכב בעיקר מענפי הסיטונאות, קמעונאות ותחבורה. בנוסף, התעשייה מהווה כ-22% מהתוצר ואחראית על כ-30% מכלל המועסקים. איטליה מתמחה בייצור סחורות באיכות גבוהה על ידי מפעלים קטנים ובינוניים. מה הבעיה העיקרית של איטליה? היא לא יכולה לצמוח ורמת החוב שלה אינה בת קיימא.
אוכלוסיה מתכווצת, פריון נמוך
צמיחה פוטנציאלית של מדינה נסמכת על הון, דמוגרפיה (כוח עבודה) ופריון העבודה. מבט על נתוני הבסיס של איטליה מלמד אותנו על עומק הבעיה:
האוכלוסיה האיטלקית מתכווצת בקצב של 0.2% בשנה, מגמה שצפויה להימשך גם בשנים הבאות, כאשר המגמה אף חריפה יותר בקרב פלח האוכלוסיה שנמצא בגילאי העבודה.
פריון העבודה של איטליה הוא מהנמוכים בגוש האירו (אם לא בעולם). על פי נתוני Eurostat, פריון העבודה האיטלקי לשעת עבודה ירד ב-0.3% ועמד על 0.2%+ מאז כינונו של גוש האירו. על מנת לסבר את האוזן, קצב הגידול של פריון העבודה הממוצע לשעה בכל גוש האירו עמד מאז שנת 2000 על 0.93%. כשלוקחים בחשבון שאיטליה מהווה כ-15% מגוש האירו, המשמעות היא שפריון העבודה של שאר מדינות גוש האירו עומד על 1.1%, כך שפער יעילות העבודה בין איטליה לבין שאר אירופה גדול במיוחד.
כשלוקחים בחשבון את הפריון הנמוך של איטליה ביחד עם הדמוגרפיה הרעה שלה, קל להבין מדוע היא רשמה צמיחה ממוצעת של 0.4% בלבד מאז כינונו של גוש האירו. החדשות הרעות הן שאת קצב הצמיחה הזה היא הצליחה לייצר ב-20 השנים האחרונות, שברובן האוכלוסייה האיטלקית עוד צמחה. במבט לעשור הקרוב, האוכלוסיה, כאמור, רק תתכווץ כך שפוטנציאל הצמיחה של איטליה הופך להיות אפסי. מאחר ובנושא הדמוגרפיה אין לאיטליה הרבה מה לעשות, עיקר האתגר של האיטלקים הוא שיפור פריון העבודה. אך כדי לבצע שינויים דרמטיים לשיפור הפריון, המערכת הפוליטית צריכה לפעול, אלא שההיסטוריה מראה שהמבנה הפוליטית באיטליה מקשה עליה מאוד לקבל יציבות שלטונית, שלא לדבר על ביצוע רפורמות כואבות.
נוסף על אתגרים אלו, איטליה גם סוחבת על גבה חוב ציבורי של 2.6 טריליון דולר, מה שגורם ללחץ מתמיד מצד האירופאים על הממשל האיטלקי לעמוד ביעדי גירעון מאתגרים, אשר בפועל גם לא מאפשרים לאיטליה לצמוח או לבצע רפורמות תומכות צמיחה. אמנם מרבית הממשלות ברחבי העולם בחוב, אבל החוב האיטלקי גורם לשאר המדינות להסמיק. נכון לנתונים הזמינים עד כה, החוב הציבורי עלה בשנת 2019 ועומד כעת על 134.8% מהתמ"ג. על אף שתחזיות הממשלה האיטלקית מדברות על ירידה בחוב הציבורי מהתמ"ג ל-120% בעשור הבא - שיעורי הצמיחה שהולכים ומאטים צפויים להביא דווקא לגידול ביחס זה.
