איל וולדמן | מייסד ומנכ"ל מלאנוקס
"חברות צריכות להיות מוכנות להאטה כלכלית"
האם המשק גולש למיתון?
"אני חושב שבהחלט תהיה האטה כלכלית, אני לא יודע אם מיתון, אבל כן משבר כלכלי משמעותי שצריך ללמוד להסתדר איתו. חברות צריכות להיות ערוכות לכך. מלאנוקס ערוכה למצב מבחינת מלאים, אספקה, המשך עבודה. חברות צריכות לראות מה השינויים. כמובן, תזרים המזומן הוא אחד הדברים הכי חשובים כדי לעבור משברים. החברות שיצליחו לעבור את המשבר, ייצאו ממנו יותר חזקות. יש גם אפשרות לנצל הזדמנויות שייצור המשבר".
אייל וולדמן / צילום: תמר מצפי
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"קודם כל, עסקים צריכים לעזור לעצמם ולא לסמוך על אף אחד. צריכים להיות ערוכים למשברים, עם יד על הדופק. לדעתי, הממשלה צריכה לעזור לחברות שהן הכרחיות למדינה להתקיים ולעבוד. יש בהחלט סקטורים שנפגעו יותר, אז שם המדינה יכולה לעזור בהלוואות בערבות מדינה, או באמצעים אחרים לחברות שלא יתמוטטו. זה צריך להתבצע בצורה מושכלת ולפי סדרי עדיפויות".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"אני חושב שצריך ללמוד ממה שקורה בסין, דרום קוריאה וטייוואן, ששם נראה שמצליחים להשתלט על ההתפשטות של הנגיף. בסין, למשל, היו שלשום 50 מקרים חדשים ואתמול היו 19. בדרום קוריאה וטייוואן יש פעולה מאוד יפה של בידוד. האם בידוד של 14 יום זו הדרך הנכונה? קשה להגיד, אבל היא מוכיחה את עצמה. ההחלטה אולי חריפה מדי, אבל עדיף לנקוט בעודף אמצעי זהירות מאשר שנגיע למצב של איטליה".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על, והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"כן, המדינה צריכה לסייע. אל על זאת חברה שהייתי מגדיר כחברה הכרחית וקריטית למדינה. צריכים לוודא שהיא ממשיכה להתקיים, והממשלה צריכה לדאוג לכך. לא להלאים, אבל לעזור שתהיה מוכנה לתת שירותי הטסה. לגבי המשמעות של חברת תעופה ‘לאומית’, בהחלט יש משמעות. אנחנו רואים היום שחברות מפסיקות לטוס לתל אביב, ואנחנו לא יודעים לאן זה יגיע ויתפשט. אם אין חברת תעופה מקומית ישראלית, זאת יכולה להיות בעיה".
שירי חביב-ולדהורן
נדין בודו טרכטנברג | לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל
"אנשים ממונפים, אם נראה אבטלה תיווצר בעיה קשה"
האם המשק גולש למיתון?
"בניגוד למשברים אחרים בשנים האחרונות, הפעם יש משבר שמשפיע גם על הביקוש וגם על ההיצע ולא ידוע כמה זמן הוא ייקח - כך שיש בהחלט אפשרות שהמשק יגלוש למיתון, במיוחד אם תהיה פגיעה במערכת הפיננסית. אנשים ממונפים ולקחו משכנתאות, ואם פתאום נראה אבטלה - תיווצר בעיה קשה".
נדין בודו טרכטנברג / צילום: איל יצהר, גלובס
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"בחלק המוניטרי אפשר לעשות, אבל לא הרבה - במיוחד לאור העובדה שמקור הבעיה הוא לא במערכת הפיננסית אלא בכלכלה הריאלית. כרגע אנחנו בפלונטר פוליטי, ואני מקווה שנצא ממנו בשבועות הקרובים. ההכרזה על הגדלת האשראי לעסקים היא צעד בכיוון הנכון, כי מתן הפיתרון חשוב. האתגר יהיה איך לסייע מבלי להיגרר למדיניות פופוליסטית, כי אז המחיר יכול להיות כבד".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"קל לבקר את מדיניות הבידוד, אבל כשמסתכלים על איטליה רואים את המחיר של מדינה שלא הטילה מגבלות בזמן. בסין רואים שמדיניות קשה כן מניבה את הפירות המקווים. זה קצת כמו ביטוח, שאף אחד לא אוהב לשלם אותו עד שקורה משהו".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על, והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"מבלי להכיר את פרטי המקרה, אפשר לומר שההחלטה כיצד לסייע לאל על צריכה להביא בחשבון את השאלה האם זו חברה אסטרטגית. יכול להיות שיש מקום להעניק לחברה רשת ביטחון, ובכל מקרה חשוב לוודא שלא יינתו תמריצים לא נכונים".
