הפרקליטות מזמנת לשימוע לפני הגשת כתב אישום שורה של חשודים באחריות לאסון קריסת החניון ברמת החייל בספטמבר 2016, שהביאה למותם של שישה אנשים.
בתום חקירה שנמשכה מאז קרות אסון קריסת החניון, פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה היום (א') לחשודים: חנוך צחר, ליטל מרמוש, אריאל בבגנוב, אילן דונסקי ורונן גינזבורג; לחברת דניה סיבוס, משרד מילר, שנבל צחר ושות', משרד "ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים" וחברת "קידן ניהול ותכנון הנדסי" ולבאי-כוחם; כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בגין גרימת מותם ברשלנות של אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו ובגרימת חבלה ברשלנות לעשרים ושלושה עובדים.
חנוך צחר הוא אחד השותפים במשרד מילר, שנבל צחר ושות' המתמחה בתכנון קונסטרוקציה של מבנים. ליטל מרמוש היא מהנדסת שהועסקה במשרדו. אריאל בבגנוב הועסק כמהנדס בכיר במשרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ והיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל מטעמה. אילן דונסקי, מנהל פרויקט חניון הברזל, הוא אדריכל בכיר שהועסק בחברת קידן. רונן גינזבורג, מהנדס אזרחי במקצוע, הוא מנכ"ל חברת דניה סיבוס.
חברת אחוזת החוף, שבבעלות עיריית תל-אביב, חתמה בשנת 2008 על חוזה עם משרד שחם, ובהתאם לחוזה ערך המשרד תכנון מקדמי להקמת חניונים תת-קרקעיים ברחוב הברזל בתל-אביב. משרד שחם התחייב לקיים הבטחת איכות על תכנון החניון ולוודא את התאמתו למפרט המכרז ולתקן הבנייה הישראלי. המהנדס בבגנוב היה אמון על הבטחת האיכות מטעם המשרד. אחוזת החוף התקשרה גם עם חברת קידן. דונסקי ניהל את פרויקט החניון מטעמה של החברה. תפקידו כלל פיקוח והבטחת איכות, תוך תיאום והנחיה של כלל הגורמים המקצועיים בפרויקט.
בשנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז לתכנון והקמה של חניון הברזל. אפריקה ישראל התקשרה בחוזה עם חברת דניה סיבוס, בו הוסכם כי דניה סיבוס תהיה האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של פרויקט חניון הברזל. דניה סיבוס התקשרה עם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.
ביום 5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל, כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור, התמוטטה תקרת החניון. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על-פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת המנוחים שעבדו בחניון, ונפצעו 23 עובדים.
על-פי כתב החשדות, שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שביצעו החשודים, כל אחד לפי חלקו ותוך הפרת חובות קונקרטיות מתוקף תפקידם בפרויקט, גרמו להתמוטטות תקרת החניון. החשודים היו אחראים מתוקף תפקידם, מכוח חוזים ספציפיים ובהתאם לנוהל עבודה שהוגדר לפרויקט, ליציבות המבנה של חניון הברזל ולבטיחותו, כל אחד לפי חלקו. על-פי כתב החשדות, החשודים לא נקטו את הצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה, וכתוצאה מכך נגרם האסון הכבד.
לפי הודעת הפרקליטות, המהנדסים צחר ומרמוש ממשרד צחר תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי של משרד שחם. התכנון של צחר ומרמוש היה שגוי, והשניים לא פעלו על-פי סטנדרט מקצועי סביר, בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון.
לדברי הפרקליטות, המהנדס בבגנוב ממשרד שחם קיבל לבחינה תוכנית גיאומטרית לקויה שערך משרד צחר, אך לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה לדונסקי, מנהל הפרויקט. בבגנוב הפר את חובתו להבטיח את יציבות המבנה, לא פעל לבדיקת התוכנית ולא זיהה את הכשל בתכנון למרות שהיו בידיו את כל הכלים לעשות כן מתוקף תפקידו.
לפי הפרקליטות, האדריכל דונסקי, מנהל הפרויקט, נמנע מלעמוד על טיב האישור שסיפק המהנדס בבגנוב ממשרד שחם, ובהמשך הפר את נוהל העבודה של פרויקט החניון, בכך שלא העביר למשרד שחם תוכנית קונסטרוקטיבית מלאה ומפורטת, לפני ביצוע, כמתחייב, שאז ניתן היה לזהות את הכשל בבחינה חוזרת של משרד שחם.
לדברי הפרקליטות, גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, נמנע מכל מעורבות מקצועית של דניה סיבוס בהליך התכנון, חרף היותה אחראית בלעדית על התכנון מכוח חוזה. גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התוכנית ההנדסית, על-מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו. לאורך כל התקופה ניהלה דניה את עבודות הקמת חניון הברזל על בסיס תוכנית קונסטרוקטיבית לקויה ומסוכנת של תקרת החניון, מבלי שנתנה את דעתה לתוכנית.
על-פי כתב החשדות, כל החשודים לא נתנו את דעתם לשינוי המהותי בתכנון תקרת החניון בין התוכנית המקדמית שהוגשה למכרז על-ידי משרד שחם לבין התוכנית שהוגשה על-ידי צחר ומרמוש ממשרד צחר, ולא בחנו את השלכותיו על יציבות החניון ובטיחותו.
לפי הפרקליטות, שרשרת המחדלים של החשודים ומעשיהם המצטברים, כל אחד לפי חלקו, ותוך הפרת חובות שנבעו מתפקידם, גרמו למותם של ששת המנוחים ולחבלות ל-23 עובדים.
בשעות לפני הצהריים ביום 5 בספטמבר 2016 קרס החניון, שהיה לקראת השלמת הבנייה, מסיבה שלא הייתה ברורה. החניון שקרס אמור היה לכלול ארבע קומות ו-540 מקומות חניה.
מכבי האש ופיקוד העורף מיהרו להעביר כלי הנדסה כבדים לאזור קריסת החניון ברמת החייל, והכוחות עבדו כל הלילה וגם בימים שלאחר מכן כדי לאתר את הלכודים ולחלצם. אחרי זמן לא רב התבררו ממדי האסון - אולג מישאלוב, רוסלן איסקוב, אולג יעקובוב, בן 60 מתל-אביב, עאהד רימאווי, בן 34 מבית רימא, דניס דיאנצ'נקו, בן 28 מאוקראינה ומוחמד דוואבשה, בן 29 מהכפר דומא, נהרגו. פועלים נוספים נפצעו.
מיד לאחר המקרה פתחה המשטרה בחקירה בניסיון לברר מי אחראי למחדלים שהובילו למותם של ששת הפועלים ולפציעתם של רבים נוספים. החקירה התנהלה במפלג הונאה של מחוז תל-אביב במשטרה בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב פלילי. במסגרת החקירה נערכה חוות-דעת מקצועית של מומחים בתחום הנדסת הבניין מהטכניון.
דוברת דניה סיבוס מסרה בתגובה כי "קבוצת דניה סיבוס, אחת מהחברות הקבלניות המובילות בארץ, היא בעלת סטנדרטים מקצועיים ותרבות ארגונית יוצאי דופן. כתב החשדות, המטיל דופי על החברה כקבלן מבצע או מי ממנהליה אחריות לכשלים תכנוניים, נובע מחוסר הבנה מוחלט של תחום הביצוע והתכנון של פרויקטים מעין אלה. החברה מאמינה בצדקת דרכה ומנהליה, ובטוחה כי הדברים שהועלו יובהרו כדבעי בשימוע".
*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בתיק חניון הברזל נמצא בעיצומו. החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.