על כן, איטליה נכנסת למשבר הקורונה עם נתוני רקע מאוד בעייתיים, כאשר אופיו של המשבר פוגע במיוחד במדינות מתויירות כמו איטליה. מעבר לכך, איטליה נכנסה למשבר העולמי הנוכחי כשהיא כבר הייתה בדרך הבטוחה למיתון עם התכווצות של 0.3% בתוצר במהלך הרבעון האחרון של 2019. כעת, כניסתה של איטליה למיתון ברבעון הנוכחי מובטחת.
במבט קדימה, התפשטותו של נגיף הקורונה מחוץ לסין משמעותה שיהיה הרבה יותר קשה להכיל אותו, שכן מדינות המערב אינן יכולות להשתמש באותן טקטיקות שממשלת סין נהגה בהן עד כה (סגר צבאי בערים). על כן, החולשה בענפי התיירות צפויה להיות מתמשכת וגם לאחר סיומו של האירוע, ביטחון הצרכנים לחזור ולצרוך שירותי תיירות צפוי להתאושש בקצב איטי, מה ששם את כלכלת איטליה בסיכון למיתון מתמשך במהלך 2020.
בלימה חזקה בתעשיית הרכב
אחד הסרטים המרהיבים ביותר של תעשיית סרטי הפעולה של תחילת המאה הנוכחית, מפאר את איטליה והנופים שלה, אך לא את אחת התעשיות המשמעותיות שלה, זאת למרות שלצד הכוכבים האנושיים בסרט, מככבת כוכבת מוטורית אחת בלתי נשכחת, המיני קופר. למרות שאפשר היה להתבלבל, מקורה של המיני קופר אינו באיטליה, מעט מאכזב נוכח העובדה שלתעשיית הרכב האיטלקי יש מה להציע בתחום המוטורי ובעיקר בתחום הספורט המוטורי. מנגד, עדיין מדובר בסרט הוליוודי, למרות שהעלילה מתרחשת בוונציה והסרט מתהדר בשם "הג'וב האיטלקי".
תעשיית הרכב האיטלקית מהווה חלק לא קטן מהתעשייה ומהיצוא של איטליה ולכן, מלבד מקרי ההידבקויות הרבים במדינה, עשויה התפשטות המגיפה להשפיע גם על פעילות תעשיית הרכב במדינה. נציין כי ההשלכות של הקורונה על תעשיית הרכב בעולם היא משמעותית וממש לא קטנה. ההשפעה היא דו-כיוונית: מצד המכירות לסין, אלו מסתכמות בכ-110 מיליארד דולר בשנה בגוש האירו, וצפויות להאט באופן משמעותי בטווח הקצר (ייתכנו גם השלכות לטווח הבינוני נוכח פגיעה והאטה בצמיחה הכלכלית).
נציין כי חשיפה גבוהה לסין בצד המכירות יש ליצרניות הגרמניות וליצרניות רכבי היוקרה. מאידך, יש פגיעה בשרשרת הייצור של היצרניות ברחבי העולם נוכח תלות ברכיבים המגיעים מסין ובפרט ממחוז חוביי, בו התפרץ הנגיף. למחסור במכלולים וחלקים בתעשיית הרכב פוטנציאל לעצירת קווי ייצור שלמים, בלעדיהם לא ניתן להשלים את בניית הרכבים, ובניגוד לתעשיות אחרות, הרבה יותר מאתגר להחליף יצרנים למכלולים וחלקים בתוך מכונות ממונעות, ששוקלות יותר מטון ועולות על הכביש. קיים קושי גם אם מדובר בחלקים שלכאורה נראים לנו שוליים וחסרי חשיבות, אך בטח ובטח אם מדובר בחלקים הקשורים למערכות הבלמים, מערכות החשמל ומערכות רגישות אחרות בתוך הרכב.