עמירם ברקת
אלי יונס | יועץ לבעלי השליטה בחברת הפניקס
"כרגע זה לא שונה ממצב של טילים על תל אביב"
האם המשק גולש למיתון?
"התשובה תלויה בכמה זמן ולאיזה עומק של השבתה משקית נלך. כרגע זה לא מיתון, ובמידה רבה זה לא שונה מטילים על תל אביב - חוסר נוחות ובלאגן, עם בעיות אספקה אבל זמניים. אם המצב יימשך לחצי שנה, עם בידוד של למשל חמישית מהציבור כולו, אז כן נאבד תוצר. כרגע רק ענפים שישירות קשורים לקורונה ייפגעו ולא בהכרח היתר, להוציא שוליים בראייה משקית. אנו לא שם - לא במיתון".
אלי יונס / צילום: ענבל מרמרי, גלובס
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"אם מדובר בסקטורים מוגבלים שנפגעים - אז אפשר לעזור להם. אך אם זה יהיה כמו במלחמת יום הכיפורים, אז אי אפשר לעזור לכל המשק וזה יהיה יותר עניין של מדיניות פיסקלית מרחיבה. המדינה לא יכולה לעזור למדינה כולה. אפשר לגייס 90% מהציבור לעזור ל-10% מהציבור, ולא לגייס 100% מהציבור לעזור ל-100% מהציבור. גם צריך לראות מי התנהל כראוי, ומי מאלה שיזדקקו לסיוע נקלע לצרות בגלל התנהלותו".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"לא מבין בזה, אינני אפידמיולוג".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על, והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"הסיפור מורכב. ישראל חריגה כמדינה, משום שאנו למעשה מדינת-אי, והחיבור אלינו הוא בים ובאוויר. חוויתי בעבר מצבים שהתעופה לישראל הייתה חסומה לחלוטין בגלל סיכוני מלחמה ובעיות ביטוח, והיחידים שעבדו היו החברות הלאומיות - אז אל על וצים. מבלי להצביע על אופי הסידור ואיזו חברת תעופה ואיך יינתן סיוע, צריך לשמר אפשרות לתעבורה בימים בעייתיים".
רון שטיין
ארנה ברי | יזמית הייטק, לשעבר המדענית הראשית
"ישראל היא אי מבודד, אנחנו תלויים באל על"
האם המשק גולש למיתון?
"אם ימשיכו ככה - כן".
ארנה ברי / צילום: איל יצהר, גלובס
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"הממשלה צריכה לתמוך בעסקים שחיוניים למשק. אבל חיונות נמדדת לא רק בייצור אלא גם בתעסוקה, כי אם המשק כולו ייכנס למצב של היעדר תעסוקה - אז הלשכות הסוציאליות יצטרכו לשלם את הביטוח הלאומי. על הממשלה לקבוע את סדרי העדיפויות ולהחליט מה ניתן לעשות כדי תמנע אבטלה ממושכת שעלולה להתפתח למיתון גדול".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"ניתן היה להימנע מבידוד גורף אם המערכת הייתה לא רק אוספת דאטה, אלא גם יודעת להשתמש בו באופן חכם. אם היו עושים כן, אזי מבחינה אפידמיולוגית, הרשויות יכולות היו להמליץ המלצות איכותיות יותר בתשובה לשאלות כמו היכן יש לבודד, אילו קהילות צריכות להישמר - במקום להכניס את כל המשק להסגר. הנושא הזה הוא קריטי כי הוא עלול להוביל לשיתוק כלכלי.
הבעיה העיקרית היא שהרשויות לא עושות את מה שנקרא צימוד נתונים. אם הם היו עושים זאת, הם היו מגלים שאני נמצאת בקבוצת סיכון משום שעברתי את גיל 70, שאני חולת סרטן, ושחזרתי מפרנקפורט. כל מה שיש להם הוא תאריך. עם נתונים שכאלה, חודשיים לתוך המחלה ניתן היה כבר לעשות מחקר אפידמיולוגי איכותי".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על, והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"בוודאי שכן. ישראל היא אי מבודד גיאופוליטי ואנו תלויים באל על. ברגע שיש תחרות יכולים להתלונן על השירות והעמידה בזמנים, אבל צריך שכאשר אף חברה אחרת לא טסה לישראל אנחנו חייבים את אל על".
אורי ברקוביץ’
אייל מליס | מנכ"ל תנובה
"הממשלה תהיה חייבת לגבש חבילות סיוע למערכים השונים שנפגעים"
האם המשק גולש למיתון?
"המשבר הופך מבריאותי לכלכלי וחברתי, עם אפקט פחד ואי-ודאות לגבי העוצמה וההמשך. המשבר הזה עלול לגרור מיתון ויחייב התייחסות ממשלתית".
מנכ"ל תנובה, אייל מליס
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"הממשלה תהיה חייבת לגבש חבילות סיוע למערכים השונים שנפגעים: מחברות תעופה ותיירות ועד לעסקים קטנים ובינוניים. חלק כמענקים, חלק כהלוואות ודחיית תשלומים לרשויות הארציות והמקומיות, וחלק בערבויות מדינה".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"אני סומך על משרד הבריאות האחראי על בריאות הציבור, והחלטותיו - גם אם הן קשות - כנראה הכרחיות".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על? והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"מתוקף היכרותי את האתגרים הביטחוניים והאחרים של ישראל, שהיא בסוף מדינה מוקפת בגבולות אויב, אנחנו חייבים שמים פתוחים וחברת תעופה לאומית. לדעתי, ישראל חייבת למצוא דרך להבטיח את המשך קיומה של אל על".
שני מוזס
אבי בן אסאייג | מנכ"ל אסם־נסטלה
"המשק הישראלי חזק ויידע לצאת מהמשבר הזה"
האם המשק גולש למיתון?
"ככל שמשבר הקורונה יימשך זמן רב יותר בארץ ובעולם כולו, העולם ובכלל זאת ישראל יגלשו למיתון. המשק הישראלי חזק וכפי שידע להתמודד עם משברים כלכליים חמורים אחרים - יידע לצאת גם ממשבר זה, שכמותו לא ידענו בעבר".
מנכ"ל אסם, אבי בן אסאייג/ צילום: איל יצהר
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"יש לנהוג בזהירות רבה בימים אלו. בד בבד עם הצעדים הבריאותיים הננקטים, עלינו לבחון את מכלול המשמעויות ולנהל את הסיכונים בזהירות ומקצועיות, כפי שתמיד ידענו לעשות. שמירה על חוסנן של התעשייה והכלכלה היא קריטית ליכולת הלאומית להתמודד עם אתגרים נוספים שנמצאים לפנינו. אירוע זה מהווה הזדמנות נדירה ללמוד ולהבין את חשיבותן של תעשיות מסורתיות, כמו תעשיית מזון, חקלאות, תרופות ועוד, ולשמירת חוסנו ועמידתו של המשק בישראל בעיתות חירום, כמו העת הזו. יש לבחון את דרך מתן התמיכה לאותן תעשיות שנפגעו במישרין ובעקיפין ממשבר חריג זה. מדובר באירוע שלא ידענו כמותו במאה השנים האחרונות".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"בסך הכול, גם אם נראה לנו שננקטה מדיניות חמורה מדי, אני נוטה לחשוב שמדיניות הבידודים הייתה נכונה".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על? והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"מדינת ישראל שונה ממרבית מדינות המערב, וחלק ממסוגלות המשק לצלוח זמני חירום הוא קיום חברת תעופה לאומית שתוכל לפעול כשכל השאר יעצרו".
שני מוזס
רמי לוי | בעלים רמי לוי שיווק השקמה
"אני לא מאמין שנראה מיתון, אבל כן נראה האטה במשק"
האם המשק גולש למיתון?
"השאלה היא כמה זמן זה ימשך ואיך יטפלו במשבר. יש ענפים שיפגעו, ויש כאלה שפחות. בסך הכל אני לא מאמין שנראה מיתון, אבל כן נראה האטה במשק בכפוף לכמה זמן זה ימשך".
רמי לוי / צילום: שלומי יוסף
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"יש עסקים שצריכים להמשיך לתת שירות, וצריך לעזור להם להמשיך לתת שירות לאנשים; ויש עסקים שצריכים סיוע בתקציב או בהסרת חסמי רגולציה, או באפשרות להעסיק עובדים יותר שעות או במוצאי שבת. צריך להסיר רגולציה במקומות שמעמיסים היום, כמו קידוד מחירים, ולהפנות עובדים למטרות אחרות בתוך הרשת במידה ותהיה בעיה, או למשל לוותר על החזרות בקבוקים ממוחזרים לסופרמרקט - ככל שיהיו עוד הדבקות באופן שיכול להשפיע על כוח האדם. בתחום התעופה, התיירות וההסעדה המדינה תצטרך לסייע מבחינה כספית, הורדת מסים ואי תשלום ארנונה".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"מצד אחד כן, כי זה יכול לעצור את התפשטות הנגיף. מצד שני, אי אפשר להשבית את כל המשק. זו דילמה לא פשוטה".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על? והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"המדינה צריכה לסייע לכל חברות התעופה בישראל ולאל על. חייבים לשמור עליהן גם במצבי חירום, ולא רק ליהנות מהן בשגרה".