לפי הדיווחים מחוז חוביי, בו התפרץ הנגיף, ישנם מאות יצרני חלקים לתעשיית הרכב, כולל פסי ייצור שלמים. העוצר על חוביי מייצר מחסור של חלקים לתעשיית הרכב בכל העולם. למחסור זה, כפי שציינו, פוטנציאל להשבתה אפשרית של פסי ייצור שלמים כאשר לפי הדיווחים השונים, הראשונה שהייתה להודיע על אפשרות להשבתת פס ייצור, הייתה חברת פיאט האיטלקית, שהודיעה כי תיתכן ותיאלץ להשבית את הייצור בסרביה נוכח מחסור במחלקים.
חברת פיאט קרייזלר הינה יצרנית הרכב השביעית בגודלה בעולם. תחת פעילות החברה קשת רחבה של מותגים גדולים ומוכרים שנרכשו לאורך חיי החברה, העיקריים שבהם: פיאט, אלפא רומיאו, קרייזלר (האמריקאי), דוג', ג'יפ ולנצ'ייה. בנוסף החברה מחזיקה גם במותגי פרמיום בעולם הרכב, הידועים והמוכרים ביותר הינם פרארי ומזראטי (Maserati). החברה מייצרת ופועלת בכ-40 מדינות ברחבי העולם ומוכרת את רכביה ביותר מ-150 מדינות, כאשר באיטליה החברה מוכרת יותר מ-45% מהיקף הרכבים הנמכרים במדינה. חשיפתה של החברה לסין הינה דרך מותגי הפרמיום שלה ובעיקר דרך מכירות של אלפא רומיאו שנחלשו לאחרונה.
כשפיאט ופיג'ו נפגשות בחוביי
חברת פיאט הוקמה בשנת 1889 כתעשיית רכב מקומית, שהחלה את פעילותה בעיר טורינו שבאיטליה. החברה החלה את פעילותה כיצרנית של מכוניות פרטיות, רכבים לחקלאות ומכונות תעשייתיות. לאורך חיי החברה התפתחה לתחומים נוספים, בין היתר גם באמצעות מיזוגים ורכישות של פעילויות וחברות בתחום המוטורי ובתחומים נוספים וכיום היא פועלת בתעשיית הרכבים תחת מספר רחב של מותגים במקביל לפעילויות בתחומים נוספים, ביניהם פלדה, ביטוח ומדיה. היקף המכירות של הקבוצה הסתכם בשנת 2019 בכ-108 מיליארד אירו, כאשר החברה חווה סטגנציה במכירותיה מאז 2015, בין היתר גם נוכח החולשה שחווה המטבע האירופאי. מגמה דומה נרשמת גם ברווח התפעולי, בתזרים התפעולי שמייצרת החברה מאז 2016.
החברה הודיעה במהלך 2019 שהיא בוחנת מיזוג עם חברת פיג'ו. מיזוג של שתי ענקיות הרכב האירופאיות צפוי להוביל את החברה המאוחדת למקום 4 בעולם. עם זאת, ההתפרצות המגיפה עשויה לדחות או אפילו לבלום את המיזוג, שכן לפיג'ו יש פעילות במחוז חוביי שעשויה לפגוע בפעילות ובתוצאות החברה ולשנות את יחסי הכוחות במו"מ בין החברות.
בכל מקרה, מוקדם כרגע לקבוע מה היקף ההשפעה הצפוי מהתפשטות הקורונה בעולם ועם זאת די ברור שתעשיית הרכב הינה מבין התעשיות העיקריות להיפגע. מניית פיאט רשמה ירידה של קרוב ל-18% מאמצע דצמבר, רוב הירידה על רקע התפרצות המגיפה. זו מצטרפת לירידות שנרשמו מאז ינואר 2018, שהובילו למחיקה כוללת של כ-40% בשווי החברה ולתמחור מבין הנמוכים ביותר הקיימים בתעשייה. הירידה בשווי החברה מייצרת גם תשואת דיבידנד בין הגבוהות בענף, אך נוכח ביצועי העבר וחוסר הוודאות בנוגע להיקף הפגיעה כתוצאה מהמגפה, מוקדם מדי לסמן את החברה כיעד השקעה.
הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.