שני מוזס
אילן רביב | מנכ"ל מיטב דש
"ההתאוששות של המשק יכולה להיות מהירה"
האם המשק גולש למיתון?
"זה ממש מוקדם לדבר על מיתון. תסריט הרבה יותר סביר הוא של חזרה לכמעט שגרה בפרק זמן יחסית קצר, של כחודש-חודשיים. שיבושים, גם יחסית קשים לתקופה זו, לא צריכים להוביל למיתון. ההתאוששות יכולה להיות מאוד מהירה. קחו לדוגמה את מלחמת לבנון השנייה, אז נרשמה ירידה חדה בצמיחה ברבעון השלישי של 2006, וזינוק כבר ברבעון הרביעי".
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: איל יצהר, גלובס
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"הבעיה היא שאין תקציב מאושר, והיכולת להגדיל הוצאות הממשלה מוגבלת. תהיה ירידה בהכנסות ממסים, אך הממשלה לא צריכה לבצע קיצוצים בשלב זה - זה מה שנקרא מייצבים אוטומטיים. בלי יכולת להגדיל הוצאות, הממשלה לא יכולה לתת ערבויות לעסקים, ליצואנים וכו’. יחד עם זאת, הממשלה צריכה להכין תוכנית להקלות לקבלת דמי אבטלה, הסבה והכשרת עובדים ועוד. סביר מאוד שהיא לא תזדקק ליישם צעדים אלה, אבל חשוב שתהיה מוכנה. אני מציע לאור הקיפאון הפוליטי לשקול הקמת ועדת כנסת מכל סיעות הבית, שתהיה יעודית לטיפול במצב ושתוכל ליזום חקיקה דחופה נחוצה".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"אם ההחלטה להכניס לבידוד התבססה על שיקולים מקצועיים של המומחים - היא מוצדקת. בהשוואה למה שנעשה בעולם עד עתה, זה יחסית קיצוני. אבל אם זה המחיר שימנע תסריט איטלקי, זה יכול להיות מוצדק".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על, והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"בישראל יש משמעות לחברת תעופה לאומית במצבי חירום. יש מקום לסייע לאל על ולעסקים אחרים שנפגעו בצורה הכי קשה מהמגפה. כמו שהמדינה מסייעת לעסקים שנפגעו מפעולות איבה או אסונות טבע".
רון שטיין
ירום אריאב | יו"ר לביא קפיטל, לשעבר מנכ"ל האוצר
"אסור למדינה להפעיל אמצעים מוקדם מדי"
האם המשק גולש למיתון?
"יש אפשרות כזו, כי אנחנו משק פתוח והאמצעים שננקטו עד היום - הבידוד והגבלת הטיסות - פוגעים בפעילות הכלכלית. הנתון שצריך להסתכל עליו הוא האבטלה וההכנסות ממסים - אלו היו המקומות שהושפעו ראשונים במשבר של 2008. הפעם, צריך להדגיש, מדובר במשבר בכלכלה הריאלית, בעוד שב-2008 זה היה משבר פיננסי".
ירום אריאב / צילום: תמר מצפי
איזה צעדים על הממשלה לנקוט כדי לסייע לעסקים, אם בכלל?
"המשבר הזה תופס אותנו בעיתוי גרוע, כמעט סערה מושלמת, כי המדינה מאוד מוגבלת בגלל ממשלת המעבר ותקציב המעבר. המדינה צריכה לצבור כלים למקרה שהמשבר יעמיק למיתון. צריך לשקול, למשל, שינויי חקיקה כדי להכין את הכלי של הרחבה תקציבית. מה שחשוב כרגע הוא למנוע נזקים בלתי הפיכים. הלקח ממשבר 2008 הוא שצריך לנתח את המצב בצורה מאוד מדויקת - לא להפעיל אמצעים מוקדם מדי כי זה עלול ליצור בהלה בשוק ומונע שימוש באמצעים האלה בהמשך. הלקח הוא להיות כל הזמן בשליטה ולהגיב במהירות".
האם לדעתך ההחלטה להכניס את כל החוזרים מחו"ל לבידוד מוצדקת?
"הנימוק של מנכ"ל משרד הבריאות, לפי עושים את זה היום כדי למנוע נזק כלכלי חריף יותר שייגרם אם זה לא ייעשה - נשמע לי משכנע".
האם לדעתך המדינה צריכה לסייע לאל על, והאם עדיין יש משמעות לחברת תעופה "לאומית"?
"המדינה צריכה להבטיח שאל על תוכל להמשיך לתפקד ולטוס, כי יש לזה חשיבות אסטרטגית. יש כמובן גם חברות תעופה נוספות שנקלעו לקשיים וצריך לחשוב גם על השלכות הרוחב שיכולות להיות לצעדים כמו סיוע ממשלתי ישיר".
עמירם ברקת